SEOwriting w dobie AI, czyli jak wyrobić sobie nosa do treści niskiej jakości

Temat numeru

Zmiany w algorytmach wyszukiwarek, a także rosnąca rola automatyzacji wpływają na sposób, w jaki konsumujemy i oceniamy content. Gdy sztuczna inteligencja (AI) coraz częściej wspiera proces tworzenia treści, pojawia się nowe wyzwanie – jak rozpoznać różnice między tekstami generowanymi przez AI a tymi tworzonymi przez człowieka? A co, jeżeli się tego nie nauczymy? Czym grozi stosowanie treści generowanych automatycznie bez ich weryfikowania?

Jak nauczyć się szybko i skutecznie rozpoznawać niskiej jakości treści AI?

Choć treści generowane przez sztuczną inteligencję mogą być poprawne językowo i wydają się profesjonalne, różnią się od tekstów pisanych przez człowieka pod względem stylu, głębi i unikalności. Często cechuje je powtarzalność, brak autorskiego tonu oraz powierzchowne podejście do tematu, przez co teksty wydają się monotonne i pozbawione wartości dodanej.
W tekstach AI można też zauważyć problemy ze spójnością narracyjną, takie jak nagłe zmiany tematu czy powtarzające się fragmenty, co utrudnia płynne czytanie. Brak kreatywności i oryginalnych metafor sprawia, że teksty nie angażują odbiorcy ani emocjonalnie, ani intelektualnie.
Sztuczna inteligencja generuje treści na podstawie danych treningowych, co oznacza, że nie tworzy prawdziwie innowacyjnych idei, a jedynie przetwarza dostępne informacje. W przeciwieństwie do tego, człowiek może inspirować się doświadczeniami i wiedzą z różnych dziedzin, tworząc unikalne i wartościowe teksty.

POLECAMY

CHECKLISTA

Po czym rozpoznasz treści AI?
Sygnały ostrzegawcze:

  • Ogólnikowość i lanie wody.
  • Brak przykładów i danych.
  • Powtarzalna struktura zdań.
  • Schematyczne, suche zakończenia.
  • Nadmiar fraz kluczowych.
  • Brak źródeł i kontekstu.


Czym są detektory AI i czy warto z nich korzystać?

Detektory AI to wyszkolone na ogromnych zbiorach danych modele językowe, które działają na zasadzie dwóch wskaźników:

  • przewidywalności (perplexity),
  • przypadkowości (burstiness).
     

Pierwszy z nich przypisywany jest treściom tworzonym przez sztuczną inteligencję, natomiast drugi – twórczości ludzkiej. Na ich podstawie detektor ocenia treść, a wyniki analizy przedstawia w formie procentowej, punktowej lub o...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy