Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

17 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

Najważniejsze rzeczy, które musisz wiedzieć o influencer marketingu w B2B

79

Zacznijmy od małej zabawy. Wypowiedz na głos słowo „influencer” i zastanów się, kto przychodzi Ci na myśl. Założę się, że jednym z Twoich pierwszych skojarzeń jest fit celebryta reklamujący kolejny szejk proteinowy lub gwiazda telewizji, która w slow motion prezentuje spektakularne efekty stosowania odżywki do włosów lub tuszu do rzęs. 

Tymczasem influencer marketing rośnie w siłę nie tylko sektorze B2C, ale i B2B. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że reklama płatna – także w social mediach – drożeje, a coraz więcej firm, zarówno tych dużych, jak i małych, odnotowuje spadek jej skuteczności i patrzy z nadzieją w stronę liderów opinii. 

POLECAMY


Lepiej późno niż… później


Kiedy marki konsumenckie podpisywały kontrakty z kolejnymi influencerami i tworzyły spektakularne kampanie jedna po drugiej, przedsiębiorstwa z sektora B2B nieśmiało wkraczały do mediów społecznościowych. Gdy się już z nimi oswoiły i zaczęły odważniej wplatać je w swoje strategie marketingowe, przyszedł czas na liderów opinii. Ta spóźniona aktywność w obszarze influencer marketingu ma jednak swoje biznesowe uzasadnienie. Przedstawiciele branży B2B nie lubią inwestować w niesprawdzone rozwiązania. Dlatego poświęcili czas na obserwację rynku i postanowili wkroczyć w momencie, kiedy wiele już wiadomo, choć jeszcze sporo pozostaje do odkrycia i zagospodarowania. 

To już wiemy o influencer marketingu:

  • aż 92% odbiorców ufa rekomendacjom osób fizycznych (nawet jeśli ich nie zna),
  • ponad 72% konsumentów ufa rekomendacjom online równie mocno, jak tym pochodzących od osobistych kontaktów*,
  • w 2018 r. zaledwie 39% marketerów planowało zwiększyć swoje budżety na influencer marketing; w roku 2020 prawie dwie trzecie marketerów planuje wzrost swoich wydatków w tym obszarze,
  • 89% marketerów twierdzi, że ROI z działań z influencerami jest porównywalne, a nawet lepsze niż w innych kanałach marketingowych**.

 *https://bit.ly/2ZZOZ8z

** https://bit.ly/2XPUlk0


To się naprawdę opłaca


Dla przedstawicieli B2B przy podejmowaniu decyzji biznesowych kluczowa jest po prostu opłacalność danej inwestycji. Ostatnia edycja Edelman Trust Barometr wyraźnie pokazuje, że już teraz 63% respondentów bardziej ufa opiniom influencerów na temat marki niż jej komunikatom reklamowym1. Jeśli dodamy do tego fakt, że 95% marketerów B2B preferuje otrzymywanie wiarygodnego contentu od branżowych influencerów, a 65% nabywców B2B deklaruje, że ich nawyki zakupowe uległy zmianie i również będą chętnie konsumować treści tego typu, postawienie na liderów opinii w biznesie staje się coraz bardziej sensowne2!
Nie można przy tym zapominać, że kupujący B2B to nie tylko trybiki w maszynie, lecz przede wszystkim… ludzie, którzy również są podatni na mody czy trendy. Oczywistym jest, że podejmując decyzje biznesowe, bazują na solidnym researchu i unikają działań o charakterze impulsywnym. Nie zmienia to jednak faktu, że na swojej ścieżce zakupowej mogą wspierać się treściami pochodzącymi od influencerów. Zwłaszcza jeśli te są merytoryczne oraz oparte na wiedzy i realnych doświadczeniach. 
Wniosek jest zatem jeden. Marketerzy B2B powinni postawić na współpracę z wartościowymi liderami opinii, z którymi stworzą ciekawe treści mające szansę otworzyć drzwi ich markom do trudno dostępnych i coraz bardziej wymagających klientów.

Postaw na Twittera i LinkedIna


Gdy myślimy o przedstawicielach sektora B2B w sieci, na myśl od razu przychodzi nam Twitter oraz LinkedIn. I słusznie, bo obydwie platformy, choć różne pod względem modelu komunikacji, przyciągają osoby dojrzałe, wykształcone, poszukujące wiarygodnych informacji społecznych, gospodarczych, technologicznych oraz kulturalnych i – co najważniejsze – posiadające realną siłę nabywczą. Z infografiki stworzonej przez Fourstarzz Media (rys. 1) wynika, że wspomniane portale obok Instagrama, YouTube oraz Facebooka stanowią jedne z najpopularniejszych mediów do wdrażania działań z zakresu influencer marketingu. Jakby tego było mało, to właśnie na LinkedInie i Twitterze bez trudu można zweryfikować potencjalnych influencerów do współpracy. Najważniejszymi determinantami wyboru właściwego lidera opinii powinny być między innymi:

  • wiarygodność, 
  • zaangażowana społeczność, 
  • spójność tematyczna, 
  • prawdziwe doświadczenie, 
  • responsywność. 
Rys. 1. Twitter i LinkedIn to liczący się gracze w kontekście prowadzenia działań związanych z influencer marketingiem. 
Źródło: https://bit.ly/2U4AFHY

 

Jeśli przyjrzymy się działaniom wstępnie wytypowanych influencerów w tych mediach oraz skorelujemy je z wiadomościami zamieszczonymi na ich profilach czy w szeroko pojętym internecie (tutaj kłania się m.in. monitoring mediów), bardzo szybko dojdziemy do wniosku, że znaleźliśmy odpowiednie osoby do współpracy lub musimy szukać dalej. 

Zweryfikuj influencera na LinkedInie!
Na jego profilu osobowym sprawdź następujące sekcje:

  • Doświadczenie – dzięki temu poznasz jego ścieżkę kariery,
  • Umiejętności i rekomendacje –  za ich pośrednictwem zweryfikujesz, czy dana osoba jest naprawdę wiarygodna, czy może pochwalić się realnymi i efektywnymi współpracami z innymi przedstawicielami biznesu.

Możesz również:

  • zapytać wspólne kontakty o opinie na jego temat.

Pamiętać przy tym należy, by na etapie identyfikacji influencerów do współpracy nie pominąć analizy zamieszczanych przez nich treści oraz jakości toczących się pod nimi dyskusji. Warto śmiało stawiać na tych liderów opinii, którzy chętnie publikują merytoryczne posty oraz artykuły, ponieważ będą stanowić solidny fundament przyszłych działań z zakresu mariażu content i influencer marketingu. 

Zapamiętaj!

W swojej strategii marketingowej B2B warto uwzględnić współpracę z nano- i mikroinfluencerami. Często to właśnie oni są najbardziej aktywni w swoich niszach, publikują wartościowe treści, pielęgnują swoje społeczności i są bardziej przyjaźni w kontekście wymaganych budżetów.

Content wciąż jest królem


O ile głównym zadaniem influencer marketingu w sektorze B2C jest inspirowanie i kreowanie nowych trendów, tak w przypadku branży B2B główny nacisk położyć należy na edukację i tworzenie treści wzbogacających wiedzę odbiorców. Zapomnij więc o piękny...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy