Dołącz do czytelników
Brak wyników

SEO 2018 – co i jak optymalizować we własnym zakresie, a za co (i ile) warto zapłacić?

Artykuł | 9 listopada 2018 | NR 41
216

Z roku na rok działania SEO ewoluują. Co roku pod tym pojęciem kryją się inne zadania do wykonania, inne strategie i w końcu inne umiejętności, które należy mieć, aby je wykonać. Wszystkie zmiany w SEO na przestrzeni lat prowadzą do jednego prostego wniosku: jest coraz trudniej. Specjalista SEO musi mieć coraz więcej umiejętności technicznych, analitycznych i matematycznych. W związku z powyższym mniej opłacalna jest decyzja o przeprowadzeniu kampanii samodzielnie. Niegdyś było to możliwe, gdyż był to zestaw powtarzalnych i obiektywnych czynności. Dziś jest zgoła inaczej, a ten artykuł ma na celu pokazać Ci, w jaki sposób podejść do działań SEO w 2018 r. Co zrobić samodzielnie, co zlecić, a jeśli zlecić, to w jaki sposób? Zapraszam do lektury. 

Kiedy działania SEO zlecić, a kiedy wykonać je samodzielnie 

W zdecydowanej większości przypadków działania SEO polecam zlecić na zewnątrz. Do agencji bądź freelancera. Jeśli nie masz umiejętności technicznych z zakresu budowy stron WWW, w większości przypadków samodzielne wykonanie zadania nie będzie możliwe. Starając się jednak znaleźć sytuację, w której kampanię SEO mógłbyś wykonać samodzielnie, można opisać ją tak:

  1. niewielka strona internetowa, 
  2. niszowa branża.

Jeśli Twój biznes pasuje do powyższego opisu, będziesz najpewniej w stanie działać samodzielnie w sposób skuteczny. 

W jaki sposób zweryfikować, czy Twoja branża jest niszowa, dowiesz się z dalszej części artykułu. Warto jednak wziąć tu pod uwagę czas, jaki poświęcisz na tego typu działania – w przypadku niszowych branż koszty działań realizowane przez podmiot zewnętrzny nie powinny być wysokie, więc jeśli nie masz wolnych popołudni, w których miłym odprężeniem będzie zajmowanie się działaniami SEO, to ekonomicznie – w większości przypadków – taka decyzja nie znajdzie uzasadnienia. 

Jeśli jednak Twój biznes opisują poniższe założenia:

  • duża strona internetowa, np. sklep internetowy, portal, firma oferująca wiele usług lub produktów,
  • produkty kierowane do konkurencyjnego rynku,

nie powinieneś brać się do działań SEO samodzielnie.

 

Nie oznacza to jednak, że wiedzieć nie powinieneś nic. SEO to w dużej mierze usługa oparta na partnerstwie. Jeśli nie będziesz partnerem dla wykonawcy tej usługi, to może być ona nieskuteczna. W każdym zatem przypadku warto mieć przynajmniej podstawową wiedzę umożliwiającą określenie potrzeb i sprawną komunikację. Absolutne podstawy przekażę Ci w dalszej części artykułu. 

Jakie czynności możesz wykonać sam?

Jeśli nawet nie przeprowadzisz całej kampanii SEO samodzielnie, to istnieje zestaw czynności, które możesz sam zrealizować. Wybrałem takie czynności, które bez żadnej wiedzy wykonasz mniej więcej w dwie godziny, a pozwolą Ci one:

  • lepiej wybrać podmiot, z którym kampanię będziesz realizował, 
  • zidentyfikować obszary, nad którymi skupić się będzie musiał wykonawca usługi, 
  • zrobić podstawową analizę swoich potrzeb, 
  • przeanalizować konkurencję.

Poniżej znajduje się lista czynności, które w ramach kampanii możesz zrealizować sam, wraz z szacowanym czasem (czas przewidziany dla osoby bez wiedzy):

Podstawowy audyt witryny (45 minut) – ma na celu zbadanie poziomu dostosowania witryny do zaleceń wyszukiwarek. Istnieje zbiór wymagań, które witryna musi spełniać, aby wyszukiwarki, takie jak Google, chciały ją gościć w swoich indeksach. Najczęściej są to wymogi dotyczące zagadnień technicznych, takie jak: odpowiednia budowa nagłówków, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkość ładowania serwisu. Kompleksowy audyt SEO wymaga szerokiej wiedzy, ale istnieją narzędzia, które w prosty sposób zobrazują ogólną kondycję Twojego serwisu. Pokażę Ci je w dalszej części artykułu. 

Wybór fraz kluczowych (30 minut) – zanim zaczniesz prowadzić działania SEO, powinieneś określić zestaw fraz, którymi powinny być one objęte. Oczywiście początkowo wybrana lista fraz nie musi być tą docelową, w każdej chwili możesz objąć kampanią nowe frazy, a w wielu przypadkach (np. serwisów contentowych) nie określa się ich na początku w ogóle. Jednakże im dokładniej zrobisz to na początku, tym lepsza będzie strategia podmiotu wykonującego usługę. Firma, która będzie obsługiwać Twoją kampanię, będzie w stanie określić priorytety na początku; jeśli zdecydujesz się na radykalne zmiany w wyborze fraz w trakcie kampanii, może być to problematyczne z punktu widzenia strategii. O wyborze fraz kluczowych powinieneś wiedzieć kilka rzeczy:

  • Nie idź prostą drogą – większość osób na początku swojej drogi w działaniach SEO podchodzi do wyboru fraz w najbardziej oczywisty sposób. Jeśli sprzedają opony w sklepie stacjonarnym w Warszawie, to jako frazy idealne do kampanii SEO podają „opony”. To droga donikąd. Frazę „opony” użytkownicy wpisywać mogą z różnych miejsc w Polsce oraz z różnymi intencjami. Jeśli Ty sprzedajesz opony tylko w Warszawie, to nie ma sensu, abyś wyświetlał się użytkownikom z Poznania. Fraza „opony” jest również bardzo konkurencyjna, więc pomimo wysokiej pozycji i ruchu z tego tytułu wynikającego – przełożenie na biznes będzie małe. Staraj się raczej określać frazy ściśle związane z Twoją działalnością – również w kontekście lokalizacji. 
  • Więcej czasem znaczy lepiej – każda fraza ma swoją określoną trudność. Fraza „opony zimowe” hipotetycznie może mieć trudność 50 (trudność określa, jak niełatwo pojawić się ze swoją stroną wysoko w wynikach wyszukiwania), a opony zimowe do fiata 500 ma trudność hipotetyczną 10. Czasem lepiej zatem wybrać pięć fraz o niższej trudności i mniejszym wolumenie wyszukiwań, ale one razem w wyraźniejszy sposób przełożą się na Twój biznes. 

W dalszej części artykułu pokażę Ci, w jaki sposób wyszukać odpowiednie frazy kluczowe. 

Analiza konkurencji (30 min) – musisz wiedzieć, że Twoja konkurencja biznesowa nie jest zawsze tą samą, z którą przyjdzie Ci się zmierzyć w wynikach wyszukiwania. Przed rozpoczęciem działań SEO warto wiedzieć, w jaki kontekst wchodzisz i w jaki sposób działa konkurencja. Podstawowa analiza konkurencji zawierać powinna kilka elementów, takich jak:

  • Ocena strategii konkurenta – warto określić, czy swoje działania opiera na wielu frazach, czy na ograniczonej liczbie. Czy opiera się na linkach z innych serwisów do siebie, czy też na tworzeniu treści.
  • Obecna widoczność – warto umieć ocenić obecną widoczność swoich konkurentów. To, przy jakich frazach są już widoczni i na jakich miejscach. Jeśli kilku z Twoich konkurentów bije się o jakieś frazy kluczowe, to najpewniej zidentyfikowali je oni jako te o wysokim potencjale zysków. Dalej pokażę Ci, w jaki sposób je znaleźć. 

Określenie KPI (15 minut) – KPI (key project indicators) to zestaw metryk, którymi określa się sukces kampanii. Warto, abyś przed jej rozpoczęciem je określił. Poniżej spisałem takie KPI, które najczęściej określa się w kampaniach SEO, oraz ich wady i zalety. 

  • Pozycja w wynikach wyszukiwania – niegdyś najczęściej występujące KPI. Teraz odchodzi do lamusa, ale przez wielu nadal jest używany. To sytuacja, kiedy naszym celem jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe.
  • Ruch z wyników wyszukiwania – coraz częściej stosowany model, który niewątpliwie ma wiele zalet. To sytuacja, w której określamy wolumen ruchu, jaki chcielibyśmy pozyskać z wyników wyszukiwania w określonym czasie. Minusem takiego rozwiązania może być fakt jakości ruchu – podmiotowi może zależeć na ilości, a nie jakości. Niemniej plusy przeważają, a odpowiedni wybór partnera pozwoli uniknąć wspomnianych problemów z jakością ruchu.
  • Konwersje – model idealny z Twojego punktu widzenia. To sytuacja, w której określasz, ile mniej więcej konwersji w określonym czasie mają dostarczyć wyniki wyszukiwania. Bardzo łatwo przewidzieć w takiej sytuacji wyniki biznesowe. Niemniej jednak nie jest to zawsze dobry model z punktu widzenia zleceniobiorcy. Pomimo dostarczenia ruchu dobrej jakości witryna może nie konwertować z wielu przyczyn, np. słabo zoptymalizowany proces zakupowy. Jeśli jednak masz dużą próbkę danych historycznych na temat konwersji i udostępnisz ją potencjalnemu partnerowi, znajdziesz śmiałków, którzy zgodzą się na ten model KPI. 

Szczerze odradzam tego typu KPI z kilku powodów:

  1. Personalizacja wyników – obecnie wyniki wyszukiwania są mocno personalizowane. To, że jakaś fraza ma pozycję piątą na Twoim komputerze, nie znaczy, że taka jest na wszystkich. Co prawda, w takim przypadku pomocne są systemy do monitoringu pozycji, ale tak czy inaczej taki model określania KPI jest częstym powodem nieporozumień na linii zleceniodawca – zleceniobiorca. 
  2. Wąskie spojrzenie – jeśli określisz takie KPI przed wykonawcą usługi, to nie będzie mu zależało, aby Twoja witryna miała jak najszerszą ekspozycję w wynikach wyszukiwania, w 100% będzie skupiony na frazach, które wspólnie określiliście. 

 

To w zasadzie wszystkie czynności, które polecam wykonać samodzielnie. Te dwie godziny pozwolą Ci odpowiednio przygotować się do zlecenia usługi i dadzą Ci ogólny pogląd na to, w jakim miejscu się znajdujesz. W dalszej części artykułu zagłębię się w poszczególne elementy. 

Jak przygotować się do zlecenia usługi SEO?

Ta część artykułu nawiązuje niejako do poprzedniej. Zadania, które wykonasz samodzielnie, poniekąd przygotują Cię do zlecenia usługi SEO na zewnątrz. Musisz wiedzieć, że jest to dość nietypowa usługa. Opiera się na partnerstwie. Pieniądze nie wystarczą, aby osiągnąć sukces, w zdecydowanej większości przypadków dla zleceniobiorcy będziesz odgrywał rolę partnera, z którym on współpracuje. Jak do każdej współpracy, tak też tu – musisz się odpowiednio przygotować, zwiększy to znacząco szansę na sukces. 

Przed wysłaniem zapytania do potencjalnego partnera powinieneś przygotować:

  1. wstępną listę fraz kluczowych, którą chciałbyś objąć kampanię – wiesz już, jakich fraz unikać, w dalszej części pokażę Ci, w jaki sposób te frazy znaleźć; 
  2. konkurencję – dobrze, abyś zidentyfikował swoich konkurentów i podał ich potencjalnemu partnerowi;
  3. określone zasoby...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy