Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing w obrazkach, czyli reklama na Instagramie

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
125

Marki rzadko kiedy wybierają Instagram jako główną platformę komunikacji ze swoimi odbiorcami. Do zdecydowanych wad tego serwisu należą brak możliwości linkowania do zewnętrznych witryn, brak sposobu na sprawdzenie zasięgu wpisu czy w końcu trudność w mierzeniu faktycznego zwrotu z inwestycji (ROI), szczególnie w kontekście komunikacji organicznej. Udostępnienie możliwości reklamowania się na Instagramie zwróciło jednak uwagę wielu marketerów. 

Instagram, czyli wizualna strona Facebooka

W 2012 r. Instagram został zakupiony przez Facebooka i od tego czasu serwisy pozostają silnie zintegrowane. Nie inaczej jest w przypadku reklam – możesz tworzyć je właśnie z pomocą natywnych narzędzi reklamowych Facebooka – Ads Managera i Power Editora. Reklama na Instagramie przed długi czas była dostępna tylko dla wybranych podmiotów, zmieniło się to jednak pod koniec 2015 r., kiedy Facebook udostępnił tę możliwość wszystkim reklamodawcom, także w Polsce. 

Jeśli masz konto na Instagramie, możesz połączyć je ze swoim fanpagem w ustawieniach strony (rys. 1) lub w Menedżerze firmy, jeżeli to z niego korzystasz. Konto na Instagramie nie jest wymagane do prowadzenia działań reklamowych w tym serwisie, ale zdecydowanie jest rekomendowane, ponieważ połączenie konta niesie za sobą kilka dodatkowych korzyści. Jeśli nie dodasz konta na Instagramie do

Menedżera firmy lub w ustawieniach swojej strony, wówczas reklama będzie zawierać nazwę i zdjęcie profilowe Twojej strony na Facebooku. Nazwa będzie „wyszarzona” i nie będzie można w nią kliknąć, a więc przejść do profilu i zacząć obserwować konta, a to zdecydowanie zmarnowana okazja na rozbudowę społeczności także na Instagramie. Jeżeli nazwa będzie zbyt długa, zostanie skrócona, a w miejsce uciętych znaków pojawi się wielokropek. Co ważniejsze, jeśli nie połączysz istniejącego już konta na Instagramie ze swoim fanpagem lub Menedżerem firmy, nie będziesz mieć możliwości odpowiadania na komentarze pod promowanymi materiałami. 

Instagram a cele reklamowe i umiejscowienie

Facebook w ramach swojej platformy oferuje trzy podstawowe umiejscowienia wyświetlania reklam: w aktualnościach (News Feedzie) na komputerach stacjonarnych, w aktualnościach na urządzeniach mobilnych i w prawej kolumnie na komputerach stacjonarnych. Instagram został wprowadzony do panelu reklamowego jako dodatkowe umiejscowienie reklamy i dostępny jest tylko w wybranych celach reklamowych (rys. 2).

Rysunek 1. Łączenie konta na Instagramie ze stroną na Facebooku (Źródło: //www.facebook.com/) 

 

Rysunek 2. Cele reklamowe na Facebooku (Źródło: //business.facebook.com/ads/manager/creation/)  

 

Cele, w jakich możesz wyświetlać swoją reklamę także na Instagramie, to: 

  • aktywność dotycząca posta strony (dotyczy niektórych postów), 
  • kliknięcia przekierowujące do witryny,
  • konwersje w witrynie,
  • instalacje aplikacji na urządzenia mobilne,
  • aktywność w aplikacji mobilnej,
  • wyświetlenia filmu.

Wybór odpowiedniego celu reklamowego pozwoli systemowi reklamowemu dobrać format reklamy, a także sposób optymalizacji. Dostępne opcje optymalizacji zależne są od wybranego celu, a więc ściśle powiązane z tym, co chcesz osiągnąć. Jeżeli np. zależy Ci na tym, żeby uzyskać jak największą liczbę wyświetleń swojego filmu reklamowego i wybierzesz później odpowiedni sposób optymalizacji pod kątem tego celu, Facebook wyświetli reklamę najpierw wśród tych osób z grupy docelowej, które mają największe prawdopodobieństwo obejrzenia filmu. Zasada działa identycznie we wszystkich celach reklamowych i pozwala zmaksymalizować szansę na efektywne wykorzystanie budżetu. Zastanów się zatem, co chcesz osiągnąć i wybierz odpowiednią opcję.

Możliwości targetowania 

Wybierając grupę odbiorców swojej reklamy, możesz wykorzystać wszystkie dostępne opcje targetowania, jakie oferuje Facebook. W uproszczeniu, reklamę możesz skierować do użytkowników Facebooka, którzy mają konto na Instagramie. Według panelu reklamowego, takich osób jest w Polsce ok. 1,1 mln. Możliwości targetowania są bardzo rozbudowane. Precyzyjnie możesz określić nie tylko wiek, płeć, miejsce zamieszkania lub pobytu odbiorcy swojej reklamy, ale także takie aspekty, jak status związku (np. wolny, w związku, w związku małżeńskim, zaręczony), status rodziny (np. osoby przebywające daleko od miasta rodzinnego, będące w związku na odległość lub krótko po ślubie), poziom wykształcenia, kierunek podejmowanych studiów czy też miejsce pracy. Bez przeszkód reklamę możesz skierować także do osób mających nową pracę, oczekujących narodzin dziecka lub będących właścicielami urządzeń przenośnych konkretnej marki. 

Dodatkową zaletą jest możliwość wykorzystania zaawansowanych opcji targetowania, np. kierowania reklam do użytkowników z zaimportowanej bazy adresów e-mail lub numerów telefonów, a także do osób, które wcześniej odwiedziły Twoją stronę internetową lub dokonały na niej konkretnego działania (remarketing). 

Największą korzyścią tych rozwiązań jest możliwość docierania do wskazanych odbiorców na wielu platformach jednocześnie, prowadząc zintegrowane i komplementarne kampanie reklamowe. W praktyce możesz np. skierować reklamę na Instagramie do tych osób, które wcześniej kupiły konkretny produkt na Twojej stronie na urządzeniu stacjonarnym lub też zapisały się do Twojego newslettera. Możliwości jest naprawdę dużo i każdy, w zależności od potrzeb, znajdzie w panelu reklamowym odpowiednie dla siebie rozwiązania. 

Implikacje dla reklamy 

Tworząc reklamę na Instagramie, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Pomimo że reklamę tworzy się z pomocą Facebooka, to kultura obydwu serwisów, oczekiwania użytkowników i ich kontekst są zupełnie inne. Po pierwsze, istotą Instagrama są piękne fotografie i krótkie filmy. Użytkownicy najbardziej cenią sobie treści kreatywne, o wysokiej jakości, estetyczne i ekskluzywne, a więc takie, które nie są dostępne w innych miejscach i tworzone specjalnie z myślą o Instagramie. Większość użytkowników przyzwyczaiła się także do braku reklam w swoich aktualnościach, co z kolei spowodowało falę negatywnych komentarzy pod pierwszymi sponsorowanymi treściami. Warto zatem uwzględnić oczekiwania odbiorców i dopasować do nich kreacje reklamowe. Najlepsza reklama to taka, która nie wygląda jak reklama, a naturalnie wpasowuje się w posty prezentowane użytkownikom w aktualnościach. Należy najpierw samemu poznać specyfikę serwisu od strony użytkownika, by z korzyścią wykorzystać jego reklamowy potencjał. Po drugie, istotny jest kontekst odbiorcy. Musisz pamiętać, że Twoja reklama wyświetli się w aplikacji Instagrama, a więc na urządzeniu mobilnym. Niesie to za sobą szereg implikacji. Częstym błędem okazuje się linkowanie do strony, która nie jest dostosowana do urządzeń przenośnych lub też np....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy