Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strony AMP a wpływ na SEO
Jak i dlaczego warto zaimplementować Accelerated Mobile Pages (AMP), czyli przyspieszone strony mobilne

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
142

Google ma obsesję na punkcie dobrze zoptymalizowanych stron internetowych. Oprócz wartościowych treści kwestie techniczne są dla giganta istotnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie stron. 

Według specjalistów SEO przyspieszone strony mobilne (z ang. AMP – Accelerated Mobile Pages) mogą obecnie korzystnie wpływać na pozycjonowanie. Jedną z korzyści jest niewątpliwie znacznik „szybkiego ładowania strony” w mobilnych wynikach wyszukiwania, a drugą wpływ na pozycję w wyszukiwarce Google. Na razie nie jest pewne, jak bardzo AMP wpływa na ranking pozycjonowania, ale wiadomo, że nie pogorszy ruchu pochodzącego z urządzeń mobilnych.

Google, przez swoją Search Console, wysyła już wiadomości do webmasterów o następującej treści: „Wykryliśmy, że Twoja witryna zawiera treści, które mogą być lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania Google dzięki nowej funkcji. Funkcja ta opiera się na Przyspieszonych stronach mobilnych (AMP), czyli mało rozbudowanych stronach HTML, które zoptymalizowano, by szybko wczytywały się na urządzeniach mobilnych. Google będzie niedługo wyświetlać prawidłowe strony AMP w wynikach wyszukiwania Google. Strony w Twojej witrynie, które są zgodne ze standardem AMP, będą mogły wyświetlać się w wynikach wyszukiwania z użyciem tych nowych funkcji”.

Choć sam zastosowałem się do wskazówek na swoich serwisach, nie miałem jeszcze okazji natrafić na przyspieszone strony mobilne w polskiej wersji wyszukiwarki Google. Niemniej już teraz warto poeksperymentować, zapoznać się z projektem i spróbować zaimplementować AMP dla mobilnych wersji witryn. 

Co to jest AMP?

Projekt przyspieszonych stron mobilnych to open-source’owy standard kodowania, przeznaczony przede wszystkim dla osób publikujących treści w internecie, serwisach informacyjnych czy blogach. Celem AMP jest stworzenie alternatywnych, okrojonych ze zbędnych skryptów i kodów, mobilnych stron internetowych, które natychmiast załadują się na smartfonach. 

Wiele serwisów internetowych, szczególnie przeładowanych skryptami i dodatkowymi narzędziami, może nie reagować zbyt szybko na urządzeniach mobilnych, ponieważ zasoby stworzone dla pełnych wersji stron mogą być po prostu zbyt ciężkie. Nie warto się oszukiwać: przy tworzeniu stron w RWD lub AWD większość elementów wykorzystywanych dla wersji desktopowych nie jest konieczna dla mobilnej wersji witryny. 

Zweryfikowane strony AMP są zapisywane w pamięci podręcznej stron AMP Google, dzięki czemu są one szybciej wyświetlane.

Format AMP jest obsługiwany przez wiele platform, w tym wyszukiwarkę Google Chrome. Jeśli strona internetowa wymieniona w wynikach wyszukiwania Google ma prawidłową wersję AMP, wyszukiwarka może przekierowywać użytkowników urządzeń mobilnych do stron AMP przechowywanych w pamięci podręcznej.
W skrócie można powiedzieć, że wersja strony AMP to minimalistyczny interfejs mobilnej witryny, który ma wiele zalet, m.in.:

  • natychmiastowe ładowanie treści internetowych (w ułamkach sekund),
  • odciążenie procesora urządzenia,
  • minimalizacja ładowania plików JavaScript, 
  • szybkie, wstępne renderowanie zasobów – oznacza to, że strona może być dostępna w momencie, gdy użytkownik zdecyduje się na nią wejść,
  • inteligentna priorytetyzacja pobieranych zasobów – najpierw pobierane są te zasoby, które są najważniejsze dla użytkownika,
  • odłączanie zbędnych elementów, takich jak zewnętrzne grafiki, reklamy czy iFrame’y,
  • określona maksymalna wielkość arkusza stylów CSS,
  • obsługa zagnieżdżonych boksów z innych witryn, takich jak Instagram czy Twitter, pomimo że wymagają dodatkowych żądań HTTP,
  • wsparcie dla proxy CDN dla najważniejszych zasobów, które ładowane są przez jeden tunel HTTP 2.0, w celu zwiększenia wydajności.

Wersja przyspieszonych stron mobilnych nie zastępuje mobilnej witryny, jest to dodatkowa strona generowana pod innym adresem: www.twoja-strona.pl/artykuł/amp/

Google cały czas pracuje na rozbudową projektu w kluczowych obszarach:

  • Treści: projekt Accelerated Mobile Pages daje otwarte rozwiązanie, które sprawia, że wydawcy mogą skupić się na tworzeniu ciekawych treści, mając pewność, że zapewniają wysoką wydajność i najlepsze doświadczenia użytkownika.
  • Dystrybucja: nowe podejście do buforowania, pozwalające wydawcom przechowywać treści na swoich serwerach, a jednocześnie efektywnie rozpowszechniać je przez serwery cache’ujące Google’a, które są dostępne bezpłatnie dla każdego. 
  • Reklama: założeniem AMP jest wsparcie szerokiego zakresu formatów reklamowych, sieci reklamowych i technologii. Wszystkie witryny używające AMP będą mogły pozostać przy tych samych sieciach reklamowych, jak i wszystkich formatach, które nie przeszkadzają użytkownikom w odbiorze treści. Projekt ma także wspierać subskrypcje i paywalle.

Dlaczego AMP jest ważne?

Na pewno nieraz próbowałeś otwierać swoją stronę na komórce i stwierdzałeś, że nie wczytuje się tak szybko, jakbyś chciał. Czasem sama optymalizacja responsywnej strony nie daje pożądanych rezultatów. Wiem doskonale, że szybkość ładowania strony to jedna z największych bolączek, szczególnie gdy chcemy pokazać jak najwięcej interesujących i atrakcyjnych treści, które dokładają kolejnych skryptów i zasobów do załadowania.

Ktoś powie: „no dobrze, ale mamy przecież szybką sieć LTE, a tuż za rogiem jest 5G, więc wszystko załaduje się tak, jak na komputerze”. Wystarczy wyjechać za miasto, żeby przekonać się, że prędkość internetu nie zawsze jest taka szybka. Dlatego najlepsze rozwiązanie stanowi zoptymalizowanie mobilnej wersji strony dla wszystkich użytkowników, tak jak rekomenduje to Google, czyli poprzez standaryzację strony z AMP. Z dalszej części artykułu dowiesz się, jak to zrobić.

Rysunek 1. Strony AMP (fot. Google AMP Project)

 

Kto powinien najbardziej skorzystać na AMP?

Nie wierzę, że wszystkie witryny i serwisy będą chciały prezentować swoje usługi i strony docelowe w nowym standardzie. Byłoby to okrojenie stron z wyróżniających je elementów, narzędzi, a czasem samej idei ich stworzenia. To byłoby sprzeczne z zamierzonym wzornictwem stron mobilnych, dlatego nie każdy zdecyduje się na takie rozwiązanie. 

Nie wyobrażam sobie, aby sklepy internetowe, duże portale informacyjne, banki czy telekomy chciały tak bardzo przyspieszać strony na smartfonach kosztem wyróżniającej się prezentacji produktów i elementów zwiększających konwersję. Wydaje się, że wydawcy treści i blogi to obszary, które na razie najbardziej skorzystają na publikacji stron AMP.

Rysunek 2. Widok stron AMP w mobilnych wynikach wyszukiwania Google

 

Rysunek 3. Jaki wpływ na SEO mają strony AMP wg specjalistów SEO? (źródło: SEO PowerSuite)

 

Jaka jest różnica w przeglądaniu stron AMP?

Podstawową różnicą między zwykłą stroną dostosowaną do urządzeń mobilnych a stroną AMP jest to, co od razu rzuca się w oczy, czyli wszystko jest maksymalnie okrojone. Na pierwszym miejscu jest treść, a wszystkie inne dystraktory zostały zepchnięte na drugi plan albo całkowicie usunięte. 

Na stronach AMP zapomnij o przepięknym logo zajmującym jedną trzecią ekranu telefonu. JavaScripty są właściwie całkowicie wycięte i raczej trudno o duże przyciski akcji zachęcające  do zakupu produktu. Zasadniczo standard AMP stawia sobie za priorytet szybkie i czytelne załadowanie treści (tekst + grafika) – wszystko pozostałe nie istnieje.

Tylko 23%...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy