Dołącz do czytelników
Brak wyników

W świecie Google

18 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

Wpływ bloga i filmów na ruch organiczny z wyszukiwarki Google

91

Zapewne wielu Czytelników pamięta pamiętniki – wpisywaliśmy swoje przemyślenia w czymś, co przypomniało dzienniczek z życia młodego Wertera. Nasze pamiętniczki ewoluowały i są aktualnie znane pod pojęciem blogów czy poradników. Kiedyś wszystko było tylko dla nas, a teraz chętnie dzielimy się swoimi przemyśleniami, wiedzą, spostrzeżeniami, obserwacjami.

Oczami klienta


Patrząc oczami klienta, blog spełnia szereg ważnych funkcji:

POLECAMY

  • buduje wizerunek ekspercki w danej dziedzinie,
  • spełnia funkcję doradczą (pomaga wybrać produkt czy usługę),
  • rozwiązuje szereg problemów,
  • przywiązuje – czyli buduje lojalność odbiorców,
  • klient staje się naszym partnerem biznesowym, influencerem, ambasadorem marki.


Dzięki merytorycznym i praktycznym treściom klient czuje się odpowiednio zaopiekowany, a także jest z nami związanymi – poleca nas i korzysta z szeregu naszych produktów czy usług.

Oczami właściciela


Patrząc oczami właściciela, blog z reguły wiąże się ze stratą czasu i kosztami – z takim podejściem spotykamy się zawsze i wszędzie. Przedstawienie zalet (ale też i wad) prowadzenia bloga powoduje, że właściciel tym chętniej inwestuje w tego rodzaju działania. Według niego blog ma przede wszystkim sprzedawać. Inne argumenty do właściciela strony www raczej nie trafią.

Oczami agencji SEO


Zadajmy sobie pytanie, dlaczego właściciele krzywo patrzą na fakt, że niemalże każda agencja marketingowa „wciska im” dostarczanie treści? Bo SEO – czyli jest to odpowiedź na zasadzie „bo tak, bo tak będzie lepiej”. Jednak samo dostarczenie treści na bloga to nie wszystko – materiał musi być merytoryczny, praktyczny, przykuwać uwagę użytkownika, dobrze „sprzedawać” oraz być „zrobiony pod SEO”.

Rys. 1. Zapewnij konwersję z bloga do części sprzedażowej

 

Agencja dostarczy każdy tekst. Pozostaje tylko go zoptymalizować i zapewnić dobrą konwersję.

Jeżeli zaprojektujemy sobie np. artykuł blogowy, który opisuje jakiś ranking, to warto przygotować schemat takiego materiału i dokonać jego optymalizacji. Przykładowo:

Rys. 2. Jak budować ranking – przykładowy brief

Dzięki takiej konstrukcji możemy stworzyć długi ranking i pozyskać direct box, czyli wynik zerowy, który zajmuje dużo miejsca w wynikach organicznych i potrafi zebrać 90% ruchu.

Rys. 3. Direct Answer Box – przykład

Angażujące treści to jednak nie wszystko. W skład contentu blogowego może wchodzić też film. Zazwyczaj filmy osadzone sa na kanale YouTube, rzadziej na Vimeo. Spójrzmy zatem na zapytanie o „fotele gamingowe ranking”, które pokazałem powyżej. Pod boksem informacyjnym w wynikach organicznych pojawiają się 2-3 wyniki, a później karuzela z filmami wideo.

Rys. 4. Karuzela z filmami YouTube w wynikach organicznych

Mamy możliwość obejrzenia trzech filmów, a po kliknięciu w strzałkę po prawej stornie karuzela pokaże nam kolejne materiały.

Jak przygotować film, aby pojawił się w wynikach organicznych?


Przygotowanie filmu nie jest takie trudne – wystarczy oprogramowanie, kamerka, mikrofon i można nagrywać. Osobiście miałem obawy przed rejestrowaniem samego siebie i tym, jak będzie to postrzegane przez oglądających. Ale w sumie wyszło świetnie!
Jednak nagranie filmu to jedno – trzeba umieć też:

  • opublikować go na kanale YouTube – jest to kanał dotarcia do klientów i możliwość ich pozyskania, więc warto zadbać o subskrypcje,
  • opublikować  go na stronie internetowej – nigdy nie odsyłaj użytkownika poza stronę, aby obejrzał film, ponieważ gdy opuści witrynę, już do niej nie wróci. Z drugiej strony im dłużej pozostaje na stronie i ogląda materiał, tym większe jego zaangażowanie, zatem łatwiej sprzedać produkt czy usługę,
  • oprogramować film za pomocą fragmentów rozszerzonych na stronie. 

Jak szukać tematów na film?


Przede wszystkim warto przejrzeć konkurencyjne kanały oraz wyniki organiczne. Jeśli masz pomysł, powinieneś posiłkować się narzędziami, takimi jak Ahfres.com czy Semstorm.pl

 Rys. 5. Ahrefs – jak szukać pomysłów na film


Po wpisaniu słowa kluczowego lub fragmentu pytania otrzymamy listę potencjalnych pomysłów na nagranie oraz na optymalizację.

Rys. 6. Ahrefs – wyniki dla zapytania „jak oszukać”


Natomiast wpisując słowo kluczowe związane z Twoją działalnością, np. łańcuszek, otrzymasz:

 Rys. 7. Ahrefs – wyniki dla zapytania „łańcuszek”


Filmy pomocowe mogą być krótkie, np. 2-5-minutowe – ważne, żeby odpowiadał...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy