Pierwsze kroki w kampaniach programmatic z wykorzystaniem DSP

Programmatic

W zasadzie to większość MARKETERÓW (JEŚLI NIE WSZYSCY) KORZYSTA już dawno z kampanii programmatic. Wszystkie kampanie w AdWords czy w Facebook to nic innego, jak kampanie kupowane w modelach RTB, przy czym tam mamy model rozliczenia za kliknięcie CPC, choć można już także kupować odsłony (CPM).

 

POLECAMY

Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w Konkresie Online Marketing!

Etapy robienia kampanii RTB

Wielu z marketerów, którzy spróbowali robić pierwsze kampanie w RTB z wykorzystaniem platform zakupowych (DSP – demand side platform), rozczarowało się boleśnie brakiem rezultatów. Było to spowodowane szeregiem czynników, które należy brać pod uwagę, gdy zaczynamy inwestowanie w ten właśnie kanał dotarcia do klientów.

Dla porządku powtórzę, że programmatic to zautomatyzowany zakup reklam głównie graficznych (display’owych oraz wideo) z wykorzystaniem platform zakupowych (DSP). Zakup może być po wcześniej ustalonej cenie lub z wykorzystaniem aukcji. Wówczas nazywa się to real time bidding.

Zrozumieć powiązania w ekosystemie

No tak, wszystko dobrze, jest sobie wspaniała maszyna kupująca, niczym wspaniała maszyna TrURLa (z Bajek Robotów Stanisława Lema), która potrafiła zrobić wszystko na literę n (czyli np. nową kampanię reklamową), ale bez znajomości jej powiązań w całym lokalnym ekosystemie może się okazać, że zrobi wielkie nic (tak jak kazał jej Klapacjusz, przyjaciel i konkurent Trurla). 

Maszyny kupujące, żeby coś kupić, muszą być połączone z maszynami sprzedającymi (tzw. Sell Side Platforms lub z systemami typu adexchange, które w zasadzie też są teraz maszynami sprzedającymi).

Rysunek 1. Rozczarowanie pierwszą kampanią w RTB

...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy