Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia webredaktora
TOP 10 aplikacji, które pozwalają optymalizować treść na WWW i monitorować skuteczność contentu w sieci

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
148

Praca content managera jest pełna wyzwań – znacznie łatwiej stawić im czoło, gdy posiadasz właściwe narzędzia. szeroka oferta rozwiązań mających usprawnić pracę powoduje, że stosunkowo łatwo zagubić się w ich zawiłościach. Jak wybrać te właściwe?

Dobre narzędzia webredaktora to takie, które w prosty sposób pozwalają na weryfikację skuteczności prowadzonych działań i usprawniają codzienną pracę. Zajmuję stanowisko content jedi w Brand24 – firmie, która podejmując decyzje, bazuje na danych analitycznych. Poniżej mocna dziesiątka sprawdzonych przeze mnie rozwiązań.

1. Google Analytics

Google Analytics pozwala na obserwację zmian w ilości i jakości ruchu na naszym blogu, a w konsekwencji ocenę skuteczności podejmowanych działań. Korzystam głównie z danych dostępnych w widoku „Pozyskiwanie”, „Zachowanie”, „Analiza Treści” oraz raportu niestandardowego zliczającego użytkowników zarejestrowanych na darmowe konto testowe. 

To narzędzie wykorzystuję również do oceny efektywności nowych metod promocji tworzonych przez nas treści. Razem z content managerem Tomkiem Ziętkiem testujemy obecnie nieużywane przez nas wcześniej serwisy do promocji, jak np. StumbleUpon czy Niume. Dane z GA pomagają podjąć decyzję, które z nich posiadają największy potencjał w kwestii rozwoju bloga. Rysunek 1. przedstawia efekty, jakie udało nam się uzyskać w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia działalności w serwisie StumbleUpon.

2. Heap Analytics

Heap Analytics to narzędzie udostępniające dane dotyczące zachowań klienta na stronie. Ukazuje schematy blokowe obrazujące aktywność odwiedzających stronę, takie jak np. kliknięcie w dany przycisk, przejście na określoną podstronę czy wypełnienie formularza. Heap organizuje także dane w lejki sprzedażowe, dzięki którym możesz zobaczyć, jaki procent wszystkich użytkowników wykonał daną czynność. Dostęp do danych zawartych w tym narzędziu umożliwia mi np. sprawdzenie, jaki procent płacących klientów odwiedził bloga Brand24. Pozwala mi więc ocenić poziom wsparcia sprzedaży oraz zaangażowania treści w procesie zakupowym.

Według mnie to jedna z kluczowych statystyk, która pozwala na ocenę efektywności naszej pracy. 

3. Brand24 

Jedną z głównych funkcji monitoringu jest zwiększenie zaangażowania odbiorców i jednocześnie wzrost zasięgu firmy w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że Twoi odbiorcy rozprzestrzeniają treści, które publikujesz, nierzadko rekomendując lub komentując ich zawartość. Często robią to bez właściwego otagowania Twojego profilu w mediach społecznościowych, co powoduje, że nie otrzymujesz powiadomień np. na Twitterze. Warto odnaleźć takie osoby, podziękować im i po prostu pokazać ludzką twarz Twojej firmy. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że tego typu interakcja często skłania odbiorców do wielokrotnego dzielenia się naszą treścią i sprzyja budowaniu z nimi dobrej relacji. 

Rysunek 1. Efekty testowania nowych metod promocji bloga Brand24 widoczne w sekcji „Pozyskiwanie”

 

Rysunek 2. Projekt Brand24 zbierający wzmianki zawierające frazę „Inbound Marketing”. Statystyki z narzędzia można wykorzystać m.in. w procesie tworzenia treści na ten temat

 

Rysunek 3. Zasięg pierwszego, drugiego oraz szóstego tweeta na dany temat według badań Wiselytics

 

Rysunek 4. Widok narzędzia OneSignal z perspektywy odwiedzających bloga

 

W mojej pracy korzystam również z Brand24 do tworzenia treści w oparciu o tzw. data journalism. Oznacza to, że opisując konkretne zjawisko (np. trend lub głośne wydarzenie), przytaczam dane zebrane przez nasze narzędzie, np. zasięg treści, które dotyczą tego zjawiska; przykładowe posty i tweety na dany temat; najczęściej pojawiające się w nich słowa (kontekst dyskusji). Wraz z danymi z raportów czy cytowaniem autorytetów z naszej dziedziny data journalism stanowi wysoce skuteczny zabieg uwiarygadniający stanowisko autora w danej sprawie.

4. CoSchedule

CoSchedule służy do zarządzania kalendarzem edytorskim oraz planowania publikacji w mediach społecznościowych. Jest to bardzo wygodne narzędzie, ponieważ umożliwia jednoczesną publikację w wielu serwisach, jak Twitter, Facebook czy LinkedIn, przez całą dobę. Według badań Wiselytics drugi tweet na ten sam temat osiąga aż 86% wyższy wynik od pierwszej wiadomości. Co ważne, wg szacunków Wiselytics zaledwie 14% Twoich odbiorców widzi powtórzony komunikat. Należy tu jednak wspomnieć o konieczności zmiany treści lub obrazu za każdym razem, gdy decydujesz się ponowić komunikat, tak aby nie naruszyć regulaminu Twittera.
CoSchedule daje również możliwość współdzielenia kalendarza edytorskiego z autorami publikującymi gościnne wpisy na Twoim blogu, co pozwala na dokładne zaplanowanie działań. 

5. OptinMonster

OptinMonster umożliwia projektowanie bannerów i popupów w oparciu o dostępne w narzędziu szablony. Co ważne dla części użytkowników, nie wymaga umiejętności kodowania i jest bardzo intuicyjne – kilka kliknięć pozwala na stworzenie bannera dopasowanego do wyglądu Twojej strony. OptinMonster jest stosunkowo tanim narzędziem w systemie subskrypcyjnym – najdroższy pakiet kosztuje 29 USD i umożliwia m.in. testy A/B poszczególnych wariantów oraz zastosowanie bannerów w technologii exit-intent, które wyświetlają się użytkownikom zamierzającym opuścić stronę internetową. Niewątpliwą zaletą OptinMonster jest możliwość integracji z innymi narzędziami –...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy