Na froncie offline i online – jak zaplanować i zdefiniować optymalny budżet marketingowy na rok 2025?

Temat numeru

Na naszych oczach dokonuje się rewolucja w podejściu do budżetowania marketingu - w coraz większym stopniu ukierunkowujemy się na narzędzia mierzalne, coraz istotniejszą część budżetów zajmują również abonamenty narzędzi analitycznych (w tym AI).

Na froncie budżetowania – odwieczne wyzwanie marketerów

Przełom grudnia i stycznia (w niektórych firmach wcześniej) to tradycyjny okres planowania budżetów marketingowych na najbliższy rok. Tylko w niewielkiej części firm – według moich doświadczeń – proces ten przebiega w sposób budujący realną przewagę konkurencyjną. Bardzo często ten element jest poddawany presji kluczowych decydentów. Wiele prawdy jest w stwierdzeniu: „pokaż mi swój budżet marketingowy, a powiem ci, kto rządzi firmą”.
Niestety, nieczęsto sam dział marketingu ma pełną autonomię w kształtowaniu budżetu. W tabeli 1 zestawiłem najczęstsze czynniki kształtujące wysokość tego budżetu – w zależności od realnej władzy w danej organizacji.
Niestety, w bardzo wielu firmach obowiązuje dewiza: „na marketingu zna się każdy” i wydatki marketingowe są poddawane szerokiej dyskusji. Nie spotkałem się z tym, żeby dyskutować tak zawzięcie o budżetach działu logistyki, departamentu produkcji czy też planowanych wydatkach na rozwój IT. Niestety – w większości przypadków – szeroka dyskusja odnośnie do wydatków marketingowych nie służy marketerom, bo decydenci z innych działów bazują na potocznej wiedzy o komunikacji marketingowej, często wykorzystując wiedzę sprzed kilku czy też nawet kilkunastu lat.
Na szczęście większa dyskusja odbywa się w obrębie wysokości budżetu marketingowego niż w odniesieniu do jego struktury, gdzie dział marketingu posiada już szerszą autonomię.

POLECAMY

Tab. 1. Czynniki kształtujące wysokość budżetu w organizacji
Sposób kształtowania budżetu Decydent budżetowy Tłumaczenia decydentów
„Tajemniczy” Centrala firmy międzynarodowej „W Paryżu/Berlinie/Londynie (niepotrzebne skreślić) tak ustalili, nie mamy na to wpływu”
„Inflacyjny” Dyrekto...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy