Pułapki ścieżek zakupowych w B2B

Temat numeru Otwarty dostęp

Spółki, z którymi pracuje nasz zespół, mają wspólną właściwość: niezależnie od rozmiaru pracują na niewielkich wolumenach leadów i transakcji. Jeśli masz 500 leadów miesięcznie i 100 transakcji, to jesteś gigantem, ale gdyby te same liczby podstawić pod e-commerce B2C, byłby to po prostu mały sklepik. Właśnie takim firmom dedykowany jest ten tekst – spółkom B2B, których wartość transakcji lub LTV przekracza 50 tysięcy złotych.

Wyzwania analityczne

Rodzi to wiele implikacji w analizowaniu zachowań klientów oraz planowaniu działań marketingowych. Jakość pozyskanego leada ma takie samo znaczenie co ilość. W związku z tym analiza efektywności uwzględnia znacznie więcej informacji dotyczących konkretnej szansy sprzedaży niż masy uczestników podejmujących określone działania. W B2C nikt nie poświęci godziny na zgłębienie potrzeb klienta, zaś w B2B stanowi to podstawę pracy handlowca. 
Chcąc zmierzyć się z analityką ilościową napotykamy na problem w postaci niewielkiej ilości danych (o ile w ogóle są one zbierane). Analiza zachowania użytkownika na stronie www, która daje niewielkie możliwości interakcji, przypomina trochę podglądanie pokoju przez dziurkę od klucza – trudno znaleźć klucz do poszczególnych zachowań, gdy wiemy, że proces decyzyjny przebiega w ogromnej mierze poza stroną i jest offline. Jeśli pozyskujesz przez stronę www 30 leadów miesięcznie, analiza ich zachowań metodami ilościowymi do niczego Cię nie doprowadzi. Dowiesz się na przykład, że 40% leadów pochodzi z wejść bezpośrednich, nawet sprawdzając ścieżki wielokanałowe. Nic dziwnego, skoro cykle sprzedaży mogą trwać na przykład 6 miesięcy. 
 

POLECAMY

Mniejszy ruch na stronie utrudnia także zrozumienie porzuconych ścieżek zakupowych, w których dostrzeżenie wzorca bywa wręcz niemożliwe.


Wyzwania atrybucji

W Casbeg 25% leadów zbieramy przez formularz kontaktowy, resztę stanowią polecenia oraz zgłoszenia dokonane za pomocą mediów społecznościowych. Wpływ akty...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy