Dołącz do czytelników
Brak wyników

UX/UI , Otwarty dostęp

19 maja 2021

Grupowanie produktów na stronie – jak skategoryzować treści, aby użytkownik z łatwością mógł odnaleźć poszukiwane informacje?

209

Internet od wielu lat stanowi najszybsze i najpopularniejsze źródło czerpania wiedzy. W każdej chwili, przy użyciu komputera lub telefonu możemy wpisać w wyszukiwarkę frazę, nad którą się zastanawiamy i w przeciągu kilku sekund znaleźć potrzebne informacje. Podobnie powinna wyglądać kwestia wyszukiwania konkretnych produktów w witrynie. Jak zaprojektować grupowanie treści w serwisie www, aby użytkownik szybko odnalazł potrzebne informacje?

Dlaczego architektura informacji na stronie jest ważna ?

Znalezienie potrzebnej informacji na stronie nie powinno sprawiać użytkownikowi kłopotu. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej architektury informacji można skutecznie manipulować wzrokiem odbiorcy. Analogicznie wygląda sytuacja ze znakami drogowymi – mają różne kształty, kolory i rozmiary, dzięki czemu bardziej lub mniej rzucają się w oczy. Symbolizują określone treści, ale ich ułożenie względem siebie kieruje wzrokiem odbiorcy i ułatwia ich interpretację. Taką samą rolę powinna pełnić architektura informacji na Twojej stronie.
 

Doświadczenie użytkownika jest dla Ciebie ważne? Chcesz podnieść swoje kwalifikacje w obszarze UX? Weź udział w kursie UX DESIGN Business Edition i zdobądź kompetencje przyszłości. Specjalistyczny kurs składa się z 7 modułów, które prowadzą praktycy pracujący w takich firmach jak Allegro i Oliver Wyman. Kliknij i sprawdź co możesz zyskać -->


Czym są kategorie i dlaczego warto wprowadzić kategoryzowanie na Twojej stronie? 

Nikogo nie zaskoczy fakt, że kategorie to zbiory treści dostępnych na stronie, pogrupowane według określonych własności, np. tematyka, ranga, typ produktu, płeć, wiek, pory roku, kolorystyka, wyprzedaż, materiał itd. Kategorie porządkują treści na stronie oraz pokazują, czego ona dotyczy. Użytkownik już po kilku sekundach powinien wiedzieć, czy trafił pod dobry adres i znajdzie tu to, czego szuka. Aby kategorie spełniały swoją rolę, powinny być odpowiednio zaplanowane, nazwane i rozdzielone. 

Źródło: zalando.pl

 

Źródło: leroymerlin.pl


Jak zaprojektować drzewo kategorii na stronie krok po kroku? 

Projektowanie podziału treści na kategorie to proces, który powinien obejmować kilka etapów, spełniać kilka funkcji i opierać się na zasadzie „od ogółu do szczegółu”.

  1. Przede wszystkim należy pamiętać, że strona i kategorie powinny być zaprojektowane w sposób intuicyjny nie dla twórcy witryny, ale dla jej użytkownika. Dlatego warto przed rozpoczęciem prac nad architekturą podziału materiałów zastanowić się (lub dowiedzieć z odpowiednich źródeł, np. z badań) nad tym, kim jest potencjalny użytkownik strony, czego od niej oczekuje oraz czego na niej szuka. Pomyśl o tym, jakie dane posiadasz oraz które z nich są potrzebne użytkownikowi. 

Pamiętaj! Nie projektuj dla siebie, tylko dla użytkowników strony. 

  1. Przejrzyj treści na swojej stronie i zastanów się, w ilu kręgach tematycznych się mieszczą. Postaraj się roboczo pogrupować swoje produkty/ wpisy/ artykuły, które mają ze sobą coś wspólnego (temat, przeznaczenie, rodzaj produktu, materiał itd.).

Pamiętaj! Na tym etapie staraj się stworzyć więcej kategorii. Stworzenie dwóch głównych i kategorii INNE, do której wrzucisz połowę materiałów, nic nie da. 

Przykład dla sklepu odzieżowego: jeansy, okulary, kurtki, sukienki, portfele, obuwie sportowe, spódnice, kombinezony, sandały, kozaki...

  1. Sprawdź, czy Twoje robocze grupy można ze sobą połączyć i tym samym zminimalizować ich liczbę. 

Pamiętaj! Im mniej głównych kategorii, tym bardziej czytelna strona.

 

Przykład dla sklepu odzieżowego: 

OBUWIE: sandały, obuwie sportowe, kozaki…

ODZIEŻ: jeansy, kurtki, sukienki, spódnice, kombinezony…

DODATKI: okulary, portfele…

  1. Zastanów się, czy wśród stworzonych przez Ciebie kategorii znajdują się takie, które wymagają dopracowania. Być może na tym etapie okaże się, że powinieneś wprowadzić grupowanie hierarchiczne, czyli podkategorie. Możesz wybrać strukturę głęboką, czyli pogrupowanie produktów za pomocą wielu podkategorii, które stworzą drzewko informacji. Dzięki temu nie obciążasz pamięci użytkownika i postawiasz go przed prostymi, 0-1 wyborami. 

Przykład sklepu odzieżowego:

UBRANIA

Ubrania letnie

  • Sukienki
  • Spódnice
  • Kombinezony

Odzież sportowa

  • Leginsy
  • T-shirty
  • Bielizna sportowa

Warto pamiętać jednak, że zastosowanie struktury głębokiej wiąże się z większą liczbą kliknięć/ kroków, przez które musi przejść odbiorca. Minusem tej struktury jest również fakt, że użytkownik, wybierając konkretną kategorię, odcina sobie ścieżkę dotarcia do informacji zawartych w innych zakładkach. 


Jeśli zdecydujesz się na wybór struktury szerokiej, czyli takiej, gdzie nie będzie podkategorii, zapewnisz użytkownikom mniejszą liczbę kroków i kliknięć po drodze do odszukania potrzebnej informacji oraz większą odkrywalność pozostałych produktów, ale utrudnisz wybór – w tym przypadku odbiorca będzie musiał wybrać spośród wielu (brak wyboru 0-1).
Przy projektowaniu architektury informacji zgłębiona analiza i odpowiednie badania są niezbędne. 

Pamiętaj! Może pojawić się więcej niż jedna metoda organizacji informacji!
 

Źródło: sinsay.com

 

  1. Jeśli udało Ci się pogrupować materiały ze strony w odpowiednie kategorie, przyszedł czas na ich nazwanie. 

Pamiętaj! Nazwy kategorii powinny być krótkie i hasłowe.

Jak nazwać kategorie na stronie? 

Nazwy kategorii muszą być jasne i zrozumiałe. Przy ich tworzeniu warto kierować się tym, jakiej frazy używają klienci, aby wyszukać dany produkt, który znajdzie się w kategorii. Ku zdziwieniu wielu osób, nie jest to dobra przestrzeń do tworzenia kreatywnego nazewnictwa. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się tradycyjne, krótkie i precyzyjne tytuły, przy których użytkownik nie będzie musiał się zastanawiać. 
 

Źródło: thebodyshop.pl


Kategorię sklepu odzieżowego, w której znajdują się płaszcze i kurtki lepiej nazwać ODZIEŻ WIERZCHNIA niż na przykład COŚ NA CHŁODNIEJSZE DNI.

Nazwy kategorii nie powinny być zbyt szerokie, ani zbyt wąskie. Jeśli w sklepie budowniczym do kategorii o nazwie DOM wrzucimy wszystkie artykuły bez dodania podkategorii, klient nie będzie w stanie szybko znaleźć informacji, której potrzebuje bez użycia nawigatora w postaci lupki, czyli narzędzia wyszukiwania. Kategorie powinny ułatwiać korzystanie z serwisu i wyszukiwanie potrzebnych produktów/ treści, więc ich nazwy powinny kierować użytkownika do celu, a nie utrudniać jego odnalezienie. 

Dalej nie wiesz, jak odpowiednio nazwać kategorie na stronie? Zajrzyj na tę stronę i zobacz, czego możesz nauczyć się z kursu UX Design Business Edition.

Przykład
W sklepie z artykułami budowlanymi warto skorzystać z kategoryzacji oraz stworzyć podkategorie na wzór zamieszczonego przykładu: 
> NARZĘDZIA

  • narzędzia ręczne NIE ręczne
  • narzędzia pomiarowe NIE pomiarowe
  • narzędzia stolarskie NIE stolarskie
  • narzędzia zmechanizowane NIE zmechanizowane 
  • ...

> ELEKTRONIKA

  • alarmy
  • kamery
  • kable i przewody
  • anteny 
  • czujniki
  • ...

Zwróć uwagę na pełną nazwę podkategorii w przypadku narzędzi. Jeśli użytkownik będzie szukał narzędzi stolarskich, wpisze w wyszukiwarkę frazę „narzędzia stolarskie”, a nie „stolarskie”. 

Przy nadawaniu nazw kategoriom można wykorzystać nazwy marek, Telewizory Sony, Telewizory LG, Drukarki EPSON itd. 

Pamiętaj! Po każdym etapie kategoryzowania warto wykonać krok wstecz i krytycznie spojrzeć na strukturę, którą stworzyliśmy. 

Grupowanie materiałów na stronie jest bardzo ważne. Ich prawidłowe kategoryzowanie znacznie ułatwia poruszanie się po witrynie. Odpowiednio dobrane nazwy kategorii wyświetlają się wyżej w wyszukiwarce, więc mogą zwiększyć ilość wizyt na Twojej stronie, a co za tym idzie poprawić sprzedaż, pobudzić aktywność pod postami itd. Warto pamiętać, że witryna powinna rozwijać się wraz z rozwojem biznesu, dlatego kategorie można modyfikować – usunąć niepotrzebne, dodać nowe, zmienić nazwy, pogrupować materiały według innych kryteriów itd. Ważne jednak, aby wszystkie zmiany, jakie wprowadzamy na stronie, były przemyślane i odpowiednio zaplanowane. 

Przypisy