Dołącz do czytelników
Brak wyników

Najsprytniejszy content w mieście

Artykuł | 21 grudnia 2018 | NR 27
94

„Witaj Czytelniku o imieniu…” – czy po takim początku przeczytasz ten artykuł od deski do deski? Czy jeśli dostajesz maila promocyjnego, który rozpoczyna się od „Dzień dobry Magdaleno”, jesteś bardziej skłonny do kliknięcia? Może znalazłyby się jeszcze jakieś branże, gdzie mogłoby to zrobić wrażenie na kliencie. Ale z grubsza rzecz ujmując – odpowiedź brzmi: nie, to już przeszłość.

Trzeba postarać się bardziej. I to na temat tego „bardziej” jest poniższy artykuł.

Na wstępie mamy dobre wieści – marketerzy (i nie tylko) przestają postrzegać swoich obecnych i potencjalnych klientów jako skupisko adresów e-mail posiadających jedną funkcję życiową: KUPIĆ. Otóż adresy mailowe w naszych bazach to ludzie. Ba!

Konkretne jednostki, do których, dzięki dostępnym technologiom i narzędziom, możliwe jest prowadzenie idealnie dopasowanej, zindywidualizowanej komunikacji. 

Siła contentu

Stosowanie marketingu treści zwiększa świadomość klienta na temat produktu i marki – to fakt. Raport przeprowadzony przez Stowarzyszenie Content Marketing Polska: Czas na content udowodnił, że według 81% ankietowanych to właśnie komunikacja zorientowana na content sprawdza się lepiej niż tradycyjna promocja. Co więcej, 77% respondentów uznało, że lepiej wpływa ona na decyzje zakupowe. Aby znaleźć się w gronie marketerów, którzy osiągają spektakularne wskaźniki otwarć, kliknięć i zwrotów z inwestycji, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: czego potrzebuje osoba po drugiej stronie? A jeśli już to wiesz – podwijamy rękawy i bierzmy się do pracy! Pora na wdrożenie kampanii opartej o dynamiczną treść.

Co to takiego?

Czym jest treść dynamiczna albo jak kto woli: dynamiczny content? To funkcja automatycznego różnicowania całej zawartości e-maila lub niektórych jego elementów i dostosowywania ich do odbiorcy (w oparciu o założony szereg zasad). W skrócie – to krok dalej w stronę zaawansowania od personalizacji. Nie bez przyczyny takie rozwiązanie jest też określane jako adaptacyjny albo raczej adaptujący się (adaptive) lub sprytny (smart) content. Adaptujący się – bo dostosowuje się do potrzeb, zainteresowań, zachowań użytkownika. Sprytny – bo przebiegłość marketerów w pozyskiwaniu i monetyzacji klientów nie ma granic ;) Dynamiczne treści mogą być zastosowane nie tylko w komunikacji mailingowej, jednak tym razem skupimy się właśnie na niej.

Siła tego rozwiązania tkwi w prostocie, z jaką możesz ją wykorzystać. Wystarczy bowiem przygotować jeden schemat newslettera, zaplanować, które elementy mają pokazywać się odpowiedniej grupie odbiorców. I voila. Nie dość, że proste, to z pewnością zachęci użytkownika do zakupu, po tym jak otrzyma mailing z przeglądanymi przez siebie na sklepie godzinę temu produktami. 

Od czego zacząć?

#1 krok – ustal profil odbiorcy 

Podstawowe pytanie, które musisz sobie zadać, zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, to: do kogo mówisz? kto jest Twoim odbiorcą? W dynamicznym contencie liczą się nie tylko dane demograficzne, lecz także (z reguły częściej) te, które dotyczą zachowań i preferencji użytkownika. Zapisywane w postaci kolejnych cech, które odkładają się w systemie do e-mail marketingu, przy konkretnym adresie e-mail, umożliwiają dalsze prace nad realizacją naszej sprytnej strategii.

#2 – krok – przygotuj szablon newslettera

W tej fazie zastanów się, jak ma wyglądać wysyłana przez Ciebie kreacja. Dynamiczny content może dotyczyć zarówno grafik, jak i samego tekstu zawartego w mailingu. Tak czy inaczej dobre praktyki mówią o konstruowaniu wiadomości na zasadzie tabeli. Każdy kolejny produkt to nasze kolejne boxy. Tam możesz zawrzeć zdynamizować ofertę i zindywidualizować pod konkretnego klienta.

A może wiesz, że ta klientka lubi różowy? Zmień kolor buttona i… sprawdź, jaki był CTR. 

#3 krok – stwórz scenariusze

Dostosować do odbiorcy możesz tak naprawdę wszystko. Im więcej informacji o użytkownikach posiadasz, tym łatwiej będzie Ci założyć pewien scenariusz wydarzeń. Zaplanuj, które elementy kreacji będą dynamiczne i ustal, w jaki sposób mają wyświetlać się danemu segmentowi odbiorców. Pamiętaj tylko – nie wszystko naraz. Właściwie dynamiczne powinny być elementy dotyczące informacji na różnych poziomach (np. dynamiczne elementy to: kod rabatowy, dodatkowy bonus i jego wartość podana w temacie wiadomości). Tylko wtedy będziemy mogli sprawdzić, jakie są efekty naszych działań.

#4 krok – działaj

Skoro wszystko mamy już przemyślane i przygotowane – czas na realizację. Żeby zastosować dynamiczny content – przyda Ci się pomoc programisty lub kodera. Niezbędny bowiem przy wykorzystaniu funkcji jest kod oparty o warunki („if”). Przykładowy warunek od podszewki wygląda tak:

if(...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy