SEO 2018 – co i jak optymalizować we własnym zakresie, a za co (i ile) warto zapłacić?

SEM/SEO

Z roku na rok działania SEO ewoluują. Co roku pod tym pojęciem kryją się inne zadania do wykonania, inne strategie i w końcu inne umiejętności, które należy mieć, aby je wykonać. Wszystkie zmiany w SEO na przestrzeni lat prowadzą do jednego prostego wniosku: jest coraz trudniej. Specjalista SEO musi mieć coraz więcej umiejętności technicznych, analitycznych i matematycznych. W związku z powyższym mniej opłacalna jest decyzja o przeprowadzeniu kampanii samodzielnie. Niegdyś było to możliwe, gdyż był to zestaw powtarzalnych i obiektywnych czynności. Dziś jest zgoła inaczej, a ten artykuł ma na celu pokazać Ci, w jaki sposób podejść do działań SEO w 2018 r. Co zrobić samodzielnie, co zlecić, a jeśli zlecić, to w jaki sposób? Zapraszam do lektury. 

Kiedy działania SEO zlecić, a kiedy wykonać je samodzielnie 

W zdecydowanej większości przypadków działania SEO polecam zlecić na zewnątrz. Do agencji bądź freelancera. Jeśli nie masz umiejętności technicznych z zakresu budowy stron WWW, w większości przypadków samodzielne wykonanie zadania nie będzie możliwe. Starając się jednak znaleźć sytuację, w której kampanię SEO mógłbyś wykonać samodzielnie, można opisać ją tak:

POLECAMY

  1. niewielka strona internetowa, 
  2. niszowa branża.

Jeśli Twój biznes pasuje do powyższego opisu, będziesz najpewniej w stanie działać samodzielnie w sposób skuteczny. 

W jaki sposób zweryfikować, czy Twoja branża jest niszowa, dowiesz się z dalszej części artykułu. Warto jednak wziąć tu pod uwagę czas, jaki poświęcisz na tego typu działania – w przypadku niszowych branż koszty działań realizowane przez podmiot zewnętrzny nie powinny być wysokie, więc jeśli nie masz wolnych popołudni, w których miłym odprężeniem będzie zajmowanie się działaniami SEO, to ekonomicznie – w większości przypadków – taka decyzja nie znajdzie uzasadnienia. 

Jeśli jednak Twój biznes opisują poniższe założenia:

  • duża strona internetowa, np. sklep internetowy, portal, firma oferująca wiele usług lub produktów,
  • produkty kierowane do konkurencyjnego rynku,

nie powinieneś brać się do działań SEO samodzielnie.

 

Nie oznacza to jednak, że wiedzieć nie powinieneś nic. SEO to w dużej mierze usługa oparta na partnerstwie. Jeśli nie będziesz partnerem dla wykonawcy tej usługi, to może być ona nieskuteczna. W każdym zatem przypadku warto mieć przynajmniej podstawową wiedzę umożliwiającą określenie potrzeb i sprawną komunikację. Absolutne podstawy przekażę Ci w dalszej części artykułu. 

Jakie czynności możesz wykonać sam?

Jeśli nawet nie przeprowadzisz całej kampanii SEO samodzielnie, to istnieje zestaw czynności, które możesz sam zrealizować. Wybrałem takie czynności, które bez żadnej wiedzy wykonasz mniej więcej w dwie godziny, a pozwolą Ci one:

  • lepiej wybrać podmiot, z którym kampanię będziesz realizował, 
  • zidentyfikować obszary, nad którymi skupić się będzie musiał wykonawca usługi, 
  • zrobić podstawow...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy