Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media społecznościowe

16 grudnia 2019

NR 49 (Grudzień 2019)

Sales navigator vs. działania organiczne – pojedynek na narzędzia czas zacząć!

233

Nie mydlmy sobie oczu – nie ma dziś mowy o efektywnej sprzedaży bez udziału internetu. Potęgi social sellingu też już nie trzeba nikomu tłumaczyć. Pozostaje jednak pytanie, czy na LinkedInie – największym serwisie skupiającym profesjonalistów – wystarczą działania basic, czy może trzeba się pokusić o inwestycję w jeden z pakietów premium? Czas rozpocząć pojedynek – działania organiczne vs. Sales Navigator? Które z rozwiązań wygra? Tego dowiesz się już za chwilę!

LinkedIn sprzedaje! 

Nie ma co wierzyć powyższemu stwierdzeniu bez dowodów. Warto podeprzeć się tutaj statystykami, które znaleźć można na oficjalnym blogu LinkedIna: https://blog.linkedin.com. Wynika z nich między innymi, że:

POLECAMY

  • liczba przejść na firmową stronę z LinkedIn wynosi 64%,
  • 60% użytkowników serwisu otwiera wiadomości reklamowe, 
  • 56% użytkowników klika w linki kierujące do landing page. 

Jakby tego było mało, blog Hootsuite podaje informację, że 45% użytkowników LinkedIna stanowią menedżerowie średniego i wysokiego szczebla. W praktyce oznacza to, że portal ten obfituje w osoby decyzyjne. Omawiany serwis jest szczególnie lubiany przez marketerów B2B, bo aż 94% przedstawicieli tej grupy, którzy korzystają z mediów społecznościowych, publikuje na LikedInie swój content. Łatwo się domyślić, że nie robią oni tego w celach hobbystycznych, lecz dostrzegają w tym medium prawdziwy potencjał sprzedażowy. Na sam koniec warto wspomnieć, że ponad 80% leadów B2B generowanych w social mediach pochodzi właśnie z LinkedIna. Czy może być bardziej przekonywujący argument, by zacząć tam działać? 

Konto basic czy premium?

LinkedIn nie jest serwisem charytatywnym, lecz jego darmowa wersja obfituje w wiele ciekawych rozwiązań, które mogą pomóc w osiąganiu celów sprzedażowych. Niestety jak wszystko, co bezkosztowe, tak i wersja basic posiada wiele limitów. Tutaj z pomocą przychodzą nam pakiety premium. Co ciekawe, są one skorelowane bezpośrednio z celami, które chcemy realizować wewnątrz platformy. Mamy więc do wyboru konta premium, które umożliwiają: 

  • zdobycie nowej pracy, 
  • działania biznesowe (w tym podglądanie konkurencji), 
  • rekrutację, 
  • naukę, 
  • sprzedaż.  
     

Wybrany pakiet premium (tylko jeden!) można na LinkedInie testować za darmo przez miesiąc. Wiąże się to z koniecznością podpięcia karty kredytowej. Warto więc pamiętać, by przed upływem tego okresu anulować subskrypcję, jeśli nie chce się jej kontynuować. 

W tym ostatnim przypadku mowa o Sales Navigatorze – narzędziu dla handlowców i nie tylko, bo i marketerzy znajdą w nim wiele interesujących rozwiązań. 

Sales Navigator, czyli co?

W dużym skrócie Sales Navigator jest narzędziem premium wewnątrz LinkedIna, które pomaga skupić się na właściwych osobach i firmach, być na bieżąco z ich działaniami oraz budować zaufanie wśród potencjalnych i obecnych klientów. Można zakupić pakiet dla jednej osoby (239,99 zł/miesiąc) lub – jeśli mamy większy zespół sprzedażowy czy marketingowy – pokusić się o wersję dla firm, gdzie płaci się za każde stanowisko (298,09 zł/miesiąc) i nie ma możliwości darmowych testów grupowych przez miesiąc. 
 

Twoich współpracowników i Ciebie interesuje Sales Navigator? Zachęć wszystkich do korzystania przez miesiąc z darmowej wersji próbnej, a następnie wymieńcie się swoimi doświadczeniami oraz spostrzeżeniami.


Boisz się, że nie zrozumiesz narzędzia i nie będziesz wiedział, jak z niego korzystać? Nic bardziej mylnego! Od pewnego czasu funkcjonuje Sales Navigator Coach. Wirtualny trener za pomocą krótkich filmów i zadań do wykonania wszystkiego Cię nauczy i pozwoli przejść całą drogę od początkującego użytkownika do eksperta (rys. 1). 
 

Rys. 1. Sales Navigator Coach efektywnie uczy, jak korzystać z tej
opcji premium w praktyce


Czas na pojedynek!

Skoro wiesz już, że warto czerpać z potencjału social sellingu na LinkedInie i wiesz, czym jest Sales Navigator, czas najwyższy skonfrontować go z działaniami bezpłatnymi wewnątrz platformy. Gotowy? Zaczynamy! 

Runda 1. Wyszukiwarka

Szukając osób na portalu, czyli naszych potencjalnych leadów, darmowa wersja wyszukiwarki pozwala nam zawęzić wyniki do następujących kryteriów:

  • stopień (do wyboru mamy maksymalnie dwa, czyli znajomych z sieci lub znajomych tychże znajomych),
  • wspólny znajomy (możemy zdefiniować, że chcemy dotrzeć do osób, które znają danego użytkownika),
  • lokalizacja, 
  • obecna/poprzednia firma, 
  • branża, 
  • język profilu, 
  • szkoła, 
  • zainteresowania non-profit, 
  • świadczone usługi, 
  • tytuł zawodowy, 
  • nazwa firmy. 

Trzeba przyznać, że to całkiem dużo! Problem jednak polega na tym, że po którymś wyszukiwaniu serwis poprosi nas o wykupienie pakietu premium lub zablokuje nam na pewien okres możliwość korzystania z darmowej wyszukiwarki, by wymusić subskrypcję. 
Co zatem w tej kwestii zaoferuje nam Sales Navigator (rys. 2)? 
 

Rys. 2. Wyszukiwarka Sales Navigatora to prawdziwa kopalnia potencjalnych leadów


Poza powyższymi zawężeniami kryteriów wyszukiwania Sales Navigator pozwala nam również ograniczać listę potencjalnych leadów do tych, które:

  • zostały zdefiniowane po konkretnym kodzie pocztowym lub mieszkają w określonej okolicy od wybranej lokalizacji, 
  • posiadają na swoim profilu wybrane słowa kluczowe,
  • należą do kontaktów nawet trzeciego stopnia (lub są członkami grup), 
  • mają określony poziom stażu pracy (np. senior, dyrektor, menedżer),
  • spełniają w pracy konkretne funkcje, 
  • pracują na danym stanowisku lub w konkretnej firmie przez określony czas, 
  • posiadają określony staż pracy ogółem,
  • pracują w firmach z konkretną liczbą pracowników (do wyboru są widełki),
  • są nowymi członkami LinkedIna (maksymalnie 3 miesiące), 
  • publikują treści z konkretnymi słowami kluczowymi. 

Kto zatem wygrał tę rudę? Szala zwycięstwa przechyla się w stronę Sales Navigatora, ale tylko jeżeli zamierzasz naprawdę często korzystać z wyszukiwarki LinkedIna. Jeśli jednak potencjalnych leadów chcesz szukać 2-3 razy w miesiącu, to wersja basic serwisu w zupełności powinna Ci wystarczyć. 

Runda 2. Budowanie listy leadów

W ramach Sales Navigatora każdy użytkownik ma możliwość budowania listy leadów (rys. 3), czyli miejsca, gdzie pogrupowane są wszystkie kontakty znalezione za pomocą zaawansowanej wyszukiwarki. W dużym uproszczeniu można tę listę nazwać po prostu CRM do zarządzania procesami sprzedażowymi. Pojedynczy użytkownik ma możliwość tworzenia wielu list, nadawania im konkretnych nazw i przyporządkowywania do nich kontaktów już na etapie ich wyszukiwania. 
 

W Sales Navigatorze można też obserwować listę interesujących nas firm! Dzięki temu będziemy na  bieżąco z ich aktualizacjami, co umożliwi szybką reakcję. 

 

Rys. 3. Do listy leadów w Sales Navigatorze można dodawać kontakty już na etapie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy