Między użytecznością a modą Strony internetowe – trendy 2021

Temat numeru Strona www, która sprzedaje

W trakcie procesu tworzenia stron internetowych głównym celem projektantów jest dostarczenie użytkownikom rozwiązań umożliwiających realizację ich celów. Aby tak się stało, wykorzystują narzędzia sprzyjające efektywnej i przyjaznej eksploracji. Musimy przecież pamiętać, że funkcjonalność może się przekładać – choćby w e-commerce – na rentowność biznesu. Czasem istotną rolę odgrywa też walor estetyczny. To wszystko natomiast są czynniki zmieniające się w czasie. Oto kilka wskazówek i dobrych praktyk oraz trendów odpowiadających bieżącym zjawiskom rynkowym i społecznym. 

Trendy, które pojawiają się na rynku i dotyczą projektowania witryn internetowych, w największym stopniu podążają właśnie za jasnym celem. Chodzi o optymalizację poszczególnych obszarów strony, aby użytkownik w jak najprostszy i przyjazny sposób docierał do poszukiwanych treści. Trendy te odzwierciedlają również aktualną modę związaną z designem i projektowaniem wychodzącym poza obszar stron internetowych. Inna sprawa, czy nowe zjawiska przyjmują się na dłużej, czy nie wytrzymują próby czasu.

POLECAMY

Oczywiście, na czynniki determinujące trendy w projektowaniu ogromny wpływ ma również otoczenie – zmiany rynkowe i społeczne. Ubiegły rok, jak w innych obszarach, tak i w projektowaniu WWW, upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa.

Mogliśmy bowiem doświadczyć niezwykle radykalnych i szybkich zmian w sferze szeroko rozumianego digitalu czy nowych technologii. COVID-19 niejako zmusił nas do głębszego zanurzenia się w cyfrowym świecie i zmiany sposobu życia. Rosnący popyt przyspiesza zaś rewolucję cyfrową. Zdalna rzeczywistość, konieczność pozostania w domach, „przeniesienie świata” do środowiska online, zmusiły również projektantów do odtworzenia rzeczywistych doświadczeń w cyfrowej formie. 

Twórcy stron internetowych stanęli na wysokości zadania, eksplorując dotychczasowe zachowania użytkowników w sieci. Swoje produkty tworzyli, opierając się na zebranych danych, nie zaś osobistych odczuciach. Nowatorskie grafiki, typografia, charakterystyczne połączenia kolorystyczne, symulacje produktów w 3D – to rozwiązania nie tylko efektowne wizualnie, lecz także mające realny wpływ na odbiór świata cyfrowego ze strony użytkowników.

Na co zwrócić uwagę, tworząc produkt cyfrowy?

Opierajmy się na danych

Jak zdążyliśmy zauważyć, projektanci sięgają po obiektywne wskaźniki i na ich podstawie wyciągają wnioski, które później wykorzystują w pracy twórczej. To zupełnie inne podejście niż stawianie na osobisty gust czy inspirowanie się „na ślepo” rozwiązaniami wykorzystywanymi w innych branżach. Autorzy serwisów...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy