TOP 10 metryk e-mail marketingu – jak dorównać najlepszym marketerom

Temat numeru

W świecie cyfrowym e-mail marketing wciąż pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi do budowania relacji z klientami i generowania sprzedaży. Sukces kampanii nie zależy jednak tylko od kreatywności i trafnych treści. Kluczową rolę odgrywa umiejętność monitorowania i analizowania odpowiednich metryk. Dzięki nim możemy ocenić efektywność naszych działań i porównać się do najlepszych w branży.

Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich oraz przeanalizujmy ich wpływ na komunikację e-mail. 

POLECAMY

Współczynnik dostarczalności (delivery rate)

Wskaźnik dostarczalności zdecydowanie jest najważniejszą metryką, która bezpośrednio wpływa na skuteczność kampanii mailingowych. Oznacza procent wiadomości, które zostały pomyślnie dostarczone do skrzynek odbiorczych, w stosunku do całkowitej liczby wysłanych wiadomości. 
Wskaźnik dostarczalności można obliczyć za pomocą następującego wzoru:

Jaki jest dobry wskaźnik dostarczalności?

Idealnie byłoby osiągnąć 100%, ale celuj w 99% – na Twojej liście z pewnością będą jakieś anomalie. Jeśli wskaźnik dostarczalności wynosi 97% lub mniej, sprawdź, w jaki sposób zbierasz adresy e-mail, aby upewnić się, że dajesz sobie najlepszą szansę na sukces.

Reputacja nadawcy, domeny i adresu IP 

Reputacja nadawcy stanowi odzwierciedlenie tego, czy Ty i Twoje praktyki wysyłkowe wzbudzą zaufanie providerów. Na tej podstawie ISP decydują, czy Twoje wiadomości trafią do skrzynki adresata, czy do folderu SPAM.
Jest wiele czynników, które kształtują reputację nadawcy. Providerzy z pewnością zwracają uwagę na: uwierzytelniania (SPF, DKIM, DMARC), poziom zabezpieczeń, wskaźniki zaangażowania (click-through rate itp.), jakość wiadomości i bazy mailingowej. Istotne jest też unikanie czarnych list (RBL), spam trapów oraz monitorowanie wskaźników SPAM complaint oraz feedback loop.
Upraszczając: im wyższa będzie jakość wiadomości e-mail, tym lepsza reputacja ich nadawcy. By w pełni zrozumieć korelację między reputacją nadawcy a dostarczalnością e-mail, musisz najpierw poznać dwa elementy, które biorą pod uwagę providerzy podczas ich klasyfikacji (rys. 1).

 Źródło: emaillabs.io
 Źródło: emaillabs.io

Reputacja IP i reputacja domeny

Reputacja IP jest kluczowa z perspektywy serwera odbiorcy, bo określa źródło wiadomości. Wszystkie e-maile pochodzą z komputera lub serwera o unikalnym adresie, zwanym adresem IP. Ponieważ adresy IP bezpośrednio łączą się z nadawcami, stanowią prosty wskaźnik reputacji. 
Reputacja domeny, która wpływa na umieszczenie wiadomoś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy