Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media społecznościowe

17 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

Pinterest – reklamy, które wpływają na wyobraźnię

103

Pinterest to medium, które nadal nie jest doceniane przez polskich marketerów, jednak do którego coraz chętniej zaglądają użytkownicy z naszego kraju. W czołówce platform mediowych wciąż królują oczywiście YouTube, Facebook i Instagram, jednak… to na Pintereście użytkownicy sieci szukają inspiracji. Kolekcjonowanie albumów z pomysłami na remont kuchni, inspiracje ślubne, przepisy, ciekawe stylizacje czy projekty tatuaży – to tylko niektóre z popularnych pomysłów na tablice, które tworzą na portalu użytkownicy. 

Czym są tablice i jak inspirować? 


Tablice to swego rodzaju albumy, dzięki którym użytkownicy mogą tematycznie segregować swoje inspiracje. To, co ich inspiruje i wpływa na wyobraźnie, to tzw. piny – czyli zdjęcia, strony lub wideo dostępne na platformie. Użytkownicy mogą korzystać z pinów umieszczonych w obrębie witryny, wgrywać własne, a także… przypinać zdjęcia z konkretnej strony, jeśli oczywiście deweloper zainstalował na niej odpowiedni widżet. Dlaczego tablice? Bo kojarzą się z wycinkami zbieranymi z gazet, które nastolatki wieszały na ścianach lub korkowych tablicach, marząc o ciuchach prezentowych w „Bravo” czy „Życiu Gwiazd”. 

POLECAMY

Rys. 1. Dane z raportu „Digital 2020 by Hootsuite & WeRSM (Poland)”


Produkt działa na użytkownika najlepiej, kiedy odbiorca może osadzić go w swojej wyobraźni, wyobrazić sobie siebie chodzącego w danych ubraniach czy siedzącego na wymarzonej kanapie. Kiedy produkt zbliża się do świata realnego użytkownika, to prawdopodobnie szybciej zdecyduje się on na jego zakup. Dlatego wykorzystując obecne lub nadchodzące trendy, można osadzić elementy naszej oferty w przestrzeni odbiorcy, przypinając je do tablicy marki. W ten sposób jesteśmy w stanie łatwo sprzedać ubrania, dodatki, elementy wnętrz czy produkty beauty – wszystko dzięki tworzeniu tablic z trendami, na których możemy prezentować produkty. 

Rys. 2. Screen tablicy Pizza hut (US) – Creators of Nostalgia

Jednak omawiany portal nie jest miejscem tylko dla rzeczy ładnych – 
oczywiście wszystko zależy od pomysłu. Marketerom nie jest obcy trend dotykający nostalgii, tęsknoty za latami 80. i 90. Podejmują go marki odzieżowe związane z gadżetami – wszystko bazuje tutaj na sentymencie pokoleń, powracają stare produkty. Pizza Hut wykorzystała to, że niektórzy użytkownicy Pinteresta lubią takie klimaty i na tablicę Creators of nostalgia wrzuciła produkty, plakaty, elementy reklamowane, które były wykorzystywane przez nią w latach 90. 

5 sposobów na dobrego pina:

  1. Używaj pionowych obrazów w wysokiej jakości – 85% użytkowników Pinteresta korzysta z urządzeń mobilnych. 
  2. Umieszczaj swój produkt lub usługę z przodu i na środku tablicy. Pamiętaj, że aranżacja powinna być charakterystyczna dla Twojej marki. 
  3. Dobry pin to nie klasyczny packshot.
  4. Wybieraj obrazy, które pokażą kontekst i ożywią Twój produkt – osadzą go w wyobraźni klienta.
  5. Umieszczaj logo na każdym pinie – pamiętaj, że powinno być ono nienachalne, a prawy dolny róg zawsze zasłaniają przyciski Pinteresta. 

AI, które działa na wyobraźnię 


Pinterest jako firma rozwija swoje własne laboratorium technologiczne, o którego działaniach można poczytać na ich blogu. Nie jest też tajemnicą, że omawiany portal to medium, które poświęca się rozwojowi AI (artificial intelligence – sztucznej inteligencji), która jest dostosowywana pod ich narzędzie. Najnowszym produktem Pinteresta opartym o AI jest Pinterest Lens, czyli dodatek do wyszukiwarki obecnej w aplikacji mobilnej. Na czym polega to rozwiązanie? Przede wszystkim usprawnia przeszukiwanie zasobów witryny. W pasku, który otworzy się po kliknięciu lupki, oprócz klasycznego pola do wyszukiwania pojawi się również ikona aparatu. Po kliknięciu zostaniemy przeniesieni do kamery telefonu, z której możemy skorzystać lub wybrać zdjęcie z galerii. Jak działa tutaj AI? Analizuje produkty widoczne na zdjęciu i podpowiada użytkownikowi 
podobne piny. 

 Rys. 3. Pinterest Lens przy pomocy zdjęć wyszukuje podobne produkty

 

Dlaczego ta funkcjonalność jest istotna dla marketerów? To proste – w wyszukiwanych podobnych pinach znajdują się również produkty. Na przedstawionym powyżej screenie można zauważyć, że wśród podobnych pierścionków mamy również te, które kierują użytkownika bezpośrednio do strony kupna. Każdy może znaleźć się w wyszukiwarce, tworząc tablice inspiracyjne zawierające zdjęcia produktów i odnośniki do sklepu internetowego. Brzmi jak raj dla e-commerce.

Rys. 4. Zainteresowania użytkowników Pinteresta. 
Źródło: Pinterest.com

 

Tylko czym interesują się użytkownicy Pinteresta i jak trafić w ich gust? Przede wszystkim należy śledzić trendy, ale to już chyba wiesz, skoro skupiasz się też na wyglądzie produktu. W statystykach na koncie reklamowym znajdziesz demografię Twoich odbiorców (osób, które reagują na reklamy, zapisują piny itp.), a także całego Pinteresta. Niestety nie ma możliwości wyselekcjonowania danych, tak jak można to zrobić w Audience Insights na Facebooku, ale to i tak… sporo wiedzy! Każdą kategorię zainteresowań można rozwinąć i sprawdzić, co się pod nią kryje. Wiesz już, że najbardziej popularne tematy to edukacja, dekoracje domu, DIY, sztuka, moda kobieca oraz – last but not least – branża beauty!
Prowadząc nie tylko działania reklamowe, ale również contentowe na Pintereście, będziesz w stanie zbadać swoją grupę odbiorców, a także wyciągnąć z niej wnioski, np. tworząc tablicę typu moodborad, na której znajdą się Twoje produkty. Zobaczysz, jaka grupa odbiorców najchętniej na nią reaguje i czy pokrywa się to z Twoimi założeniami. 

Ciekawe statystyki z Pinteresta:

  • 71% użytkowników to kobiety.
  • 85% użytkowników korzysta z Pinteresta mobilnie.
  • Ponad 50% użytkowników mieszka poza USA.
  • Tylko 28% marketerów używa Pinteresta.
  • Na Pintereście znajdziesz 175 milionów pomysłów!


Formaty i cele reklamowe

Rys. 5. Podstawowy format reklamowy – promowane Piny, 
fot. Pinterest

Omawiane medium to nie tylko działania contentowe, ale również reklamowe. Statystyki udostępniane przez portal mówią, że około 73% użytkowników potwierdza, że treści tworzone przez markę czynią Pinterest bardziej użytecznym, a 61% dokonało zakupu po zapoznaniu się z ofertą firmy – oczywiście poprzez piny. 

Jeśli potrzebujesz dowodu na to, że reklamy na Pintereście działają, sprawdź success story na ich blogu: https://business.pinterest.com/pl/success-stories

Na portalu dostępnych jest kilka formatów reklamowych:

  • promowane piny – marka może stworzyć reklamę, która wyświetli się wśród pinów w wyszukiwarce, a także promować jeden ze swoich pinów na tablicy (może on zawierać produkt); działa to analogicznie do posta na Facebooku, gdzie możemy sponsorować ten dostępny na tablicy, a także ten, który nigdy się tam nie pojawił, tzw. dark post,
  • piny filmowe – działa to analogicznie do klasycznych pinów, jednak są one w formacie wideo,
  • piny karuzelowe – format znany i lubiany; zawierają kilka zdjęć, które pinerzy mogą przesuwać (maksymalnie 5 kafelków); Pinterest radzi, by opisywać w nich historię produktu lub marki, 
  • piny aplikacji – ułatwiają pobieranie aplikacji bez...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy