Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

31 października 2019

NR 48 (Październik 2019)

Nie masz środków na marketing? Dziesięć rozwiązań, jak reklamować firmę za 500 złotych miesięcznie

0 24

Wielki marketing za niewielkie pieniądze to marzenie każdego właściciela firmy. Szczególnie w biznesach, które dopiero zaczynają się rozwijać i nie posiadają budżetu na zaawansowane aktywności marketingowe.

Wielu ludzi pyta, czy da się robić dobry marketing za 100, 200, 500 złotych miesięcznie. Odpowiedź na to pytanie stała się najpopularniejszym odcinkiem podcastu Skuteczny marketing, a teraz odpowiedź masz przed swoimi oczami. 

Cztery założenia przed startem

  1. Za marketing płacisz albo czasem, albo pieniędzmi. Im mniej masz pieniędzy, tym więcej swojego czasu (lub kreatywności) musisz zaangażować.
  2. Trzeba robić rzeczy, których Twoja konkurencja nie robi. Być może nie mają na to czasu, boją się, są zbyt leniwi albo najzwyczajniej w świecie nie wiedzą, jak się za coś zabrać. 
  3. Ogranicz swoje działania do jednego typu klienta, który najbardziej skorzysta na tym, co robisz.
  4. Ogranicz swoje działania do konkretnego obszaru geograficznego, z którego możesz uzyskać najwięcej klientów.

10 konkretnych działań, które zadziałają również przy mikrobudżecie

1. Bierz udział w spotkaniach networkingowych

Wstań rano. Weź ze sobą 30 złotych i 50 wizytówek – mniej więcej tyle będzie Ci potrzebne, aby dotrzeć do ciekawych osób, do których nie będzie trzeba zagadywać. Sami to zrobią. 
Zostanie członkiem takiej organizacji sprawi, że otrzymasz dużo więcej poleceń i klientów, ponieważ tego typu grupy mocno wspierają „swoich”. Nie musisz jednak od razu dołączyć na stałe – zwyczajnie zobacz, jaki panuje tam klimat i czy to coś dla Ciebie i Twojej firmy. Oprócz kontaktów takie spotkania pozwolą Ci z większą precyzją określić, co jest ważne dla Twoich klientów i jak zachowują się w swoim naturalnym środowisku. Weź udział w trzech spotkaniach networkingowych miesięcznie. 
 

Rys. 1. Nie masz dużych środków? Środek ciężkości działań spoczywa na Tobie!


2. Co z Twoją wizytówką Google?

Sprawdź swoją wizytówkę Google. Podaj wszelkie niezbędne informacje: adres, godziny otwarcia, numer telefonu i wiele więcej. Dobrze prowadzona wizytówka Google Moja Firma pozwoli zwiększyć widoczność w internecie i zainteresowanie potencjalnych klientów. Umożliwia także przedstawienie oferty, prezentację zdjęć, kontakt z klientami, a także gromadzenie opinii na temat jakości wykonywanych usług, które są widoczne dla wszystkich użytkowników. Wydaje się, że wszyscy mają wizytówki, ale gdy zaczynamy szukać lokalnego dostawcy usługi lub sprzedawcy danego produktu, to bardzo często okazuje się, że właściciel zapomniał o totalnych podstawach. 

3. Czy da się znaleźć Cię w Google?

Użytkownik poszukujący produktu/usługodawcy wpisuje w wyszukiwarkę konkretne hasło – jeśli jego zapytanie wiąże się z promowaną przez nas usługą czy produktem, to poprzez odpowiednio dobrane słowa kluczowe możemy zapewnić naszej reklamie wyświetlenie się w odpowiedzi na wprowadzone zapytanie. Zacznij chociaż od jednej, najważniejszej dla Ciebie frazy, np. od „weterynarz Bielsko-Biała”, „trener personalny Częstochowa” lub „dorabianie kluczy Mokotów”. Wybierz słowa, po których mogą Cię szukać klienci. 
Skąd można mieć pewność, że słowa kluczowe, które wybraliśmy dla danej grupy reklam, będą skuteczne? Oprócz narzędzia Key Words Planner możesz zadzwonić do centrum pomocy Google. Tam chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą skonfigurować prostą kampanię. Budżet? Niech będzie to 200 złotych miesięcznie. Po wydaniu 100 złotych dostaniesz od Google kolejne 200 złotych, więc w sumie masz już 400. 

4. Dziel się swoją najlepszą wiedzą 

Pokaż na swoich przykładach, czym się różni fuszerka od dobrze wykonanej pracy. Opisz, na co trzeba zwrócić uwagę, wybierając konkretny produkt czy usługę. Możesz zrobić to w formie minutowych materiałów wideo na Instagramie. Słuchaj, o co pytają Cię ludzie i publikuj odpowiedzi w formie wideo. 
Sprawdź na instagramie hashtag #minutowerozkminy. W tym przypadku codzienne publikacje przełożyły się na tysiące wyświetleń materiałów wideo oraz dziesiątki cennych znajomości. Nagraj minimum trzy odpowiedzi na pytania klientów miesięcznie (rys. 2). 
 

Rys. 2. #minutowerozkminy


5. Mało treści, ale na wysokim poziomie!

Johann Wolfgang Goethe napisał kiedyś do jednego z przyjaciół całkiem długi list, na końcu którego w postscriptum dopisał: „Szanowny Panie Hrabio, przepraszam za tak długi list, ale nie miałem czasu, żeby sformułować go krócej”. Chodzi o to, aby dopracować treść, którą publikujesz. To pokazuje, jak szanujesz swoich klientów oraz ich czas. Po kilkukrotnym (lub nie czarujmy się, kilkunastokrotnym) sprawdzeniu komunikatu, możesz jeszcze skonsultować się z zaufaną osobą z branży.

6. Pokaż skuteczność w działaniu

Jeżeli nie chcesz wydawać za dużo pieniędzy na marketing, to pamiętaj, że najlepszym marketingiem jest dobrze wykonana robota. Co mogłoby być jeszcze lepsze? Np. czytelna dokumentacja dobrej roboty. Pokaż zdjęcia (masz od tego komórkę) z własnych realizacji albo siebie z zadowolonym klientem. Zobacz, w jaki sposób swoje transakcje na fanpage dokumentuje firma Autoklasa oferująca nowy sposób kupowania samochodów. Przy innego typu projektach może być potrzebna kalkulacja lub wykres. Opracuj minimum jedną realizację miesięcznie. 
Dobrym pomysłem będzie też przygotowanie studium przypadku, czyli w języku barbarzyńców – case study (tabela 1).
 

Tabela 1. Jak stworzyć dobre case study?
Pokaż, dla kogo coś zrobiłeś/komu coś dostarczyłeś? Warto wspomnieć imię klienta oraz zawrzeć jego charakterystykę, aby odbiorca mógł się nim utożsamić
Jaką obiekcję przed podjęciem współpracy miał klient? Wspomnij obiekcję oraz sposób, w jaki została rozwiązania
Z jakim problemem ta osoba się zmagała? Opisz, z czym zgłosił się do Ciebie dany klient
Jak rozwiązałeś problem i dlaczego w taki sposób? Zawrzyj krótki opis, dzięki któremu możesz pokazać się jako prawdziwy specjalista
Zawrzyj krótki opis, dzięki któremu możesz pokazać się jako prawdziwy specjalista Co właściwe dały Twoje działania? Czyżbyś znów uratował świat ;)?


7. Zacznij nagrywać materiał...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy