Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Jak tworzyć interaktywny content do social mediów i na WWW? TOP 15 narzędzi content marketera

0 21

„A Ty którą czarodziejką z księżyca jesteś? Opcjonalnie: jakim rodzajem chleba jesteś?” Kto z nas nie wypełnił nigdy tego typu testu, niech pierwszy rzuci kamieniem. I nie ma w tym nic dziwnego. Tego typu treści maksymalnie angażują. Nie tylko swoją tematyką, ale i przyjemną, a przede wszystkim interaktywną formą.

Często uciekamy przed interaktywnymi formami contentu, boimy się ich jako czegoś skomplikowanego, kosztownego i maksymalnie innowacyjnego. Nic bardziej mylnego. Interaktywny content marketing towarzyszy nam praktycznie od początku kampanii digital marketingowych, chociaż często po prostu nie zdajemy sobie z tego sprawy. Czym zatem jest interaktywny content marketing?  
To wszystkie formy contentu, które angażują użytkownika do wykonania konkretnego zadania. A przede wszystkim treści, z którymi użytkownik może wejść w interakcję: kliknąć, zeswipować, przesunąć, wypełnić, wstukać i inne podobne. Wszelakiego typu quizy, ankiety, filmy 360 czy nawet infografiki, które scrollujemy, są częścią interaktywnego contentu. 
Obecnie aż (albo dopiero) 53% marketerów wykorzystuje tego typu treści (źródło: Content Marketing Institute and Ion Interactive). Na zalety ich wykorzystania wskazują chociażby same statystyki: 93% marketerów zgodziło się, że to niezwykle efektywna forma edukacji klientów (Inc.), a 81% zgadza się, że tego typu content działa zdecydowanie lepiej w przyciąganiu uwagi konsumenta, aniżeli wykorzystywanie contentu statycznego (Content Marketing Institute and Ion Interactive). Interaktywny content potrafi wygenerować również dwa razy więcej konwersji (Demand Metric). Niestety, statystyk z polskiego rynku nie mamy. 
Ponadto treści interaktywne: 

POLECAMY

  • angażują użytkownika do wykonania konkretnego działania, wejścia w interakcję, podobnie jak w aplikacjach. Interaktywny content marketing i jego formaty często nazywa się również bardzo prostymi aplikacjami; 
  • umożliwiają i pogłębiają rozmowę z konsumentem – nie tylko bowiem monolog, ale przede wszystkim dialog, w którym słuchamy naszego odbiorcy, są kluczowe w dzisiejszym marketingu;
  • nie są wykorzystywane przez niemal połowę marketerów – bo jak wiadomo, tylko 53% marketerów przyznało, że to robi. A interaktywność może dać nam przewagę konkurencyjną, wyróżnić nas i dodać pewien efekt świeżości naszym działaniom; 
  • są podstawą obecnych social mediów, które walczą o czas antenowy jak kiedyś telewizja, czyli o jak najdłuższe utrzymanie użytkownika w platformie. Pomagając w tym, sprawiamy, że algorytm „patrzy na nas łaskawszym okiem”. Podobnie jest zresztą z naszymi celami związanymi ze stroną www. Zależy nam (w większości przypadków) na czasie spędzonym na stronie przez użytkownika. W obu przypadkach content interaktywny przyczynia się do tego typu wzrostów;
  • możemy wykorzystać na etapie zaangażowania. A jak wiadomo, w psychologii wywierania wpływu mamy jedną z reguł mówiącą o zaangażowaniu i konsekwencji. To metoda polegająca na zaangażowaniu użytkownika w daną czynność, aby później był bardziej skłonny do wykonania postawionego mu zadania (np. zakupu); 
  • wpływają również na ogólny odbiór strony przez użytkownika, zatem wpływają na pozytywny user experience; 
  • to interaktywny content, umożliwiający więcej feedbacku od naszych obecnych i potencjalnych klientów oraz sposób na pozyskiwanie wiedzy o konsumentach; 
  • jeżeli zawierają dobry i innowacyjny (niekoniecznie w formie, ale w przekazie) pomysł, który świetnie trafia w potrzeby odbiorców, mogą wpłynąć na nasze off page SEO i zwiększenie linków przychodzących do witryny. 

Narzędzia i formaty treści

Lista zalet jest dużo dłuższa, ale myślę, że już w tym momencie czujesz się przekonany, że content interaktywny warto tworzyć i wykorzystywać. Zatem jak to robić i jakie formaty treści wykorzystywać? Poniżej znajdziesz ponad 15 narzędzi oraz listę możliwych formatów, które ułatwią Ci pracę. Potraktuj je jak ściągę do swojej kampanii i wybierz te, które w tym momencie odpowiadają na potrzeby odbiorców i Twoje (w tym budżet) oraz spełniają określone cele kampanii. 

1. Quizy
Jeden z najpopularniejszych, ale i najstarszych formatów, który przeszedł drogę z offline do online. Chociaż i dzisiaj chętnie wypełniamy je w drukowanych magazynach (o ile już je kupimy). Quizy możemy zaimplementować na swojej stronie internetowej, wysłać w newsletterze bądź wykorzystać do ich stworzenia Instagram Stories (obecnie jeden z najbardziej angażujących formatów w tym medium). Same quizy wpływają na zaangażowanie użytkownika w kanale dystrybucji, w którym się znalazły. Mogą posłużyć jako narzędzie do pozyskiwania leadów – wyniki odbiorca otrzyma dopiero po pozostawieniu swojego maila. Wpływają one również na zasięg naszej marki (quizy lubiane przez grupę docelową są chętnie udostępniane dalej). Mogą również ustrzec nas przed klątwą wiedzy i być sprawdzianem dla naszych użytkowników przed kolejną partią tworzonego przez nas contentu edukacyjnego. Często chcemy tworzyć rzeczy wielkie, podczas gdy użytkownicy nie mają podstaw tych wiadomości. Są również jedną z dróg do przekonania klienta do zakupu danego produktu – jak chociażby quizy związane z wyborem koloru włosów czy odpowiedniej farby zakończone rekomendację konkretnego produktu. 

Rys. 1. Format Quizu na Instagramie

 

Rys. 2. Quiz na landing page’u. Źródło https://bit.ly/3zY3cRJ


Z jakich narzędzi tu skorzystać? 

  • Instagram Stories – dzięki niemu dotrzesz do swojej obecnej grupy odbiorców; jest intuicyjne i proste w obsłudze. 
  • 4 screens – zaawansowane narzędzie do tworzenia również innych formatów (https://4screens.net/).
  • Wtyczki do Wordpressa pozwalające na tworzenie quizów – mTouch Quiz, LearnDash czy Chained Quiz.
  • Kreator Quziów Online – dostępny w języku polskim (https://www.onlinequizcreator.com/pl/).
  • Mentimeter – pozwala na tworzenie prezentacji z interaktywnymi quizami (świetne narzędzie do wykorzystania podczas transmisji na żywo)
  • Kahoot! i Quizizz – najpopularniejsze aplikacje do tworzenia quizów wiedzowych, świetnie sprawdzają się również podczas wydarzeń na żywo. W ten sposób Kahoot do zorganizowania quizu podczas transmisji na żywo wykorzystała drogeria Pigment. Backstage tak zorganizowanego konkursu i urodzin znajdziesz pod linkiem: https://bit.ly/3Awk8Qu

2. Ankiety
Format dość bliski quizom, ale mający zgoła inny cel. Jednocześnie jedna z najprostszych i najstarszych form contentu interaktywnego. Pozwalają na: 

  • poproszenie o opinie na temat Twoich produktów czy usług; 
  • badanie preferencji grupy odbiorców; 
  • zaangażowanie społeczności; 
  • pomoc w wyborze produktu do zrabatowania czy produktu, który powinno wprowadzić się do oferty (działanie prosprzedażowe); 
  • określenie strategii tworzenia treści – oddajemy w ten sposób pewną „władzę” odbiorcom, np. na temat publikowanych formatów czy kanałów dystrybucji. 

Do tworzenia ankiet możesz wykorzystać narzędzia wymienione wyżej, np. Instagram Stories, a także TypeForm (najpopularniejszy) czy Formularze Google. Najprostszą formą tworzenia ankiet są te tworzone w social mediach. Opcję taką daje nam LinkedIn, Instagram Stories, Twitter czy Grupy dyskusyjne na Facebooku. 

3. Webinary podczas transmisji na żywo
Content, który był jednym z najpopularniejszych podczas pandemii i w roku 2020. Ostatnimi czasy popularność webinarów nie jest aż tak duża jak rok temu, jednak nie zapowiada się, aby taka forma treści miała zniknąć. Jeżeli mówimy o interaktywnym contencie najważniejsze jest, aby rzeczywiście był to webinar podczas transmisji na żywo, a nie wcześniej nagrany materiał. Chociaż i w tym przypadku mamy rozwiązania, które pozwalają nawet we wcześniej nagranym materiale dodać angażujące i interaktywne opcje, jak ankiety czy zadawanie pytań, np. LiveWebinar.com.
Do prowadzenia transmisji na żywo często nie potrzebujemy jednak narzędzi zewnętrznych. Możemy je przeprowadzać na TikToku, Instagramie, YouTubie czy Facebooku. Ten ostatni dał nam sporo natywnych funkcji służących do angażowania odbiorcy, jak np. wcześniej predefiniowane ankiety czy pytania.
Aby połączyć nasz zewnętrzny sprzęt, jakim jest aparat czy kamera, z komputerem możemy skorzystać z darmowego narzędzia, jakim jest OBS. A do poprowadzenia transmisji na żywo w kilku kanałach dystrybucji świetnie sprawdzi się Ecamm (narzędzie dostępne tylko na komputerach z systemem macOS, płatne) czy Streamyard – z dostępną opcją bezpłatną, jedno z najbardziej intuicyjnych i popularniejszych na rynku narzędzi. 
 

Rys. 3. Przykładowe ankiety w social mediach


4. Kalkulatory i przeliczniki
Jedna z najstarszych form contentu dostępna na stronach internetowych. Angażująca, wpływająca na czas spędzany na stronie oraz user experience. Może to być przelicznik proporcji na blogu kulinarnym, na stronach związanych z finansami i inwestycjami, świetny do wyceny usług, oszacowania kosztów projektu czy porównania produktów (działanie sprzedażowe). Jednym z popularniejszych kalkulatorów na rynku jest chociażby kalkulator wynagrodzeń na pracuj.pl. 

5. Interaktywne infografiki
Dobrze zrobiona infografika potrafi zwiększyć czas spędzany na stronie, zasięg mediowy nasz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy