W jaki sposób tworzyć skuteczne kreacje reklamowe? Poznaj 10 praktycznych wskazówek

Reklama internetowa

Jak nie przegrać, a przez to wygrać we współczesnym świecie reklamy – czyli bądź kreatywny i nie myśl o oryginalności.

 

POLECAMY

Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na Konres Online Marketing!

W marcu 2017 r. świat reklamowy obiegła informacja, że producent keczupu – firma Heinz – wprowadza w życie kampanię reklamową, której pomysł zrodził się w serialu „Mad Men”. Wykorzystanie fikcyjnej kampanii z serialu, który cieszył się ogromną popularnością, odwraca do góry nogami coś, co moglibyśmy nazwać oryginalnością reklamy i jej osadzeniem w realnym świecie. W jednej ze scen w sezonie szóstym pokazano, jak Don Draper, główny bohater, szef działu kreatywnego w agencji reklamowej Sterling Cooper Draper Pryce, podczas spotkania z klientem przedstawia pomysł na reklamę keczupu. Na plakatach prezentuje zdjęcia trzech produktów, m.in. frytek, steka i burgera. Nie ma na nich keczupu. Widnieje jedynie hasło „Pass the Heinz”. Don Draper nie zdobywa klienta, ponieważ ten chciałby widzieć na tej reklamie butelkę keczupu. Tymczasem współcześnie Heinz postanowił nie tylko wykorzystać ideę kampanii, ale wręcz odtworzyć ją 1:1 – na billboardach zaplanowano dokładne przełożenie projektów przedstawionych przez Drapera w serialu oraz wykorzystanie stworzonego przez niego hasła. Draper zrozumiał, że każdy, kto zna markę Heinz, wie, czym jest keczup. Jego pomysł w 100% odzwierciedla aktualne pozycjonowanie marki Heinz. Oglądasz te apetyczne zdjęcia frytek, burgera czy steka i masz wrażenie, że czegoś tam jeszcze brakuje. Ale gdy pojawia się hasło „Pass the Heinz”, nie trzeba dodawać nic więcej.

Być może ta kreacja nie jest jakoś szczególnie przełomowa, ale sam gest – metagest użycia czegoś, co jest już zakorzenione w świadomości – strategia tych działań i pomysł na wykorzystanie fikcyjnej kampanii z serialu po 50-latach są przykładem, paradoksalnie, bardzo oryginalnego myślenia, genialnego w swojej prostocie. W pewnym sensie ten metagest pokazuje, jak niewiele, a zarazem wiele, dzieli nas od stworzenia ciekawej kreacji reklamowej.

Czym właściwie jest kreacja? To akt twórczy, tworzenie czegoś, także wytwór tej czynności. Definicja zawiera w sobie zarówno proces, jak i jego efekt.

Kreatywność to wynalazczość, stworzenie czegoś od zera – w tym sensie kreacja reklamowa jest procesem konstruowania idei, nią samą, jej wykonaniem oraz użytym do jej przedstawienia medium. Kreacja to każde działanie, które wnosi coś nowego w nasze pojmowanie świata, otwiera oczy i sprawia, że chcesz krzyczeć „Eureka!” bądź smutno stwierdzić: „Dlaczego nie ja na to wpadłem?”. Skuteczna kreacja to taka, która dobrze rozczytuje kontekst, w którym powstaje, przedstawia produkt w ciekawej perspektywie i wraz z nim sprzedaje emocje. Jaka jest droga do stworzenia skutecznej i interesującej kreacji reklamowej? Są w niej etapy oczywiste, przez które musisz przejść, ale jest też miejsce na nieszablonowe, niestandardowe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy