Efektywny marketing – roztropność, technologia i dojrzałość

Felieton specjalny

Ostatnie lata to czas turbulentnych zmian w świecie biznesu, zarządzania i marketingu. Dwa lata od rozpoczęcia pełnoskalowej wojny w Ukrainie. Cztery lata po wybuchu pandemii. A w tym czasie, także mieliśmy do czynienia z dwucyfrową inflacja, niestabilnościami politycznymi, pojawieniem się w pełnym zakresie sztucznej inteligencji (AI) i wieloma innymi mniej bądź bardziej oczekiwanymi czynnikami, które determinowały funkcjonowanie organizacji i działań marketingowych. Jednocześnie reklama online po raz pierwszy skonsumowała największą część tortu reklamowego w Polsce. Jak po tym okresie zmian można opisać polski marketing? Czy polscy marketerzy zdali egzamin z dojrzałości rynkowej? Czy odpowiedzialność i racjonalizm wygrały z krótkowzrocznością rynkową i ignorancją biznesową?

Łatwiej już było!

Global Disruption Index stworzony przez Accenture jest miarą obejmującą zmiany gospodarcze, społeczne, geopolityczne, klimatyczne, konsumenckie i technologiczne zachodzące na świecie. Obecnie pokazuje on, że poziom dynamiki zmian, i to tych przełomowych, wzrósł o 200% w latach 2017–2022. Dla porównania, w latach 2011–2016 wskaźnik ten wzrósł zaledwie o 4%. 
Skala zmian, a w efekcie związanych z nimi wyzwań rośnie w tempie dotychczas nieznanym. Jedną z płaszczyzn tych zmian jest technologia rewolucjonizująca pracę marketerów. Niby to truizm, ale skala i dynamika adaptacji nowych technologii w marketingu nie może być porównywalna z niczym wcześniejszym. 
ChatGPT, personifikujący sztuczną inteligencję i związane z nią rozwiązania, pojawił się na rynku w listopadzie 2022 r. Dzisiaj według szacunków BCG z AI korzysta już ok. 70% marketerów, a kolejnych 19% jest w fazie jej testowania. Jednocześnie prawie wszyscy (ponad 90%) podkreślają pozytywny wpływ AI na produktywność i jakość wykonywanych prac. Dzięki generatywnej AI wydajność w firmach rośnie o ok. 30%.
Ponadto według Forrester wartość rynku martech do 2027 r. przekroczy 215 mld dola...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy