Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEO na YouTube – jak wypromować film i zająć wysokie miejsce w światowej wyszukiwarce nr 2?

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
112

Serwis YouTube w Polsce odwiedzany jest miesięcznie przez ponad 16 mln realnych użytkowników. Natomiast z jego wewnętrznej wyszukiwarki, która jest drugą największą na świecie po Google, korzysta 2,1 mln polskich internautów (wg badania Megapanel z 2015 r.). YouTube jest więc platformą dającą olbrzymie możliwości monetyzacji contentu wideo, oczywiście pod warunkiem jego skutecznej promocji.

Jeden ze sposobów pozwalających zrealizować ten cel stanowi pozycjonowanie filmów w wewnętrznej wyszukiwarce serwisu.

W przypadku materiałów wideo na YouTube pozycjonowanie (SEO) posiada również dodatkową zaletę – stosunkowo częste wyświetlanie filmów z tej witryny w rezultatach wyszukiwania Google. Pozwala to dotrzeć do jeszcze szerszej grupy odbiorców.

Pozostaje jednak pytanie: jak można sprawić, by film osiągał wysokie miejsca na listach wyników YouTube? Aby na nie odpowiedzieć, poznać trzeba czynniki uwzględniane przez algorytm wyszukiwarki podczas ustalania pozycji w rankingu rezultatów. Podobnie jak w przypadku Google czy innych wyszukiwarek, elementy algorytmu YouTube są oczywiście pilnie strzeżone. Dzięki wielu badaniom i testom przeprowadzanym przez branżę SEO możliwe jest jednak wskazanie grupy najważniejszych czynników rankingowych wpływających w największym stopniu na pozycje uzyskiwane przez filmy w wynikach YouTube. Do elementów tych należą:

  • tytuł filmu,
  • opis filmu,
  • liczba wyświetleń,
  • zaangażowanie użytkowników,
  • tagi filmu,
  • czas trwania,
  • linki do filmu na zewnętrznych stronach,
  • data utworzenia kanału z filmem,
  • liczba subskrybentów kanału.

Wiedząc, na które kwestie należy zwrócić szczególną uwagę, by zwiększyć widoczność materiału filmowego na listach rezultatów YouTube, rozpocząć możesz proces pozycjonowania. Zwiększenie jego skuteczności umożliwia realizacja kompleksowej strategii, przebiegającej etapami wg poniższej kolejności.

1. Dobór fraz kluczowych

W przypadku pozycjonowania filmów w YouTube selekcja fraz kluczowych do prowadzonej kampanii ma szczególnie duże znaczenie.

Wynika to z faktu, iż użytkownicy tej platformy bardzo często wyszukują materiałów instruktażowych, poradników, klipów i recenzji.

W związku z tym wykorzystują oni nieco inne formy zapytań niż te, które są zwykle używane podczas wyszukiwania w „zwykłych” wyszukiwarkach, takich jak Google, Bing czy Yahoo. Warto uwzględnić tę specyfikę, wykonując research fraz kluczowych do pozycjonowania na YouTube.

Do jego przeprowadzenia wykorzystać można Planer słów kluczowych Google AdWords (//adwords.google.pl/KeywordPlanner).

Narzędzie to oprócz funkcji podpowiedzi innych podobnych fraz pokazuje także średnią miesięczną liczbę wyszukiwań określonego zapytania w Google. Dane te mogą być przydatne również dla promocji materiału wideo na YouTube. A to dlatego, że w przypadku, gdy dla często wyszukiwanej frazy w wynikach Google pokazywane są też filmy z YouTube, zajęcie wysokiej pozycji na to zapytanie może przynieść bardzo dużo dodatkowych odsłon i pozwolić pozyskać wielu nowych użytkowników.

Pod kątem wyszukiwarki YouTube istotniejszym narzędziem doboru słów kluczowych jest Display Planer, będący tak samo jak Keyword Planner częścią systemu AdWords (//adwords.google.com/da/DisplayPlanner/Home). Daje on możliwość zawężenia filtrowania reklam tylko do filmów i uzyskania podpowiedzi fraz razem z poziomem ich trafności. Pomocna aplikacja online, dzięki której uzyskasz sugestie słów do kampanii na YouTube, znajduje się ponadto pod adresem //keywordtool.io/youtube.

Rysunek 1. Przykładowa strona wyników wyszukiwarki YouTube (Źródło: opracowanie własne)

 

2. Optymalizacja pod kątem fraz

Gdy dla filmu zostaną już wybrane odpowiednie słowa kluczowe, przejść można do kolejnego etapu pozycjonowania materiału filmowego. Jest nim optymalizacja uwzględniająca wyselekcjonowane frazy i obejmująca następujące elementy:

Tytuł i opis filmu

Dobranie właściwego tytułu ma pierwszorzędne znaczenie dla osiągania wysokich miejsc w rezultatach wyszukiwania. Do ich zdobycia mocno przyczynia się umieszczenie w tytule filmu pozycjonowanej frazy/fraz, najlepiej w początkowej części, zwłaszcza dla najbardziej konkurencyjnych fraz kluczowych. Zaleca się ponadto, aby tytuł składał się co najmniej z 5 słów, jednak nie powinien być też zbyt długi, gdyż nie wyświetli się wtedy w całości na liście wyników YouTube.

W opisie należy także zawrzeć słowa kluczowe, pamiętając, aby nie upychać ich zbyt wielu na siłę oraz by najważniejsze frazy umieścić na początku. W rezultatach YouTube wyświetlanych jest mniej więcej 150 pierwszych znaków opisu, dlatego warto w nich ponadto umiejętnie zachęcić do obejrzenia filmu, aby zwiększyć współczynnik klikalności. Opis może liczyć maksymalnie ok. 5000 znaków i powinien on streszczać oraz określać zawartość filmu.

Tagi filmu

Do tego elementu wskazane jest dodanie nie tylko głównych słów kluczowych, ale i innych powiązanych z nimi, a także związanych tematycznie z materiałem wideo oraz jego kategorią w serwisie YouTube. Zaleca się wykorzystanie całego dostępnego pola dla tagów filmów. Warto ponadto umieścić tagi z dołączonymi przymiotnikami, takimi jak „ciekawe”, „przydatne”, „śmieszne” itp., które są często wykorzystywane w zapytaniach użytkowników YouTube.

Nazwa pliku wideo

Innym pomocnym w procesie pozycjonowania materiału wideo zabiegiem jest zawarcie frazy kluczowej w nazwie pliku z filmem. Dla przykładu plik wideo przesłany do YouTube możesz nazwać jak-zrobic-etui-na-telefon.mp4.

3. Optymalizacja filmu

Jak wspomniano na początku, algorytm wyszukiwarki YouTube uwzględnia czynniki związane z zaangażowaniem użytkowników serwisu. Zaliczają się tutaj takie parametry, jak liczba wyświetleń filmu, oceny i komentarze, liczba subskrybentów i widzów kanału oraz współczynnik retencji (ang. Audie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy