Metaverse - świat, którego nie możemy się doczekać?

Temat numeru

Metaverse to pojęcie, które pojawiło się w języku polskim dość niespodziewanie – ale zdążyło szturmem wkroczyć do świata marketingu. Coraz więcej marek deklaruje, że przeprowadziły lub przeprowadzą działania oparte na metaverse. Okazuje się jednak, że część z nich spotyka się ze znikomym zainteresowaniem odbiorców, a serwery są finalnie odwiedzane raptem przez kilka osób. Sprawdźmy więc, jak przeprowadzić skuteczną kampanię w tym segmencie – ale najpierw zastanówmy się, czy rzeczywiście Metaverse już istnieje i czy możemy do niego dołączyć?

Metaverse istnieje – prawda czy mit? 

Metaverse tak prędko, jak się pojawił, tak szybko podzielił Polskę na trzy frakcje. Pierwsza twierdzi, że wspomniana wirtualna rzeczywistość już istnieje. Druga uważa, że metaverse wciąż jeszcze nie powstał. A trzecia? Trzecia frakcja to Ci, których ten temat po prostu nie interesuje – i mają do tego pełne prawo, ale pozwólcie, że w tym artykule nie będę się na nich skupiać. Na pytanie „czy metaverse istnieje?” trudno odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ wciąż brakuje słownikowej definicji, która ustanowiłaby sztywne granice tego pojęcia. 

POLECAMY

Samo słowo nie jest jednak nowe. Pojawiło się kilkakrotnie już w XX w., a przykładem książki, która w interesujący sposób przedstawiła to zjawisko, może być powieść fantastyczno-naukowa pisarza Neala Stephensona, zatytułowana Snow Crash, gdzie głównym bohaterem jest Hiro – dostawca pizzy. 

Definicja sprzed lat:

[...] zatem Hiro w pewnym sensie tu nie ma. Znajduje się generowanym komputerowo wszechświecie, który jego komputer rysuje na jego goglach i wtłacza do jego słuchawek. W żargonie to wyimaginowane miejsce znane jest jako metaverse [...]

W powieści ukazany jest „Drugi Świat”, w którym jako ludzie mamy większą swobodę, a nasz wizerunek generowany jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy