MXO, czyli optymalizacja doświadczenia z marketingu

UX/UI

W latach 90. XX w. pojawiły się pierwsze firmy, których głównym celem było projektowanie doświadczenia użytkowników. Jedną z pierwszych założył Alan Cooper, który twierdził, że: „Projektowanie UX jest sztuką wywoływania u ludzi nieprzypadkowych efektów” i był pionierem w dziedzinie projektowania zorientowanego na użytkownika. Uważał, że nowe technologie doprowadzają ludzi do szaleństwa i chciał zajmować się tworzeniem procesów przyjaznych ludziom. W przeprowadzonych 40 lat później badaniach Wavemakera dotyczących postrzegania sensu pracy w marketingu tylko 20% marketerów odpowiedziało, że ich praca ma pozytywny wpływ na życie innych. W wielu analizach pojawiają się niepokojące dane o spadku zaufania do mediów społecznościowych czy wręcz o chorobach psychicznych, jakie powoduje bycie ciągle online.

Wprowadzenie do MXO

MXO (Marketing Experience Optimization) to koncepcja optymalizacji doświadczeń użytkownika w obszarze marketingu, która ma na celu stworzenie spójnych i satysfakcjonujących interakcji na każdym etapie kontaktu z marką. Powstała w odpowiedzi do SXO (Search Experience Optimization), która skupia się na doświadczeniach użytkowników związanych z wyszukiwaniem, a w praktyce z podnoszeniem konwersji interfejsów (UI). MXO rozszerza perspektywę na wszystkie działania marketingowe – od pierwszego kontaktu użytkownika z marką, przez treści reklamowe, aż po obsługę posprzedażową. Kluczowym celem MXO jest nie tylko przyciąganie użytkowników i zmiana biernego w aktywnego, ale przede wszystkim budowanie długoterminowej relacji opartej na zaufaniu i zaangażowaniu.

POLECAMY

Dlaczego MXO jest ważne?

Dzięki powszechnemu dostępowi do narzędzi sztucznej inteligencji (AI) bardzo widoczna stała się inflacja wartości treści. W dzisiejszym środowisku marketingowym bycie poprawnym to zdecydowanie za mało, żeby konkurować. Z drugiej strony szukanie na siłę elementów, które będą nas wyróżniały, bardzo często odbierane jest jako nachalne i nieautentyczne. Mówiąc językiem młodych jest to „cringe”.
Skutecznie wdrożone MXO umożliwia:

  • Precyzyjne dostosowanie przekazów marketingowych do potrzeb, intencji i preferencji odbiorców, co zwiększa skuteczność działań. Hiperpersonalizacja pozytywnie wpływa na konwersje oraz zwiększenie zaangażowania. 
  • Płynne prowadzenie użytkownika przez całą „podróż” poprzez spójne doświadczenie w każdym punkcie kontaktu z marką, co wzmacnia lojalność i satysfakcję klienta.
  • Stałe monitorowanie i iteracyjne doskonalen...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy