Jak wybrać i zweryfikować profil influencera dzięki narzędziom online?

Influencer marketing
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie funkcje oferuje platforma WhitePress® w influencer marketingu?
  • Co umożliwia narzędzie InfluTool dla marketerów i agencji?
  • Jakie statystyki można śledzić dzięki Social Blade?
  • W jaki sposób działa marketplace Reach a blogger dla kampanii influencerów?
  • Jakie możliwości analityczne oferuje platforma Achoo?
  • Jakie dane można uzyskać za pomocą Hype Auditor w weryfikacji influencerów?
  • Jakie są kluczowe aspekty analityki YouTube’a i Google Analytics w kampaniach?
  • Influencer marketing na dobre zagościł w strategiach marketingowych firm, a co za tym idzie, dojrzał. Marketerzy nie błądzą już po omacku i podchodzą do realizacji działań dużo bardziej świadomie, tworząc coraz bardziej sprofesjonalizowany rynek. Narzędzia, które kilka lat temu pojawiały się jak grzyby po deszczu, dawno wyszły z wersji beta i oferują szerokie spektrum funkcji pozwalających na prowadzenie zaawansowanych kampanii oraz szczegółową weryfikację profili twórców. A oto 10 rozwiązań wspierających prowadzenie kampanii od A do Z.

    WhitePress® 

    Kompleksowa platforma content i influencer marketingowa, która poza masą przydatnych funkcji wspierających prowadzenie kampanii, udostępnia też szeroką bazę wiedzy i materiałów edukacyjnych o influencer marketingu. W narzędziu można znaleźć m.in. wyszukiwarkę influencerów, pozwalającą na filtrowanie twórców po zasięgach, kategoriach, tagach, wieku i miejscowości.

    POLECAMY

    Poza porównaniem ponad 11 tysięcy profili, można tu skorzystać ze Strefy Ogłoszeń. Tam w intuicyjnym kreatorze marketer może dodać swój brief i pozyskać dziesiątki atrakcyjnych ofert od influencerów. Obok zautomatyzowanego modułu WhitePress® oferuje także wsparcie w realizacji kampanii, począwszy od dobierania influencerów, uwzględniając ich analitykę, wiarygodność i zaangażowanie, poprzez realizację,  a na raportowaniu kończąc.
     

    Rys. 1. Zestaw przydatnych narzędzi


    Cena:

    • Pakiet miesięczny – 199 zł
    • Pakiet 6-miesięczny – 999 zł
    • Pakiet roczny – 1999 zł
    • Strefa ogłoszeń – opcja bezpłatna
       
    Rys. 2. WhitePress®


    InfluTool 

    Polskie rozwiązanie umożliwiające prowadzenie zarówno prostych, jak i zaawansowanych kampanii influencer marketingowych. Narzędzie jest skierowane do brandów oraz agencji i pomaga:

    • wyszukiwać i analizować profile twórców pod kątem zasięgów, zaangażowania oraz jakości followersów;
    • analizować działania konkurencji; monitorować kampanie po tagach;
    • generować raporty;
    • obliczać ekwiwalent mediowy współpracy;
    • tworzyć własne listy profili.


    Na uwagę zasługuje m.in. wyszukiwanie influencerów po lokalizacjach, w których dodawali posty (cenna opcja przy kampaniach lokalnych oraz regionalnych, dla firm z sektora turystyki czy promujących wydarzenia). InfluTool udostępnia także własny wskaźnik Influencer Score, pozwalający na porównanie różnych profili według tych samych parametrów wpływu na odbiorców. Dodatkowo plusem jest analiza różnych kanałów twórców: Instagrama, Facebooka, Twittera, YouTube’a, TikToka oraz blogów. Dzięki opcji monitoringu wzmianek (np. o marce lub konkurencji) na profilach influencera można prowadzić skuteczne działania real time marketingowe oraz na bieżąco śledzić własne kampanie. 

    Cena:

    • Plan ogólny – 1370 zł
    • Dodatkowe moduły (PRO) – 500 zł/moduł
       

    Social Blade 

    Narzędzie pozwala śledzić w czasie rzeczywistym statystyki i dynamikę wzrostu kanałów influencerów. Social Blade umożliwia weryfikację profili z całego świata w prosty sposób – przez dodanie linku do kanału (YouTube, Instagram, Facebook, Twitter, Twich, TikTok i innych). Baza danych w narzędziu jest publiczna, a podstawowe dane z miesiąca można otrzymać bezpłatnie.

    Mamy tu dostęp m.in. do liczby subskrypcji i wyświetleń kanałów na YT, codziennego przyrostu/spadku liczby followersów na IG czy wskaźnika Engagement Rate. Dynamika wzrostu jest przydatna zwłaszcza podczas analizy nieuczciwych praktyk influencerów. Pozwala wychwycić piki, które mogą świadczyć o zakupie followersów/korzystaniu z botów. W platformie można przeglądać także listy top influencerów, a w wersji premium rozszerzyć analizę o dodatkowe parametry i sprawdzać dane nawet do roku wstecz. 
    Cena:

    • Wersja bezpłatna
    • Wersje premium – 3.99–99 dolarów miesięcznie
       

    Reach a blogger

    Polski marketplace wspierający kampanie z influencerami, z bazą ponad 6000 profili (w tym blogi, profile na Facebooku, Instagramie, Snapchacie, TikToku, Twitterze, LinkedIn, Pintereście, YouTubie, Twitchu oraz Podcasty). Platforma umożliwia prowadzenie płatnych i barterowych kampanii, przegląd ofert w katalogu influencerów oraz publikację własnych zleceń, do których twórcy mogą się zgłaszać. Jak działa narzędzie? Marketer wyszukuje w katalogu profile o odpowiedniej tematyce, zasięgu i cenie. W wyborze wsparciem jest autorski wskaźnik – RaB Score. Z poziomu katalogu może stworzyć własną listę twórców i mediaplan. Następnie wystarczy zasilić konto i zapłacić za określone działania. Reach a blogger rozlicza się z twórcami dopiero po akceptacji działań, co daje klientom pewność wykonania zlecenia. 

    Cena: 

    • W zależności od stawki twórcy + 15% marży + dodatkowe opłaty według cennika podanego na stronie 
       

    Fameshop 

    Dość nietypowe rozwiązanie, które pojawiło się na polskim rynku pod szyldem „pierwszego sklepu dla influencerów”. Platforma umożliwia twórcom nabywanie produktów za określone świadczenia na swoich profilach. Sam marketer nie ma tu szerokich możliwości weryfikacji profili, natomiast model product on demand zapewnia dość precyzyjny dobór profili. 
    Cena: 

    • Indywidualna wycena kampanii
       

    Achoo

    Kolejne rozwiązanie, tym razem skandynawskie, umożliwiające szeroką analitykę kampanii z influencerami i weryfikację profili twórców (także polskich kont). Największe plusy narzędzia to przejrzysta wyszukiwarka profili oraz możliwość tworzenia i eksportu niestandardowych raportów z danymi kampanii, z uwzględnieniem celów marketingowych i ROI. Wśród ficzerów jest m.in. tworzenie list ulubionych influencerów, przegląd najbardziej angażującego contentu i wzmianek na poszczególnych kanałach oraz sprawdzenie demografii odbiorców.
    Cena: 

    • Od 199 do 1399 euro w zależności od pakietu, darmowy trial 
       

    Hype Auditor 

    Przed powstaniem polskich narzędzi Hype Auditor był jednym z częściej używanych rozwiązań do analizy jakości instagramowych profili influencerów. W ostatnich latach funkcjonalność platformy zwiększyła się, a model biznesowy zmienił się (z płatności za tokeny na abonamenty), dodano także analizę innych kanałów mediów społecznościowych. W tym momencie w narzędziu możemy sprawdzać m.in. lokalizację followersów, kategorie tematyczne, wiek, płeć, engagement rate, jakość odbiorców, marki tagowane na profilu, tempo wzrostu, podobne konta.

    Cena: 

    • Wersja darmowa
    • Wersja premium – 399 dolarów/miesiąc
       
    Rys. 3. HypeAuditor


    Grin

    Platforma promująca się jako narzędzie do budowania i utrzymania relacji z influencerami. Można w niej znaleźć system do wysyłki maili do twórców oraz wybór szablonów, system do obsługi kampanii podzielony na zakładki:

    • influencerzy,
    • propozycje,
    • linki,
    • postęp,
    • content,
    • raporty, 
    • płatności,
    • CRM dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta, z możliwością opisania każdego kontaktu z wybranymi twórcami.


    Poza tymi funkcjami, wyróżniającymi platformę od poprzednich narzędzi, Grin posiada także wyszukiwarkę influencerów oraz szereg statystyk i możliwości weryfikacji profili. 
     

    Rys. 4. Opracowanie własne autora – statystyki dostępne na YouTube

     

    Rys. 5. Opracowanie własne autora – statystyki dostępne na Instagramie


    Analityka YouTube’a, Google Analytics i statystyki Instagrama

    Poza typowymi narzędziami wspierającymi influencer marketing warto szukać danych także u źródła, czyli u influencerów. Negocjując warunki współpracy, najlepiej poprosić także o pakiet statystyk z kanałów, na których planujemy przeprowadzić kampanię. Raporty z YouTube’a to porcja wiedzy na temat demografii odbiorców, liczby wyświetleń, a także retencji, której nie zweryfikujemy w innych narzędziach. 

    W przypadku blogów kopalnią wiedzy będzie oczywiście Google Analytics, w tym ogólne statystyki bloga z ostatnich miesięcy, dane o źródłach pochodzenia ruchu, czy długości czytania artykułów. Niezastąpione są też dane z Instagrama twórcy, m.in. szczegółowe statystyki relacji, godziny największej aktywności followersów oraz dane dotyczące postów z podziałem na typ zamieszczonego contentu. Liczba danych w każdym z tych źródeł jest ogromna, a analizę należy przeprowadzić zgodnie z wyznaczonym celem kampanii. 
     

    Rys. 6. Przykładowe statystyki z Instagrama


    Nie sprzęt, lecz technika czyni z Ciebie zawodnika

    Narzędzia to niewątpliwe ułatwienie w procesie influencer marketingu, zwłaszcza jeśli działasz na dużą skalę lub pracujesz w agencji i odpowiadasz za kampanie dla wielu marek. Kompleksowy CRM, apka do weryfikacji profili na Instagramie, system dobierający twórców za Ciebie? Zdecyduj, w których czynnościach przydałoby Ci się wsparcie i dobierz odpowiednią platformę. Jeśli skorzystasz z kilku narzędzi, podejdź ostrożnie do analizy danych. Narzędzia pracują na próbach danych i statystyki mogą nieco się różnić. Co więcej, wskaźniki typu Engagement Rate, InfluScore czy inne, tworzone przez wymienione w artykule firmy bazują na różnych parametrach. Porównując je, warto dowiedzieć się, na jakim algorytmie się opierają. 

    Choć narzędzia pozwalają oszczędzić mnóstwo czasu, i czasem pieniędzy, a dodatkowo dają marketerom ogrom możliwości raportowania, nie gwarantują skutecznej kampanii. Podstawą jest dobrze zaplanowana strategia, odpowiednio dopasowani twórcy i content, a także przemyślana promocja i bieżąca analiza efektów. Ale to już temat na inny artykuł.  

    Przypisy