Dołącz do czytelników
Brak wyników

Poradnik Google Analytics – 21 kluczowych funkcji i 14 przydatnych narzędzi

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
159

Zanim zaczniesz pracować z Google Analytics, pamiętaj, aby w pierwszej kolejności upewnić się, że działasz na poprawnych danych! Brak fundamentalnych ustawień GA spowoduje, że zawsze będziesz podejmować złe decyzje oparte na błędnych danych.

1. Checklista związana z instalacją Google Analytics:

  1. Sprawdź, czy Google Analytics jest poprawnie zainstalowany (czy jest wdrożona odpowiednia wersja GA oraz czy kod umiejscowiony jest w poprawnym miejscu na stronie) za pomocą wtyczki do Google Chrome – Google Tag Assistant (//goo.gl/F1qIQx) lub zwyczajnie za pomocą podejrzenia kodu źródłowego strony. Pamiętaj, że kod Google Analytics powinien być wdrożony tuż przed zamknięciem sekcji . 
  2. Jeżeli instalujesz kod Google Analytics poprzez Google Tag Manager (poradnik: //goo.gl/gFc3M0), pamiętaj o tym, aby pozostawić tylko i wyłącznie wstrzyknięty kod przez GTM. Pozostałe, osadzone w inny sposób kody GA należy usunąć, aby ze sobą nie kolidowały.
  3. Dopuszczalne jest również osadzenie kodu Google Analytics w klasyczny sposób oraz równoczesne korzystanie z Google Tag Managera (nie wklejamy w takim przypadku kodu Google Analytics ponownie przez GTM). Tego typu „hybrydę” najczęściej wykorzystujemy na gotowych platformach e-commerce, na których nie mamy dostępnego przygotowanego modułu e-commerce pod GTM.
  4. Sprawdź w raportach na żywo (//goo.gl/ZKS5GF), czy dane po instalacji kodu są widoczne. 
  5. W przypadku niestandardowych błędów wykorzystaj wtyczkę Google Analytics Debugger (//goo.gl/hzyPrS), aby znaleźć ich przyczyny.

2. Kiedy jesteśmy pewni poprawnej instalacji Google Analytics, naszym kolejnym krokiem jest odpowiednie uszczelnienie danych. Nie chcemy analizować błędnych współczynników, dlatego też musimy podjąć następujące działania:

Rys. 1. Wtyczka z poprawnie zainstalowanym GA w GTM

 

  1. Za pomocą filtru IP w GA (//goo.gl/UPIMQs) wyklucz swoje biuro oraz inne miejsca, w których pracujesz nad swoimi projektami. Jeśli pracujesz z różnych miejsc (różne sieci, zmienne IP) zainstaluj sobie i swoim współpracownikom odpowiednią wtyczkę do przeglądarki Google Chrome – Block Yourself from GA (//goo.gl/EjwbEb).
  2. Przejrzyj raport hostów (odbiorcy > technologia > sieć > nazwa hosta) w Google Analytics i te, które zaburzają Twoje dane wyklucz za pomocą ustawienia filtru hosta (//goo.gl/kHNTC0).
  3. Wykup protokół https na swojej stronie, tak aby ruch z odesłań ze stron z certyfikatem ssl nie został zakwalifikowany jako ruch bezpośredni (//goo.gl/82tLWE).
  4. Dodaj darmowe źródła wyszukiwania (proces dodawania – //goo.gl/QTQAZg , lista wyszukiwarek: //goo.gl/g0BkIF) do swojego Google Analytics, aby poprawić dane o ruchu organicznym.
  5. Koniecznie dodawaj UTM’y (//goo.gl/y25yQT) do każdej prowadzonej kampanii poza kampaniami Google AdWords (te są automatycznie tagowane). Głównie mamy tutaj na myśli kampanie na Facebooku, kampanie e-mailowe, kampanie na LinkedIn itp. Nie zapomnij o stworzeniu specjalnego dokumentu (//goo.gl/C8dI5x), w którym będzie zawarty szablon tagowania. Kluczowe jest trzymanie się jednego schematu konstrukcji UTM-ów.
  6. Zastosuj filtr na tzw. referall spam (//goo.gl/buKZGw), aby skutecznie pozbyć się niechcianego ruchu z odesłań w statystykach. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj artykuł pod tym adresem: //goo.gl/xwq3eZ. 
  7. Urealnij współczynnik odrzuceń oraz popraw dane dotyczące czasu spędzanego na stronie przez użytkowników za pomocą specjalnego skryptu (//goo.gl/PtyEf5).

Rys. 2. Mapa ciepła

 

3. Teraz nadszedł czas na odpowiednie ustawienie Google Analytics pod kątem wyciągania dalszych wniosków. W oparciu o poniższą rozpiskę będziesz w stanie odpowiednio segmentować użytkowników i na podstawie ich zachowań odpowiednio zarządzać swoimi działaniami marketingowymi.

Rys. 3. Mapa scrollu

 

  1. Odpowiednio przemyśl, po czym ustaw mikro- i makrocele (//goo.gl/fVGQnV) pod kątem swojego serwu (dodatkowo ustaw do swoich celów lejki konwersji). Jest to jedna z najważniejszych rzeczy do ustawienia w Google Analytics. Nieocenioną pomocą przy wdrażaniu celi będzie Google Tag Manager (//goo.gl/YnN9OL), który przyspieszy Twoją pracę.
  2. W przypadku sklepów internetowych wdróż i uruchom rozszerzony moduł e- commerce (//goo.gl/zHDqW9).
  3. Podepnij do Google Analytics wewnętrzną wyszukiwarkę na Twojej stronie (//goo.gl/cEjKCu), aby sprawdzić, czego Twoi użytkownicy poszukują tudzież czego nie mogą znaleźć.
  4. Stwórz odpowiednie segmenty użytkowników (//goo.gl/Yx678Y) wg dwóch scenariuszy: Podziel użytkowników ze względu na etap, w którym się zatrzymali w procesie zakupowym lub składania leada: Osoby przeglądające ofertę; Osoby, które wykazały interakcję (np. dodały coś do koszyka, rozpoczęły proces rejestracji), ale finalnie go nie ukończyły; Osoby, które przekonwertowały; Osoby, które trafiły na Twoją stronę przez przypadek. Podziel użytkowników ze względu na poziomy prawdopodobieństwa dokonania konwersji. Mówimy tutaj o podziale użytkowników na grupy, które charakteryzują się najwyższymi współczynnikami konwersji (np. kobiety w wieku 23-34 lat z Warszawy, korzystające z urządzenia z systemem MacOS).
  5. Za pomocą funkcji grupowanie treści (//goo.gl/tpg1LI) podziel swój serwis na odpowiednie kategorie, aby ułatwić analizę ruchu na Twojej stronie.
  6. Wykorzystaj funkcję grupowania kanałów (//goo.gl/Bo1tHJ), aby odpowiednio posegmentować ruch, który pozyskujesz na swoją stronę. Będzie to bardzo użyteczne w momencie analizy zysków...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy