SEO w dobie AI, czyli na co zwracać uwagę?

Temat numeru

W SEO przez lata zaszło wiele zmian od ery katalogów stron, przez rewolucję w algorytmach Google, aż po dominację mobile-first. Czy AI to koniec SEO? Na pewno nastąpił jego koniec w takim kształcie, w jakim go znamy. Ostatnie miesiące jasno pokazują, że jesteśmy nie tyle na progu, co tuż za progiem kolejnej transformacji. Tym razem napędzają ją LLM-y. Musimy się więc zaadaptować, ale to nie oznacza burzenia wszystkiego, z fundamentami włącznie. To raczej taki generalny remont, bez przestawiania ścian.

Krótki zarys rozwoju AI, czyli jak się tu znaleźliśmy

Rozwój technologii sprawił, że powstały duże modele językowe, tzw. LLM – od angielskiego Large Language Models. W bardzo dużym skrócie i uproszczeniu, algorytmy te, bazując na dostarczonych im materiałach, przetwarzają informacje i udzielają odpowiedzi użytkownikom. Obudowane w przyjazny interfejs stały się dla nas narzędziami sztucznej inteligencji (AI), które z biegiem czasu mają coraz większe możliwości.
W kontekście SEO zaczęło się od wykorzystywania LLM do optymalizacji tekstów pod frazy, potem pierwsze narzędzia dawały możliwość napisania kiepskiej jakości treści. A później przyszedł on, ChatGPT. Z jego użyciem zaczęto przygotowywać rozbudowane artykuły i wieszczono koniec pracy dla copywriterów (jak wiemy, nic takiego nie nastąpiło). I jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się kolejne narzędzia, w tym te do generowania obrazów czy krótkich filmów. 
Kolejnym punktem zwrotnym okazało się jednak rozwiązanie, jakie w swojej wyszukiwarce wprowadził Microsoft – odpowiedzi generowane przez AI w oknie przeglądarki. Globalnie zmiana nie była wielka, ponieważ popularność wyszukiwarki Bing w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła z 2,76 do 3,88% i nie zbliżyła się nawet do popularności wyszukiwarki Google. Ta zmalała z 92,82 do 89,66%, jednak nadal pozostaje zdecydowanym liderem na rynku. (Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-202304-202504). 
A potem nadeszła odpowiedź Google w po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy