Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trzy najważniejsze czynniki SEO, na które warto zwrócić uwagę, budując swój serwis WWW

Artykuł | 23 grudnia 2018 | NR 29
165

Rozpoczynając budowanie swojego serwisu, niejednokrotnie zastanawiamy się, od czego zacząć, na co zwrócić uwagę. Oto lista strategicznie istotnych elementów, które każdy właściciel serwisu powinien wziąć sobie głęboko do serca…

Wersja mobilna serwisu

Statystyka przemawia – ruch mobilny rządzi

Według danych GUS, na koniec grudnia 2015 r. w Polsce jest 56,2 mln telefonów komórkowych. Serwis JEST.MOBI podaje (//www.tnsglobal.pl/coslychac/files/2015/05/POLSKA_JEST_MOBI_2015.pdf), że smartfonizacja w czerwcu 2016 r. według prognozy miała wynieść ok. 64%. Oznacza to, że mamy obecnie ok. 21 mln smartfonów w Polsce. 

Należy też zauważyć, że wielu użytkowników oprócz typowego telefonu typu smartfon posiada jeszcze tablet. A ile osób ma dwa smartfony – prywatny i służbowy?

Rysunek 1. Źródło: przykład z Google Analytics za 30 dni

 

Wiele firm nastawia się na inwestowanie w urządzenia mobilne – spójrzmy na Microsoft, który kupił Nokię i do (już) swoich urządzeń instaluje Windows Mobile. Skoro sam Microsoft „pcha się” w smartfony, to wiedz, że coś jest na rzeczy.

Skoro mamy tak znaczący postęp w dziedzinie smartfonów, to warto przyjrzeć się budowie stron internetowych. Są dwa typy realizacji serwisów WWW na urządzenia mobilne:

  • W technologii RWD (response web design) – są to witryny internetowe, które same dostosowują się do urządzenia, na którym są wyświetlane.
  • Osobny serwis najczęściej w poddomenie, tj. m.domena.pl – czyli serwis zbudowany jest z dwóch serwisów: desktopowego oraz mobilnego pokazujących tę samą treść dla nich obu.

W jaki sposób przygotować się do zbudowania serwisu przystosowanego do urządzeń mobilnych?

Całość jest bardzo dokładnie opisana przez Google (źródło: //developers.google.com/webmasters/mobile-sites/mobile-seo/separate-urls). 

W przypadku wersji RWD niewiele jest do wykonania. Problemy zaczynają się przy zbudowaniu serwisu, który posiada oddzielną wersję dla komputerów i oddzielną dla urządzeń mobilnych.

Rysunek 2. Źródło: //developers.google.com/webmasters/mobile-sites/imgs/mobile-seo/separate-urls.png

 

Najistotniejszy element stanowi poprawna implementacja znaczników „canonical” oraz „alternate” – należy na wersji desktopowej wskazać, gdzie jest wersja mobilna (implementując „alternate”), a na wersji mobilnej wskazujemy oryginalną treść znajdującą się na wersji desktopowej (implementując „canonical”).

Każda podstrona w wersji mobilnej powinna mieć swoje odzwierciedlenie w podstronie na wersji desktopowej.

Testujemy serwis 

Google daje nam narzędzie umożliwiające przetestowanie swojego serwisu pod dostosowania dla komputerów, a przede wszystkim dla urządzeń mobilnych. Wystarczy odwiedzić adres: //testmysite.thinkwithgoogle.com/, wpisać URL serwisu i można sprawdzić, co możemy poprawić dla użytkowników pracujących np. na smartfonach.

Rysunek 3. Wynik dla serwisu seo.zgred.pl

 

W tym miejscu otrzymujemy listę, co należy poprawić w serwisie. I należy tutaj podkreślić rzeczy, których na pewno nie da się zoptymalizować:

  • Zewnętrzne skrypty – szczególnie widać to w przypadku nagromadzenia skryptów z serwisów zewnętrznych typu FB.
  • Style kaskadowe CSS.
  • Javascript.

Reasumując:

  1. Wybieramy sposób wykonania wersji mobilnej: RWD vs poddomena.
  2. Optymalizujemy obie wersje ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mobilnych i wersji opartej na poddomenie.
  3. W przypadku wersji z osobną poddomeną implementujemy znacznik canonical/alternate.

Wersje językowe serwisu

Następną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, są wersje językowe. Wchodząc na rynki zagraniczne, należy pamiętać, że każdy z nich rządzi się swoimi prawami, np. kulturowymi. Jednakże z punktu widzenia SEO istotną rzeczą jest poinformowanie wyszukiwarek, w którym miejscu znajdują się konkretne wersje językowe.

Według źródła z Google (//support.google.com/webmasters/answer/182192?hl=pl) mamy do dyspozycji kilka rozwiązań dotyczących wersji językowych: poddomena, podkatalogi, rozdzielne domeny oraz to, co jest niezalecane, czyli parametry w adresach URL.

Rysunek 4. Kod źródłowy dla plantulepillows.com

 

Przykład – serwis plantulepillows.com

Wykonajmy poszczególne kroki w celu przeprowadzenia stosownej analizy: wchodząc na stronę, trafiamy na wersję w języku polskim i wszystko jest w porządku, ponieważ:

  • Mamy teksty w języku polskim wraz z konstrukcją serwisu (menu).
  • Z punktu widzenia SEO nagłówki META są w języku polskim.

Spróbujmy przełączyć się na dowolną wersję językową (znajduje się po prawej stronie u góry serwisu) – proszę wybrać dowolną wersję. Po przełączeniu otrzymujemy:

Wersję serwisu z treścią wypełnioną językiem angielskim. Z punktu widzenia SEO nagłówki META są nadal w języku polskim.
 
Czyli bez względu na przełączoną wersję językową wyszukiwarki internetowe (np. Google, Bing), zaindeksują nagłówki META w wersji z językiem polskim. Tak po prostu nie wolno. Bezwzględnie należy przestrzegać budowania serwisów na rynki zagraniczne z uwzględnieniem powyższych wytycznych.

W tym przykładzie istotne z punktu widzenia SEO jest właśnie prawidłowe zaimplementow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy