TOP 10 raportów Google Analytics, które każdy marketer musi znać, weryfikując skuteczność kampanii reklamowej online

Temat numeru

Skuteczne i poprawne mierzenie efektywności kampanii jest jednym z najbardziej złożonych pól, którymi zajmuje się analityka internetowa. Wielość kombinacji źródeł i urządzeń, przy pomocy których użytkownik może trafić na stronę, jest niezliczona. Utrudnia to przypisywanie sukcesu konkretnemu źródłu czy kampanii. Z tego tekstu dowiesz się, jak działa atrybucja w Google Analytics 4, i poznasz raporty, które pozwalają spojrzeć na efektywność kampanii pod każdym możliwym w GA4 kątem.

Zmora naszych czasów

Określenie skuteczności kampanii reklamowej zawsze było wyzwaniem. Spójrzmy na przypadek z przeszłości marki znanej do dzisiaj. W roku 1907 William Wrigley Junior, korzystając na kryzysie, wykupił za 25% wartości całą powierzchnię reklamową dostępną w Nowym Jorku w celu promocji swoich gum do żucia. Mógł wtedy ocenić swoje działania przede wszystkim poprzez nagły wzrost sprzedaży, który pozwolił mu uratować odziedziczoną firmę. Dzięki temu do dzisiaj wszyscy znamy Winterfresha czy JuicyFruit. Zwykle jednak ocena kampanii nie jest tak zero-jedynkowa. Spektrum działań marketingowych poszerzyło się od tamtych czasów, ale równocześnie zwiększyły się też możliwości mierzenia ich efektów.
To zjawisko ma, niestety, również swoje ciemne strony. Dzisiaj każda platforma reklamowa ma swój panel pozwalający na analizę efektów reklamowych. Od przybytku głowa nie boli? Rozboli, kiedy zsumujemy dane sprzedażowe z każdej platformy i wyjdzie z tego rachunku (nawet kilkukrotnie) wyższa kwota niż rzeczywista sprzedaż. W skrócie wynika to ze sposobu przypisywania sobie zasług z konwersji, do której przyczyniło się więcej niż jedno źródło ruchu. Tutaj z pomocą może przyjść nam Google Analytics, który skonsoliduje te wszystkie działania marketingowe i pozwoli spojrzeć z kilku różnych perspektyw na efektywność pozyskiwanego ruchu. W tym artykule przedstawię krótko 10 najważniejszych raportów, które w tym pomogą. Zanim do nich przejdę, to jeszcze kilka zdań o bardzo ważnym pojęciu, które trzeba dobrze poznać – czyli o atrybucji.

POLECAMY

Poziomy atrybucji w GA4

Przed samym zestawieniem kluczowe jest zrozumienie działania atrybucji w Google Analytics. Samą atrybucję rozumieć należy jako sposób przypisania wartości sprzedaży (lub np. liczby kluczowych zdarzeń – dawniej konwersji) do danego źródła/medium (albo – co będzie nas bardziej interesowało w tym przypadku – danej kampanii). W zależności od sposobu liczenia kluczowe zdarzenie zostanie przypisane do konkretnego źródła na ścieżce użytkownika (pierwszego lu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy