Dołącz do czytelników
Brak wyników

O płatnej i bezpłatnej komunikacji sklepów na Facebooku

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
147

Media społecznościowe ostatnimi czasy to jeden z głównych tematów związanych z obecnością marek w internecie. Na początku chciałbym zwrócić uwagę, że cały ten marketingowy boom na social media pojawił się w Polsce jakieś 7-8 lat temu, gdy firmy zaczęły robić pierwsze kampanie na naszych rodzimych serwisach społecznościowych (blip, flaker, grono, nk). Jednak dopiero po wejściu Facebooka na polski rynek, zaczęła się ciekawa rewolucja spowodowana m.in. tym, że już od samego początku Facebook miał mocno sprecyzowane formaty reklamowe i to, jak można na nim działać, będąc marką.

To, jak media społecznościowe zmieniły świat normalnych ludzi, spowodowało również spore zmiany w życiu marek. Wiele z nich zaczęło się pojawiać na Facebooku, bo uważało to za konieczność. Od kilku lat na każdej konferencji, na której poruszane są jakiekolwiek tematy związane z social media, mówi się o tym, jak bardzo jest to ważne, jak bez nich nie da się żyć, jak bardzo odmieniło to życie marek, bo teraz zwykły szary Kowalski może napisać do marki na Facebooku i otrzyma odpowiedź. Wielcy guru marketingu wymyślają co chwila nowe odkrywcze cytaty o tym, jak bardzo ważny jest to kanał i jak wiele może wnieść do życia marki. Prawda jest jednak taka, że w przypadku 99% produktów, które masz do zaoferowania, te wszystkie złote myśli i porady nie mają żadnego sensu. Oto przykład: „You can use social media to turn strangers into friends, friends into customers and customers into salespeople” – Seth Godin. W przypadku działalności jakiejkolwiek marki na Facebooku najważniejsze jest to, żeby dopasować się do grupy docelowej, a nie na ślepo brnąć w cytaty „mądrych ludzi”. 

Sklepy internetowe to dość ciekawy temat również w mediach społecznościowych, bo co taki sklep może robić na Facebooku?

  1. Może założyć profil, dodając np. zdjęcie w tle (które i tak mało osób zobaczy, bo większość treści, które docierają od użytkownika, konsumujemy z poziomu Newsfeedu. Trzy lata temu Facebook udostępnił badanie, że tylko 3% użytkowników wchodzi na stronę marki na Facebooku).
  2. Możemy dodawać treści; w zależności od tego, jaka jest nasza strategia, mogą one być m.in. zaczepiające użytkownika i skłaniające do dyskusji. Przy tego typu treściach zawsze można liczyć na naszych fanów, którzy jak to w internecie zwykle będą dyskutować i krytykować.
  3. Sklep może odpowiadać na pytania użytkowników. Tylko niestety prawda jest taka, że posty zamieszczane na stronach sklepów to przede wszystkim narzekania na spóźniającą się wysyłkę lub inne problemy związane z funkcjonowaniem sklepu. W tym przypadku najważniejszym problemem sklepów jest to, że nie traktują Facebooka jako kanału obsługi klienta, a skoro użytkownicy sami z siebie tak go zaczęli traktować, wypada tylko się dopasować.
  4. Można też zaobserwować ciekawe strategie sklepów, które często wrzucają filmy czy zdjęcia zza kulis, no ale z drugiej strony, ile razy będziesz wrzucał zdjęcie, jak pakujesz paczki?
  5. Oczywiście nie zapominaj o prezentowaniu produktów i dotarciu do potencjalnych klientów z komunikatem sprzedażowym. Prezentuj produkty, ale zastanów się, jak możesz się wyróżnić na tle konkurencji. 

Rys. 1. Przykład postu zachęcającego do dyskusji (Źródło: badanie własne sotrender.com)

 

 Rys. 2. Zmiana zasięgu organicznego w stosunku do liczby fanów. Badanie własne Sotrender, okres analizy 01.2012-09.2016 

 

W tym miejscu należy wspomnieć o algorytmach Facebooka, które ciągle się zmieniają i dlatego jeśli 3 lata temu marka bez płatnej promocji mogła dotrzeć średnio do 50% swoich fanów, tak teraz jest to zaledwie kilka–kilkunaście procent. Obrazuje to wykres zmiany zasięgu organicznego na przestrzeni lat 2012–2016. 

TABELA 1. Top 8 branży e-commerce na podstawie liczby odsłon z estymacją wydatków

Marka Wszystkie odsłony Płatne odsłony Estymowane wydatki
Homebook.pl 1 287 099 337 103  967 210 155 950
Pewex 802 823 419 8 148 531 12 223
Do1modi.pl 753 600 219 412 765 691 619 149
DeeZee 572 919 267 160 673 715 241 012
Allegro 262 034 847 212 474 535 318 712
Run Colors 202 596 971 75 402 378 113 103
eastend.pl 154 997 668 35 907 047 53 860
empik.com 122 394 154 55 232 103 82 848

 

Na Facebooku jest kilka podstawowych wskaźników efektywności prowadzonej komunikacji, w tym przypadku weźmiemy pod uwagę najbardziej podstawowe, czyli:

  1. Liczba fanów – od dawna już wiadomo, że to nie liczba fanów jest najważniejsza, m.in. z powodu spadającego zasięgu organicznego. Jeśli mamy 100 tys. fanów i nie stosujemy płatnej promocji, to w najlepszym wypadku nasze treści zobaczy ok. 20% z nich. 
  2. Zaangażowanie – liczba aktywności pod postami – chęć dyskusji użytkowników na stronie sklepu jest ważna, ale też trzeba pamiętać o tym, że zachowania ludzi się zmieniają i dla wielu z nich dyskutowanie z marką nie jest czymś wyjątkowym. 
  3. Zasięg – czyli do ilu osób docierają treści z Twojego sklepu. Jest on bezpośrednio związany z zaangażowaniem, bo czym większa grupa zobaczy nasze treści, tym większego zaangażowania można się spodziewać.
  4. Odsłony – czyli ile razy treści ze strony na Facebooku Twojej marki zostały wyświetlone.

Dwa pierwsze wskaźniki możesz sprawdzić dla każdej strony, więc jeśli interesuje Cię przegląd konkurencji i sprawdzenie, ile osób angażuje się pod ich postami, to powinieneś zainteresować się narzędziami z grupy „Social Media Analytics”, jak np. Sotrender.

Jeśli chodzi o zasięg, to sprawa już nie jest taka prosta, bo dostęp do takich danych mają tylko administratorzy danej strony i wszelkie estymacje nie są zbyt dokładne. Ostatnim przytoczonym wskaźnikiem są odsłony, które także nie są ogólnodostępne, ale istnieją możliwości ich estymacji z małym marginesem b...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy