Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

22 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

Messenger marketing – przyszły następca e-mail marketingu

0 35

E-mail, pomimo tego, że stanowi podstawowy kanał komunikacji marki z odbiorcą, jest bardzo podatny na spam. Nawet po wejściu w życie RODO użytkownicy mają ograniczoną możliwość kontrolowania, kto może wysyłać im wiadomości. Prowadzi to do przeładowania skrzynek odbiorczych i zwyczajnego zmęczenia tą formą kontaktu. Inaczej działają komunikatory, w których użytkownicy przejmują kontrolę i włączają lub wyłączają się na kontakt z markami, prowadząc z nimi rozmowę dokładnie tak, jak rozmawiają ze swoimi przyjaciółmi – naturalnie, autentycznie i co najważniejsze – w dowolnym momencie.

Czym jest Messenger marketing i dlaczego powinieneś zwrócić na niego uwagę

Messenger marketing to marketing w aplikacjach do komunikacji, który pomaga budować segmenty odbiorców, zdobywać nowe leady, ocieplać je, przesyłając spersonalizowaną treść użytkownikom lub odpowiadając na ich pytania, i konwertować je na kupujących użytkowników.

W Polsce najpopularniejszym komunikatorem jest Facebook Messenger (10 mln użytkowników według Gemius/PBI – //bit.ly/2QIeYKx 

Koncepcyjnie Messenger marketing jest bardzo podobny do e-mail marketingu, ale w praktyce działa zupełnie inaczej. To znacznie bardziej konwersacyjny kanał komunikacji. Komunikatory i chatboty są w stanie bez problemu dostarczać spersonalizowaną konwersację 1 : 1, podczas gdy e-maile kojarzą się raczej z masową komunikacją od jednego do wielu biznesów. Co więcej, wskaźniki otwarć (OR – open rate) i przeklików (CTR – click through rate) w e-mailach z roku na rok spadają, a w komunikatorach rosną bardzo dynamicznie.

Wyższe wskaźniki zaangażowania

W raporcie serwisu Statista.com z 2016 r. porównano średni open rate i CTR-y w różnych typach e-maili. Badanie pokazało, że OR waha się najczęściej w okolicach 5,9–18,8%, a CTR to ok. 0,4–2,1%. Porównując wyniki, które dziś uzyskujemy np. na Messengerze, to odpowiednio 80% dla OR i ok. 30% dla przeklików. Myślę, że zaczynasz czuć różnicę między tymi kanałami komunikacji.

E-mail trudniejszy niż wiadomości na Messengerze

Wystarczy jedno spojrzenie na skrzynkę e-mail, żeby poczuć lekki dreszczyk niepokoju. Pomimo aktywnego filtrowania wiadomości widzisz dziesiątki e-maili reklamowych, które zaśmiecają skrzynkę, a do usuwania których jeszcze się nie zabrałeś. Użytkownicy regularnie stają się przedmiotem intensywnych kampanii mailingowych, których autorzy bezrefleksyjnie, po raz 50., wysyłają ofertę do subskrybenta, który od trzech miesięcy nie otworzył ani jednego e-maila od tej firmy.Obsługa skrzynki rodzi również pewne problemy z sortowaniem. Z uwagi na powszechną dostępność naszych e-maili nie zawsze jesteśmy w stanie w 100% obronić się przed spamem. To, co użytkowników często mocno zraża, to powszechne próby phishingu (wyłudzenia informacji) czy wirusy ukryte w załącznikach.
Facebook dba o jakość komunikacji na Messengerze. Każda skrzynka lub chatbot tam zainstalowany są podpięte do zweryfikowanego konta biznesowego. Każdy niezadowolony użytkownik natychmiast kasuje konwersację na Messengerze, która go męczy lub deaktywuje subskrypcję. To bardzo prosta akcja w aplikacji Messenger. A Facebook dodatkowo monitoruje te statystyki i natychmiast wysyła do Ciebie upomnienie, jeśli zauważy, że ślesz wiadomości zbyt często, bo użytkownicy się wypisują lub usuwają rozmowy. Natychmiast dostaniesz e-mail systemowy o zawieszeniu Twojego konta. To mocno dyscyplinuje nadawców, a klientom Messengera zapewnia higienę komunikacji.

 

Rys. 1. Skrzynka e-mailowa

 

Komunikatory są bardziej osobiste niż SMS czy e-mail

Jesteśmy przyzwyczajeni do przesyłania sobie osobistych treści na komunikatorach. Żartów, obrazków, życzeń. Z drugiej strony platformy komunikatorów, takie jak Messenger, WhatsApp czy Viber, dostarczają sporo informacji na początku o każdym użytkowniku w bazie. Pierwszy kontakt z Messengerem skutkuje uzyskaniem informacji o ID użytkownika na Messengerze, imieniu i nazwisku, które podał, oraz jego płci i strefie czasowej. To legalne podejście, bo użytkownicy akceptują regulamin Messengera, zaczynając z niego korzystać, i dają przyzwolenie na wykorzystanie danych. A na tym etapie dane pozwalają już na wstępną segmentację użytkowników. Po uzyskaniu stosownych zgód możemy zacząć zbierać więcej danych i dzięki temu szybko doprowadzimy do budowy lejków sprzedaży z aktualnymi segmentami.

Wskazówka

Korzystając z chatbota, poprowadzisz ciągłą rozmowę o każdej porze dnia i nocy z Twoim klientem, na każdy te...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy