Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mój sposób na słowa kluczowe w Google Universal Analytics – problem (not provided)

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
101

Jeśli w ciągu ostatnich 5 lat zajrzałeś kilka razy do Google Analytics, na pewno zauważyłeś coś dziwnego. A potem przerażającego. Zaczęło się to w listopadzie 2011 r., kiedy słowa kluczowe zaczęły być ukrywane pod ogólnym hasłem „(not provided)”. Wtedy jednak problem wydawał się mały, bo dotyczył jedynie ok. 2% ruchu na stronach. Z czasem rozrósł się do 90-97%1. Co to właściwie dla Ciebie oznacza?

Pod sztandarem podnoszenia bezpieczeństwa Google rozpoczęło blokowanie informacji o słowach kluczowych. To dlatego widzisz tajemnicze (not provided) i masz ograniczone możliwości ich analizy. Z Twojej perspektywy najważniejsza jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób określić najcenniejsze słowa kluczowe, które powinieneś brać pod uwagę w ramach pozycjonowania.

Dawid vs. Goo…liat

Dlaczego Google dostarcza nam informacje o zapytaniach i słowach kluczowych w ramach reklam płatnych Google AdWords, a w przypadku wyników bezpłatnych obraz jest zniekształcany? Ten stan rzeczy zdecydowanie promuje AdWords, co – chyba nikt nie będzie zaskoczony – jest intencją Google. Próba zastępowania rzetelnych danych przez półśrodki, jakim jest chociażby narzędzie Search Console, też nie przyniesie rezultatów. Tam również nie znajdziesz pełnego obrazu, gdyż raport w ponad ponad 30% prezentuje dane typu „not set”. Jeśli chcesz pozyskać więcej informacji na temat organicznych słów kluczowych, od Google ich nie dostaniesz. Te dane musisz wyszarpać sobie sam.

I sposób radzenia sobie z (not provided)

W internecie znajdziesz wiele prób rozwiązania problemu (not provided). Jedną z nich jest podmiana (not provided) na informację o stronie docelowej, czyli pierwszej podstronie, którą użytkownik odwiedza podczas sesji. Czy rzeczywiście to zastąpienie dostarczy Ci danych o słowach kluczowych, których poszukujesz? Sam odpowiesz sobie na to pytanie, gdy wykonasz prosty test: spróbuj określić, z jakich słów kluczowych znaleźli się użytkownicy na podstronie //www.mediaexpert.pl/lokowki/lokowka-remington-ci-95,id-10127. Mam zastrzeżenia do tej metody, więc jej nie polecam.

II sposób radzenia sobie z (not provided) – raport wyszukiwarki

Oficjalnie Google obsługuje ok. 97% ruchu z wyszukiwarek w Polsce. Stosowanie przez witryny internetowe protokołu szyfrowania SSL (adres strony www prezentowej w pasku przeglądarki rozpoczyna się od „//”) jest powodem blokowania informacji o ruchu organicznym przez Google. Jedną z metod radzenia sobie z problemem stanowi pozyskiwanie danych o słowach kluczowych z innych wyszukiwarek.

Niestety, wartości (not provided) zobaczymy także w raporcie wyszukiwarek Bing i Yahoo, ponieważ globalni konkurenci Google kopiują rozwiązania giganta, proponując także szyfrowanie treści. Raport ruchu organicznego jest więc w Analytics zaciemniony, ponieważ Universal Analytics rozpoznaje domyślnie tylko 40 największych wyszukiwarek, w których można znaleźć coraz mniej informacji o słowach kluczowych. To zdecydowanie za mało, aby móc świadomie zarządzać swoją stroną.

Na czym polega słabość II rozwiązania?

Jest jeszcze bardzo wiele małych wyszukiwarek, które są rozpoznawane przez Analytics jako wejścia z odesłań – zwanych powszechnie referralami. Te niszowe wyszukiwarki organiczne można znaleźć w Google Analytics w raporcie Pozyskiwanie  Odesłania. Często te strony nie są zabezpieczone protokołem SSL, dzieki czemu podszywają się pod popularne wyszukiwarki.

To tu warto szukać potencjału, bo nawet niewielki ilościowo ruch, gdy pochodzi z wielu pojedynczych źródeł, ma znaczenie w analizie. Często te strony nie są zabezpieczone za pomocą protokołu //, dzięki czemu można odkryć informacje o słowach kluczowych. Gdy wpisuje się zapytanie do wyszukiwarki, wyszukiwana fraza pojawia się w pasku adresu. Te dane można „zaciągnąć” do Analytics. Wystarczy tylko długa lista wyszukiwarek nierozpoznawanych dotychczas przez nasze narzędzie analityczne.

Na polskich stronach internetowych ruch z pozostałych wyszukiwarek to ok. 3-5% całego ruchu organicznego. Jeśli weźmiesz pod uwagę fakt, iż (not provided) to ok. 95% ruchu z Google, dzięki obserwacji danych z tamtych wyszukiwarek, możesz podwoić liczbę informacji o słowach kluczowych.

Jak uszczelnić II rozwiązanie?

Wyszukiwarki to nie tylko kilkadziesiąt z rzadka używanych serwisów, które zostały wymienione na liście w pomocy Google (//goo.gl/itM6xr). Są to także zaparkowane domeny, serwisy, które nieświadomym użytkownikom wydają się bardzo podobne do Google. Swego czasu spora część ruchu organicznego w Polsce pochodziła z BearShare, wyszukiwarki P2P, którą nieświadomi użytkownicy po ściągnięciu ulubionej muzyki instalowali jako domyślną na Firefoksie. Takich stron jest więcej, a ponieważ „w kupie siła”, masowe dodanie wszystkich stron umożliwia śledzenie wielu informacji o słowach kluczowych.

Jeśli chcesz zobaczyć wyszukiwarki, które często przekierowują użytkowników do Twojej strony, wejdź do raportu Pozyskiwanie  Cały ruch  Odesłania. 

Znajdziesz tu nazwy stron, które przekierowują do Twojego serwisu przez statyczne linki, ruch z serwisów społecznościowych, a także ruch z wyszukiwarek, które nie są rozpoznawane przez Analytics jako wyszukiwarki.

Rys. 1. Panel administracji w Google Analytics – widok „Bezpłatne źródła wyszukiwań”

 

Jak standardowo dodaje się wyszukiwarki w Analyti

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy