Reputacja marki w social media – jak dbać o wizerunek brandu w social media i nie tylko?

Temat numeru Silna marka w Internecie

Reputacja marki online, czyli sposób, w jaki jest postrzegana w internecie, to efekt działań dwóch sił: samej marki oraz jej otoczenia. Z jednej strony liczy się to, jak firma przedstawia siebie publicznie, z drugiej zaś – co mówią o niej dziennikarze, konkurencja i przede wszystkim klienci. Rosnąca liczba użytkowników internetu i serwisów społecznościowych oraz rozwój forów dyskusyjnych, blogów, stron z recenzjami sprawiają, że ta druga narracja ma coraz większe znaczenie. Dlatego zarządzanie reputacją marki online jest koniecznością, a jej tworzenie i utrzymanie to ciągły proces, podczas którego trzeba być wyjątkowo czujnym.

Jak media społecznościowe wpływają na odbiór marek?

Według badania World Economic Forum, reputacja marki stanowi średnio 25% jej rynkowej wartości. Dlatego aż 87% właścicieli firm uważa jej utratę za ogromne zagrożenie. Tymczasem za sprawą mediów społecznościowych, w których negatywne opinie i skargi niezadowolonych klientów roznoszą są jak wirus, stracić ją całkiem łatwo. Kryzys Sokołowa, wpadka PR-owa Żytniej, fatalne zachowanie United Airlines… To tylko mały procent afer, którym towarzyszyły setki publikacji i postów w social media, wpływające negatywnie na wyobrażenia o tych markach, nawet jeśli sami nie zostawiliśmy u nich ani złotówki.

POLECAMY

Nasze osobiste doświadczenia istotnie wpływają na to, jak odbieramy markę, jednak w rzeczywistości nasze opinie o firmach często są kształtowane jeszcze zanim mamy z nimi osobisty kontakt. Jest to szczególnie widoczne w dobie prosumentów, czyli konsumentów, którzy aktywnie tworzą opinie o produktach i markach, ale też wyszukują informacji o nich i porównują oferty. Dzięki sieci i mediom społecznościowym jest to wyjątkowo ułatwione. Klienci czytają recenzje...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy