Dołącz do czytelników
Brak wyników

Recykling treści w mediach społecznościowych, czyli co jeszcze możemy zrobić z naszymi treściami

Artykuł | 9 listopada 2018 | NR 41
141

Facebook, Messenger, grupy na Facebooku, Facebook Stories, Instagram, Instagram Stories, IGTV, LinkedIn (w tym także LinkedIn Pulse), Slideshare to tylko trzy wybrane platformy społecznościowe, a w nich przynajmniej dziewięć różnych miejsc publikacji treści. W jaki sposób zapewnić wartościowy content dla wciąż powiększającego się ekosystemu social mediów?

The end is the beginning 

Najprostsze rozwiązania są najlepsze. Stosuj recykling. Recykling w internecie nie kojarzy się nam jednak pozytywnie. Jesteśmy przekonani, że treści, które już raz zostały zaprezentowane, nie powinny być powtarzane. To duży błąd. Sekretem materiałów, które potem można ponownie wykorzystywać, jest ich jakość i ponadczasowość, a także właściwa strategia działania. 

W przypadku recyklingu można wyróżnić dwie ścieżki działania. Pierwszą jest aktualizacja bazowego materiału o nowe informacje lub dodatkowe materiały. W tym przypadku format nie ulega zmianie. To tzw. revamping. Najczęściej stosowany poprzez ponowną publikację w mediach społecznościowych postów z danym materiałem, zmianie ulega jedynie opis. Druga forma recyklingu treści to repurposing, czyli przekształcenie opublikowanego materiału na inne formaty (często wiąże się to ze zmianą grupy docelowej). 

Na granicy obu działań jest strategia wykorzystania UGC (User Generated Content, czyli treści przygotowywane przez użytkowników), którą stosuje marka Pandora. Na profilu marki klientki publikują zdjęcia zakupionych produktów w różnych konfiguracjach, które następnie publikowane są w formie albumu inspirującego pozostałe użytkowniczki do tworzenia własnych zestawień. W tym miejscu warto zaznaczyć, że zdecydowanie bardziej ufamy rekomendacjom użytkowników niż treściom prezentowanym przez marki. Już teraz zastanów się, w jaki sposób pozyskać content od swoich klientów, a następnie w jaki sposób go wykorzystać.

Jak przygotować materiał do recyklingu – strategia działania

The Big Idea

Najważniejsze w procesie przygotowywania materiałów do późniejszego recyklingu jest samo ich powstanie. Treści te powinny być obszerne, dobrej jakości. Najlepiej już na tym etapie zaplanować także przygotowanie dodatkowych formatów. 

Kalendarz publikacji

Stwórz kalendarz publikacji gotowego materiału – pamiętaj, że każda platforma społecznościowa to inne zasady publikacji, inne zasady tworzenia formatów, a przede wszystkim zupełnie różni odbiorcy, zatem konieczne jest przygotowanie odpowiednich komunikatów, aby zainteresować właściwych użytkowników.

Obserwacja

Analiza i obserwacja to podstawa w tworzeniu jakościowych treści odpowiadających na potrzeby naszej grupy docelowej. Nie inaczej jest w przypadku recyklingu. Gotowy materiał warto aktualizować na bieżąco, przede wszystkim na podstawie komentarzy i uwag użytkowników. Materiał wzbogacony o wypowiedzi odbiorców stanie się ciekawszy dla kolejnych czytelników i będzie stanowił doskonałą bazę do dalszych dyskusji i kolejnych aktualizacji. 

Rys. 1. Strategia recyklingu treści – schemat przedstawia właściwe podejście do tworzenia treści, które następnie można poddać recyklingowi, a także w jaki sposób to zrobić

Recykling

Zaktualizuj materiał i/lub przygotuj nowe formaty. Prezentacja może stać się początkiem serii artykułów, na bazie których można przygotować infografiki, które następnie można opublikować w serii postów na wybranej platformie społecznościowej. Wszystkie formaty odpowiednio zmodyfikowane mogą posłużyć do przygotowania raportu/publikacji w formie PDF, który możesz wysłać jako prezent dla swoich czytelników w newsletterze. 

Możliwości wartościowego recyklingu jest nieskończenie wiele. Ogranicza nas jedynie kwestia aktualności danego tematu, dlatego opisany wyżej proces można powtarzać wielokrotnie.

Czy każda treść może zostać poddana recyklingowi?

Najwdzięczniejsze materiały do recyklingu to tzw. evergreeny, czyli treści, które pozostają aktualne jeszcze długo po ich przygotowaniu. Zaliczyć do nich można różnego rodzaju tutoriale, poradniki czy wszelkie DIY. 

Planujesz cykliczne wydarzenie? Zapowiedz je, prezentując materiały z poprzedniej edycji. Nie tylko wywołasz wspomnienia odbiorców, którzy mieli okazję je współtworzy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy