WWW i webwriting w praktyce: jak tworzyć angażujący content i formatować treści na stronach WWW?

Content marketing

Internetowi odbiorcy nigdy nie lubili czytać i trudno ich za to winić. Ekrany szybciej męczą oczy, a sama lektura trwa dłużej niż w przypadku papieru. Stąd internet się ogląda, a teksty w nim – skanuje. Co z tego wynika? Jakich zasad stylistycznych się trzymać? Jak pisać, aby chciano nas czytać i aby wyszukiwarki polubiły właśnie nasze treści? Zapraszam do lektury!

Pisząc tekst, który ukaże się drukiem, kontrolujemy czytelnika. Wiemy, z czym i w jakim porządku zapozna się w trakcie lektury. Dzięki temu możemy konsekwentnie rozwijać swoją myśl, prezentować i rozważać kolejne argumenty, wprowadzać dodatkowe, urozmaicające wątki. Tworząc treści na potrzeby internetu, nie mamy podobnego komfortu.

POLECAMY

Teksty w sieci czytamy inaczej niż te na papierze. Jakob Nielsen, autor słynnych badań na ten temat, powiedziałby nawet, że nie czytamy ich wcale. Przebiegamy wzrokiem po stronie, spoglądamy na wybrane fragmenty, po czym błyskawicznie biegniemy dalej. 50 milisekund – tyle zajmuje wyrobienie sobie opinii na temat tekstu i podjęcie decyzji, czy warto się z nim zapoznać.

Z drugiej strony webwriting opiera się także na nieustannym dbaniu i optymalizacji tekstów. Ich pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania wzrośnie, jeśli zadbasz o odpowiednie przygotowanie treści na całej stronie internetowej.

Problem polega więc na znalezieniu złotego środka – balansu, który sprawi, że nasze teksty spodobają się zarówno algorytmom wyszukiwarek, jak i – a nawet przede wszystkim – Twoim czytelnikom. Gdzie więc go szukać?

Zaufaj czytelnikowi

Najgorsze, co możesz w tej sytuacji zrobić, to zdać się na własną intuicję. Możesz mieć wyczucie potrzeb swoich klientów, ale lepiej sprawdzić, o czym faktycznie chcieliby czytać. Tylko takie treści pomogą Ci rosnąć w wyszukiwarce i zaspokoić rzeczywisty apetyt czytelników na konkretny rodzaj treści.

Jak poznać ich potrzeby? Możesz zacząć od narzędzi do dobierania słów kluczowych, takich jak Keyword.io czy Ubersuggest (więcej z nich znajdziesz je na moim blogu). Sprawdź za ich pomocą, jakie frazy związane są z tematyką, o której zamierzasz pisać.

Propozycje planerów słów kluczowych będą dobrym punktem wyjścia do tworzenia tematów tekstów, jak również zbierania fraz, które powinny się w nich w odpowiednim natężeniu znaleźć. Nie możesz przecież...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy