Dołącz do czytelników
Brak wyników

Projektowanie pozytywnego UX aplikacji mobilnej Jak sprawić, aby użytkownicy ją pokochali?

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
101

Pierwszy krok w projektowaniu aplikacji mobilnej nie wymaga żadnych umiejętności technicznych. Mimo to jest on zdecydowanie najtrudniejszy. Jest nim wypracowanie odpowiedniego pomysłu na samą aplikację. W tym momencie w Sklepie Google dostępnych jest ponad 2 miliony aplikacji, z których być może nawet kilka tysięcy stanowić będzie Twoją pośrednią albo bezpośrednią konkurencję.

Dlatego też podstawową zasadę w projektowaniu aplikacji stanowią poniższe wskazówki.

Wyróżnij się 

Musisz pamiętać o tym, że Twoja aplikacja, czy to w Sklepie Google, czy w iTunes, zawsze będzie ulokowana tuż obok swojej bezpośredniej konkurencji. 

Tym istotniejsze jest więc, by już w pierwszym etapie jej tworzenia położyć nacisk na wypracowanie odpowiednio jasnego USP (Unique Selling Proposition), a więc kluczowej propozycji wartości dla jej użytkownika. Zanim rozpoczniesz projektowanie, musisz tę kwestię naprawdę mocno przemyśleć. Zaproś wszystkich interesariuszy projektu i przedyskutujcie ten temat najlepiej w formie warsztatu. Zastanówcie się nad realną potrzebą, jaką Twoja aplikacja ma zaspokajać. Możesz w tym celu wykorzystać choćby takie narzędzie jak Value Proposition Canvas (rys. 1). Za jego pomocą w prosty sposób określicie potrzeby użytkowników oraz sposoby ich zaspokojenia w projektowanej aplikacji. 

„Użytkownicy wypróbowują wiele rozwiązań, ale decyzję o dalszym korzystaniu z danej aplikacji podejmują w ciągu 3–7 dni od jej zainstalowania. Niezwykle istotne jest więc utrzymanie zainteresowania użytkownika przez co najmniej tydzień, od pierwszego uruchomienia aplikacji”.

Ankit Jain (CEO, Quettra Inc.) Link: //bit.ly/1MJY1qz

Nie komplikuj

Aplikacja mobilna powinna być jak najprostsza w użyciu. Skup się na tym, by podstawowe funkcje były łatwo dostępne, a ich użytkowanie zrozumiałe i intuicyjne dla każdego użytkownika. Twój produkt powinien zapewniać jak najefektywniejszy sposób realizacji celów użytkownika. Nie komplikuj poprzez eksponowanie zbyt dużej ilości funkcji pobocznych. Nie dopuść do tego, by się kanibalizowały i jednocześnie walczyły o uwagę użytkownika. Każdy projekt powinien posiadać swoje epicentrum, czyli kluczową funkcjonalność, którą zauważy i od razu zrozumie każdy, kto właśnie zainstalował aplikację. Nie bój się usuwać funkcji. Jeśli masz problem z decyzją, które z nich powinny być ujęte w projekcie, skorzystaj z macierzy wartość – koszt jako najprostszego narzędzia do określenia zakresu projektu. Na jednej osi odkładasz potencjalną wartość z wdrożenia danej funkcji, na drugiej koszt jej implementacji. Dzięki temu możesz w szybki sposób dokonać wstępnej weryfikacji listy funkcji, które powinny zostać wdrożone w pierwszej kolejności. Możesz również skupić się na nieco bardziej zaawansowanym narzędziu – tzw. Modelu Kano. Pomoże Ci on określić funkcje absolutnie niezbędne do umieszczenia w Twoim projekcie oraz te, których nawet niepełne wdrożenie przyczyni się do znaczącego skoku User Experience. Więcej informacji na ten temat znajdziesz pod tym linkiem: //bit.ly/1dXGhM8.

Rysunek 1. Value Proposition Canvas to proste i skuteczne narzędzie do weryfikacji koncepcji projektowej aplikacji (Źródło: //bit.ly/1xRy4QL)

 

Wytyczne projektowe producentów mobilnych systemów operacyjnych:

  • iOS (Apple): //apple.co/1JJ9IKe
  • Android (Google): //bit.ly/1nKBw8N
  • Windows 10 Mobile (Microsoft): //bit.ly/1Ny1RrZ 

Rysunek 2. Sposób trzymania urządzenia mobilnego przekłada się na efektywność korzystania z interfejsu (Źródło: //bit.ly/1zIqZ8H, //bit.ly/1iPQ3LV)

 

Wykorzystaj możliwości

To, co odróżnia aplikację od strony mobilnej, to fakt, że w pełni dysponujemy potencjałem urządzenia i funkcjami oferowanymi przez system operacyjny, na którym ją uruchamiamy. Dzięki temu możemy zaoferować użytkownikowi dodatkowe opcje i większą efektywność działania, które nadal nie są dostępne dla stron mobilnych. Aplikacje mogą wykorzystywać w pełni możliwości sprzętu, jak np. dostęp do aparatu, akcelerometru czy modułów komunikacji Bluetooth i NFC. Projektując interfejs, pamiętaj o wymaganiach określonych przez producentów systemów operacyjnych. Apple, Google oraz Microsoft posiadają bardzo rozbudowane wytyczne, które pomogą Ci stworzyć projekt najlepiej trafiający w gusta właścicieli sprzętu, wykorzystującego dany system. 

Pomyśl o kontekście użytkowania

Pamiętaj o tym, że Twoja aplikacja będzie użytkowana nie tylko podczas siedzenia w domu na kanapie, ale być może też gdy siedzisz na ławce w parku, w ostrym słońcu, gdy idziesz po chodniku czy stoisz w zatłoczonych środkach komunikacji miejskiej. Kontekst użycia jest bardzo istotną kwestią, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ograniczenia fizyczne ekranów nowoczesnych smartfonów.

Oczywiście im nowszy telefon, tym – w dużym uproszczeniu – ma on ekran o większej przekątnej i większym zagęszczeniu pikseli.

Teoretycznie powinno to upraszczać sprawę. W praktyce może być jednak zupełnie odwrotnie. Spróbuj bowiem skorzystać ze swojej aplikacji na nowoczesnym telefonie, wyposażonym w 5-calowy ekran, jadąc zatłoczonym autobusem, trzymając się jednej się jedną ręką poręczy. Sprawdź, czy łatwo możesz zrealizować podstawowe czynności, jak choćby dosięgnąć menu (tzw. hamburgera).

W wielu przypadkach jest to praktycznie niemożliwe (rys. 2). Zgodnie z konwencją element ten umieszcza się zazwyczaj w lewym albo prawym górnym rogu ekranu, co przy przekątnych nowoczesnych telefonów czyni to miejsce niemożliwym do sięgnięcia palcem przez osoby praworęczne. A jest ich zdecydowanie najwięcej w społeczeństwie, bo ok. 85–92%.

Dochodzimy w tym momencie do jednego z poważniejszych pytań w projektowaniu aplikacji. Czy stosować się do ogólnie przyjętych konwencji, czy złamać je w służbie użyteczności? Z jednej strony konwencje pozwalają ułatwić nowym użytkownikom kontakt z aplikacją. Każdy z nas ma bowiem wspomnienia związane z poprzednim użyciem podobnej aplikacji i podświadomie poszukiwać będzie, w pierwszej kolejności, znanych mu już rozwiązań, szukając prawidłowości w użytkowaniu. Z drugiej strony, na ile zda się łatwe odnalezienie menu nawigacyjnego czy panelu filtrów, gdy korzystanie z nich w praktyce jest po prostu mało ergonomiczne, a przez t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy