Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Strona www, która sprzedaje

11 maja 2021

NR 57 (Kwiecień 2021)

Najlepsze rozwiązanie mobilne dla e-commerce – Aplikacja natywna, PWA czy natywny Flutter?

32

Aplikacje mobilne to cenna innowacja technologiczna, która zmieniła sposób, w jaki pracujemy, robimy zakupy i się komunikujemy. Aplikacje mobilne stale ewoluują, a trendy ich rozwoju określane są przez popyt, który rośnie z każdym rokiem. W 2020 r. liczba pobranych aplikacji mobilnych na całym świecie według App Annie wyniosła aż 218 miliardów. Co więcej, wraz z rozwojem aplikacji mobilnych coraz więcej użytkowników dokonuje za ich pomocą zakupów online. 

Mobilne aplikacje umożliwiają robienie zakupów z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Nie dziwi zatem fakt, że w 2020 r. aż 55% internautów wybrało zakupy za pomocą urządzeń mobilnych. Przewiduje się, że do końca 2021 r. aplikacje mobilne zdominują sprzedaż internetową. Do niedawna firmy e-commerce, które chciały opracować własne rozwiązanie, musiały skorzystać z aplikacji natywnych, które wymagają osobnego programowania na system iOS oraz Android. Wiązało się to z wysokimi kosztami i długim czasem realizacji. Dziś firmy mają do wyboru wiele innych technologii tworzenia aplikacji, m.in. PWA oraz Flutter. Wybór może być trudny, jednak poniższy artykuł powinien pomóc Ci podjąć decyzję.

POLECAMY

Krótkie porównanie: Flutter, aplikacje natywne i PWA

Poniższe zestawienie najważniejszych cech aplikacji natywnych, Fluttera i Progressive Web Apps (PWA) pozwoli Ci szybko zorientować się, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje aplikacji mobilnych i wstępnie określić, który z nich może najlepiej odpowiadać Twoim potrzebom biznesowym.

Aplikacje natywne – tworzone są specjalnie na platformę Android lub iOS z wykorzystaniem oficjalnego SDK (Software Development Kit) dostarczonego przez Google lub Apple. Ten rodzaj aplikacji mobilnych obsługuje wszystkie funkcje systemów operacyjnych oraz urządzeń, na które są dedykowane, takie jak aparat, GPS czy lista kontaktów. Użytkownicy mogą dokonać instalacji za pośrednictwem oficjalnych sklepów z aplikacjami (Google Play, App Store).

Progressive Web Apps (PWA) – progresywne aplikacje internetowe to, innymi słowy, strony internetowe, które wyglądem i działaniem przypominają aplikacje mobilne. Działają na każdym urządzeniu z przeglądarką internetową, niezależnie od systemu operacyjnego. Dostęp do aplikacji można uzyskać przez dodanie na ekranie głównym telefonu skrótu, odsyłającego do strony internetowej. Co istotne, programu PWA nie można dodać do sklepu z aplikacjami. 

Flutter – to framework wieloplatformowy, który stanowi udany kompromis między aplikacjami natywnymi i PWA. Umożliwia tworzenie aplikacji mobilnych z cechami natywnymi, na urządzenia z systemem Android oraz iOS oparte na jednym kodzie bez utraty jakości, co znacznie skraca czas i koszt realizacji. Aplikacje Flutter również można dodać do sklepów Google Play i App Store, co pozytywnie wpływa na ich popularność i oceny użytkowników. 

 Rys. 1. Przykłady natywnych aplikacji e-commerce: Myntra i Apart.
Źródło: materiały własne

Flutter, aplikacja natywna czy PWA? Co wybrać? 

Tworzenie aplikacji wieloplatformowej jest zwykle tańsze i szybsze niż budowanie osobnych aplikacji dla obu głównych mobilnych systemów operacyjnych. Zamiast dwóch zespołów tylko jeden tworzy jedną bazę kodu i pracuje nad wszystkimi etapami projektu. 

W rzeczywistości może to mieć duże znaczenie zarówno dla rozwoju, jak i późniejszego utrzymania aplikacji mobilnej. Jednak z drugiej strony można natrafić na opinie, które wskazują, że aplikacje nienatywne wiążą się z ograniczoną funkcjonalnością, niższą wydajnością czy gorszym UX. Nie jest to w pełni prawdziwe stwierdzenie. Każda aplikacja może dostarczać angażujących doświadczeń na różnych urządzeniach. Istotne jest jednak odpowiednie dopasowanie rozwiązania do projektu. Aby tego dokonać, warto poznać możliwości i ograniczenia aplikacji natywnych, PWA i Flutter. 

Aplikacje natywne

Są one dostosowane do konkretnego systemu i napisane w języku, który tylko ten system obsługuje i akceptuje (np. system iOS akceptuje Swift i Objective-C, a Android Javę i Kotlina). Każda z platform ma własny zestaw narzędzi programistycznych. Innymi słowy „natywność” aplikacji oznacza, że została opracowana bezpośrednio dla określonego systemu operacyjnego. 

Aplikacje natywne zapewniają maksymalną zgodność z daną platformą, dzięki czemu ich działanie jest szybkie i płynne. Można je zainstalować na telefonie przez App Store lub Google Play. Obecność w sklepach z aplikacjami powoduje, że aplikacje natywne są uważane przez użytkowników za wysokojakościowe i bezpieczne. Warto w tym miejscu dodać, że już sama obecność w App Store wiąże się ze spełnieniem konkretnych warunków, które wpływają na pozytywny odbiór produktu. 

Dzięki tzw. natywności użytkownicy otrzymują pełną zgodność i nienaganne działanie w połączeniu ze zrównoważonym interfejsem. Aplikacje natywne korzystają ze wszystkich funkcji telefonów z danym systemem (aparat, GPS czy mikrofon) oraz mogą korzystać z systemu powiadomień Push i działać w trybie offline. 

Wady aplikacji natywnych

Wysoki koszt początkowy – aplikacje natywne wymagają oddzielnego programowania dla danego systemu operacyjnego. Oznacza to, że aplikacje opracowane dla systemu Android nie będą działać w systemie iOS i odwrotnie. Konieczne jest zatem opracowanie dwóch aplikacji, co wydłuża czas realizacji i często wymaga zaangażowania dwóch odrębnych zespołów programistów. Wiąże się to również z późniejszą koniecznością utrzymywania i aktualizowania różnych wersji aplikacji.

Aktualizacje – każdy naprawiony błąd lub aktualizacja muszą zostać przesłane do sklepu z aplikacjami, aby aplikacja mogła zostać zaktualizowana. 

 Rys. 2. Web Push i Mobile Push.
Źródło: materiały własne

Progresywne aplikacje webowe – PWA

Rozwiązanie PWA zostało wprowadzone przez Google w 2015 r. Podobnie jak typowa strona internetowa, mobilne aplikacje PWA są hostowane na serwerze i tworzone przy użyciu popularnych technologii internetowych, takich jak JavaScript, HTML i CSS. PWA można udostępniać za pomocą prostego adresu URL, bez konieczności przesyłania go do sklepu z aplikacjami mobilnymi. Nie trzeba też nic instalować na urządzeniu. Aplikacja prosi jedynie użytkowników o utworzenie skrótu do niej na ekranie głównym, za pomocą którego można uzyskać szybki dostęp do treści. 

Progresywne aplikacje webowe działają na każdym systemie, który umożliwia korzystanie z przeglądarki internetowej. Dzięki temu również jakość jej użytkowania jest taka sama, niezależnie od tego, czy korzysta się z urządzenia z systemem iOS, czy Android. Istotną zaletą tych aplikacji jest to, że do ich stworzenia nie jest wymagany dedykowany język czy framework. Tym samym nie ma potrzeby zatrudniania osobnych zespołów deweloperów. 

Wady PWA:

  • Wsparcie – aplikacje PWA dużo gorzej funkcjonują na iOS i charakteryzują się mniejszym wsparciem Apple. Występują też problemy ze stabilnością.
  • Brak dostępności w sklepach z aplikacjami – może to wpływać negatywnie na efektywność marketingu i zaufanie użytkowników wobec aplikacji. 
  • Powiadomienia Push – tzn. ich brak na urządzeniach iOS oraz ograniczona liczba na telefonach Android (tylko Web Push). Jest to bardzo istotna wada, ponieważ powiadomienia Push to jedna z najważniejszych taktyk w mobile marketingu. Pozwalają one skutecznie dotrzeć do odbiorców aplikacji w czasie rzeczywistym oraz ich zatrzymać. Użytkownicy aplikacji, którzy regularnie otrzymują takie powiadomienia, są bardziej skłonni do dalszego korzystania z niej. Powiadomienia aplikacji mobilnej (Mobile Push) i Web Push różnią się pod względem wyglądu, funkcjonalności i zasięgu. Jednak najistotniejszą różnicą jest loj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy