Dołącz do czytelników
Brak wyników

Snapchat – nowa zabawka czy poważne narzędzie marketingowe?

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
99

Snapchat – można go albo od razu pokochać, albo… odinstalować. Niezależnie od tego, jakie są Twoje preferencje jako użytkownika, powinieneś przynajmniej w podstawowym stopniu poznać działanie Snapchata. Nie lekceważ go! Może się bowiem okazać, że jest to godny uwagi kanał marketingowy, który będziesz mógł wykorzystać do komunikacji z Twoją grupą docelową. Kluczem do sukcesu jest regularne korzystanie ze Snapchata, poniższy tekst powinien pomóc Ci odnaleźć się w podstawowych funkcjach aplikacji. 

Kto korzysta ze Snapchata? 

Snapchat został stworzony przez młodego (rocznik 1990!) Evana Spiegela w 2011 r. pod nazwą Picaboo. We wrześniu tego samego roku zmienił nazwę na Snapchat – wtedy mógł się pochwalić liczbą „tylko” 100 000 użytkowników. Największy przyrost nastąpił w 2013 r., kiedy w zaledwie kilka miesięcy liczba dodawanych dziennie snapów wzrosła trzykrotnie. Nic dziwnego, że w listopadzie tego samego roku Evan Spiegel otrzymał propozycję zakupu aplikacji od właściciela Facebooka, Marka Zuckerberga. Ku powszechnemu zdziwieniu Spiegel odmówił i, jak widać obecnie, nie pożałował tej decyzji. Obecnie Snapchat to ponad 200 mln użytkowników na całym świecie, w tym ok. 30% z USA (dane ze stycznia 2016) i ponad 10 mln opublikowanych filmów każdego dnia.

W Polsce ze Snapchata korzysta już ponad milion osób i liczba ta stale rośnie. Według danych z 2015 r. aplikacja może być warta obecnie nawet ok. 20 mln dolarów.  

Rysunek 1. Historia Snapchata (Źródło: //visual.ly/brief-history-snapchat)

 

Snapchat to jeden z niewielu kanałów social media, w przypadku którego możemy tak precyzyjnie określić, kto z niego korzysta. Trzeba napisać to jasno: na Snapchacie nie spotkamy raczej naszych dziadków, a nawet rodziców. Zdecydowaną większość (ponad 50%) stanowią osoby pomiędzy 16. a 24. rokiem życia, kolejna grupa (25–34 lata) to ok. 30%, a osoby powyżej 34 lat to zaledwie ok. 15% wszystkich użytkowników Snapchata. Aplikacja jest więc zdecydowanie skierowana do młodych osób, często nazywanych też Millenialsami, pokoleniem Y, dziećmi przełomu. Drugą wyróżniającą cechą użytkowników Snapchata jest ich płeć – ok. 60% userów to mężczyźni, a 40% kobiety. Nie jest to jakaś drastyczna różnica, niemniej jednak możemy zakładać, że większą grupę stanowią mężczyźni. Większość użytkowników Snapchata korzysta aktywnie przynajmniej z 3 innych aplikacji i serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy YouTube. Świadczy to o łatwości w poruszaniu się świecie nowych technologii i podatności na nowe aplikacje, które mogą zapewnić dodatkową rozrywkę. A skoro użytkownicy Snapchata doskonale poruszają się w tym świecie, to my jako marketerzy powinniśmy to robić z jeszcze większą łatwością. 

Rysunek 2. Widok profilu

 

Czy każda marka powinna być na Snapchacie? 

Jeśli wiesz już, że Twoja grupa docelowa jest obecna na Snapchacie, warto rozważyć obecność również w tym kanale. Czy jednak każda marka, która zidentyfikuje tam swoją grupę docelową, powinna szybko założyć konto? Warto rozważyć przynajmniej kilka dodatkowych aspektów: 

  • Branża – jeśli odpowiadasz za markę modową, dobrze znany brand spożywczy lub stoisz za popularną telewizją, radiem czy portalem, to prawdopodobnie możesz spać spokojnie. To najczęściej te branże dobrze odnajdują się w snapchatowym środowisku i szybko zyskują nowych obserwujących. Nie oznacza to jednak, że inne branże sobie nie poradzą – kluczem do sukcesu jest przemyślana strategia i oryginalny pomysł na treści.    
  • Pomysł na komunikację – Snapchat to przede wszystkim rozrywka i dobra zabawa. Taka też musi być komunikacja Twojej marki w tym kanale – autentyczna, dająca realną wartość edukacyjną lub rozrywkową, wyzwalająca emocje, dająca poczucie uczestnictwa i bycia blisko marki. 
  • Cel komunikacji – zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez obecność na Snapchacie. Czy zależy Ci tylko na budowaniu zasięgu Twoich treści? Czy może ma to być miejsce, w którym do promocji marki zaangażujesz ambasadorów? A może chcesz zrobić ze Snapchata swój główny kanał komunikacji? Wyznacz swoje cele, a następnie zacznij je konsekwentnie realizować. 
  • Zasoby – po co zakładać kolejne konto marki w mediach społecznościowych, jeśli nie będziesz mieć czasu na jego prowadzenie? Zanim wkroczysz w progi Snapchata, zastanów się, czy naprawdę będziesz miał na to zasoby. Aplikacja może wydawać się prosta w obsłudze, jednak produkcja angażujących treści i reagowanie na snapy obserwujących na pewno zajmie Ci trochę czasu. 

Co charakteryzuje Snapchata? 

Snapchat jest inny – to nie ulega wątpliwości. Dla typowych użytkowników Facebooka czy Instagrama niektóre cechy tej aplikacji mogą okazać się wyjątkowo zaskakujące. Dla wielu marketerów Snapchat pozostaje jeszcze wielką zagadką. Warto więc wiedzieć, jakie cechy odróżniają go od innych serwisów społecznościowych i na co powinniśmy postawić w naszej komunikacji. 

  1. Bardzo bezpośrednia komunikacja, która odbywa się tu i teraz. Musisz działać wyjątkowo szybko i sprawnie poruszać się po aplikacji. 
  2. Autentyczność – społeczność Snapchata oczekuje, że pokażesz prawdziwe oblicze marki i nie schowasz się za korporacyjnymi procedurami. Każda sztuczność zostanie natychmiast wychwycona i źle odebrana przez użytkowników. 
  3. Naturalność – Twoje zdjęcia i filmy nie muszą być profesjonalne (oczywiście w granicach rozsądku). Zapomnij o brand booku i szablonach grafik, które wykorzystujesz na Facebooku. Zaszalej i użyj filtrów dostępnych w aplikacji. 
  4. Autodestrukcja komunikatów – Snapchat usuwa większość treści natychmiast po ich opublikowaniu przez użytkownika  (wyjątek to snapy dodane do MyStory). Nie ma możliwości powrócenia do nich, jak w pozostałych serwisach społecznościowych. 
  5. Brak utartych schematów – Snapchat to idealne miejsce na uwolnienie wodzy fantazji i kreatywności. Jeśli od dawna marzyło Ci się, aby zrobić coś naprawdę niestandardowego, to Snapchat jest doskonałym miejscem na takie działania. 
  6. Dobra zabawa – Snapchat ma przede wszystkim dawać rozrywkę i angażować. Jeśli chcesz przekazywać swojej grupie docelowej wyłącznie komunikaty reklamowe, to nie jest to miejsce dla Ciebie. 

Słowniczek pojęć: 

  • My Story – snapy, które „przypinamy do naszego konta” i są one ogólnie dostępne przez 24 godziny. Mogą je zobaczyć zarówno nasi znajomi, jak i osoby, które nas obserwują (dodały nas do znajomych, ale my ich nie). Możemy też zmienić ustawienia w tym zakresie. 
  • Maski – różne opcje przerobienia naszej twarzy za pomocą dostępnych emotikonek, filtrów czy opcji podmiany zdjęcia. Wystarczy przytrzymać palec na swojej twarzy w widoku „selfie”. 
  • Snapcode – specjalny kod QR, który po zeskanowaniu prowadzi do konta konkretnej osoby i dodaje ją do znajomych. Pomaga w budowaniu zasięgu (liczby obserwujących/znajomych) na Snapchacie. 
  • Filtry – różne opcje urozmaicenia zdjęć poprzez nałożenie specjalnego cienia, dodanie do zdjęcia lokalizacji, godziny, pogody czy nawet prędkości, z która się poruszamy. 
  • Geofiltry – specjalny filtr, który możemy stworzyć na potrzeby konkretnego konkursu, wydarzenia czy wyjazdu. Geofiltr musi być stworzony w jakości do internetu, zapisany w pliku PNG, o wymiarach 1080 x 1920 px, plik nie może ważyć więcej niż 300 KB. Snapchat musi go zaakceptować. Więcej informacji znajdziemy tutaj: //www.snapchat.com/geofilters/tips.html.
  • Our Local Story – relacja na żywo z danego miejsca na świecie (opcja dostępna w wybranych miastach świata). Wystarczy uruchomić opcję lokalizacji, zrobić snapa, a następnie dodać go do wybranego Story. UWAGA: opcja dodania snapa do lokalnego story pojawi się tylko wtedy, gdy Snapchat rozp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy