Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ponadczasowe bio firmowe

Artykuł | 20 października 2018 | NR 38
134

Storytelling. Takie modne słowo. I trend w najbliższych latach. A także kolejne narzędzie marketera w kreowaniu właściwej narracji o marce w ujęciu strategicznym i taktycznym.

Historie, opowieści, zdarzenia. Dzień po dniu ludzie postują, czatują, SMS-ują. I o markach również rozmawiają, o tych, które lubią lub piętnują. Co ciekawe, jedne marki mają spójną, harmonijną mapę komunikacji, inne chaos, luźny słowotok, z którego trudno wysupłać jej właściwą esencję.

Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, za siedmioma plotkami

To niesprawiedliwe, że plotki, opowiadania nie całkiem prawdziwe, podobno gdzieś zasłyszane, kreują nieprawdziwe mity i fałszywe przekonania o marce. – Houston, mamy problem! Rynek fałszuje obraz naszej marki – wznosi alarm brand manager w swojej organizacji. A czyja to wina? Internautów nieświadomie rozsiewających plotkę? Oczywiście, najlepiej zrzucić winę na bezimienną masę. Nie krytykuj, lecz działaj. Uderz się w pierś. Powiedz „Zaniedbałem”, „Nie doceniłem”, „Spaprałem sprawę”, skomponuj z prawdziwego zdarzenia bio firmowe, brand story i rozsiewaj je po rynku. Bo nic tak nie cieszy marketera, a tym bardziej właściciela firmy, jak słowa, zdania, opowieści z historii firmowej, którą samoistnie przekazują fani marki, jej kontrahenci, partnerzy handlowi oraz pracownicy.

Dystrybucja firmowego bio:

1. Własne kanały komunikacji

Strona internetowa z sekcją o tytule: „O nas”, „Nasza historia”, „Poznaj naszą historię”, „Manifest marki”. W tym miejscu należy umieścić wciągającą historię firmy. 
Wykorzystaj punkty odniesienia (przełomowe momenty), zdjęcia, cytaty. 
Warto dodać wypowiedzi bohaterów historii oraz osób zewnętrznych (wpłyną na większą wiarygodność).

2. Własne profile w mediach zewnętrznych

Zadbaj o właściwie skomponowaną metryczkę na Facebooku, Google+, LinkedIn, Instagramie oraz w pozostałych mediach opisujących Twoją firmę (np. Startup Poland).

3. Stwórz właściwe meta description pod wyszukiwarkę Google

Pamiętaj o limicie 320 znaków. Nie wiesz jak? Spójrz, jak działają te frazy „kross firma”, „blikle”, „hotel bristol”, „cdprojekt firma”.
I pamiętaj, warto połączyć historię z teraźniejszością, wyzwaniem, rozwiązaniem i jej bohaterem. Masz jedną szansę, aby tymi kilkoma linijkami tekstu wzbudzić zainteresowanie.

Nie każdy Dawid może pokonać Goliata, lecz…

…nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać z metod i narzędzi walki konkurencyjnej rynkowych hegemonów. Usłyszeć można obawy: „Firmom z tradycjami jest lżej”, „Oni mają bogatą przeszłość, my startujemy od zera”, „To był człowiek z wizją, jemu było łatwiej”. Czy to oznacza, że należy poddać się i skupiać się już tylko na produkcie, sprzedaży i finansach? Gdyż w tych obszarach widzi się własne przewagi konkurencyjne? Pokazać markę z właściwej strony, opowiadając o niej w chwytający za serce sposób. To zadanie z kategorii must have każdego marketera budującego arsenał strategicznych narzędzi marketingowych.

Bio firmowe, brand story jest niesamowicie pożytecznym narzędziem komunikacji rynkowej. Odpowiednio skomponowane daje gwarancję budowania właściwego mitu marki. Konsekwentnie „przepływające” przez własne kanały komunikacji (strona internetowa, profile w social mediach, pracownicy) i zewnętrzne źródła – dziennikarze, blogerzy, użytkownicy, naśladowcy, dostawcy, sprzedawcy. Raz opowiedziane, autentyczne w swojej magii, wyrusza w podróż, w świat. I w ten właśnie sposób spotykamy historię powstania słynnej Ceasar Salad w 1924 r., taśmy klejącej w 1930 r. czy bliżej współczesnych czasów – historię powstania firm i marek Cross, 4F, Brand24, LiveChat, Estimote, GetResponse.

Ewangelizacja grupy docelowej

Każda firma posiada swoją historię. A my, ludzie, kierujemy się niedającą się zaspokoić ciekawością, jak to było naprawdę. Tę ludzką ciekawość wręcz należy wykorzystać i przekuć dla własnych korzyści. 
Przy układaniu historii firmy polecam wykorzystać zasadę 4M: myth, men, materials, market. To nic innego, jak cztery obszary poszukiwania kluczowych informacji dotykających różnorodnych form funkcjonowania firmy, jej „wnętrza”, jej otoczenia zewnętrznego.

Od czego zacząć? Przyjrzyj się swojej firmie, jej dziedzictwu, przeszłości, teraźniejszości i planom na przyszłość. Przymierz się do stworzenia ponadczasowego brand story z fabułą, emocjami i morałem. Możliwe, że stworzysz opowieść w jeden dzień!

Myth

„Od dziewięciu pokoleń nieprzerwanie produkujemy alkohole najwyższej jakości”.Opowieść o początkach firmy, historia rodzinna, historia jej założyciela tworzą mit założycielski. Nie należy bać się tego słowa. Również nie należy wykorzystywać go w opowieści. Odbiorcę interesują postacie, zdarzenia, fakty. Takimi są historia rodziny, wykonanie śmiałej wizji, kultywowanie rodzinnej tradycji, pragnienie realizowania społecznego powołania. Wciągają również punkty odniesienia: przełomowe spotkanie, wyjątkowe wydarzenie wpływające na dalsze (lepsze) funkcjonowanie firmy. Doskonale wykorzystywana jest ponad 235-letnia historia J.A. Baczewski w komunikacie: „najstarsza polska wódka produkowana od 1782 r. przez polską firmę rodzinną”. Kanwą historii tej marki jest miejsce (Lwów) oraz kultywowana tradycja (dziewiąte pokolenie) [zobacz ramka „Warto poczytać”].

Men 

„Tapicer z Dobrodzienia jako pierwszy w Polsce zaczął produkować komplety wypoczynkowe ze skóry”.Firma to ludzie, a w szczególności jej założyciele, udziałowcy, pracownicy. I nie tylko...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy