Dołącz do czytelników
Brak wyników

LIVE. PUBLIC. CONVERSATIONAL – taki jest Twitter!

Artykuł | 10 stycznia 2019 | NR 31
150

Każdego miesiąca ponad 313 mln aktywnych użytkowników Twittera wysyła dziennie setki milionów tweetów. Od początku działania serwisu, czyli od 2006 r., w świat poleciało ponad 500 mld tweetów. Kto komunikuje się w tym medium? Potencjał komunikacji poprzez Twittera oraz możliwość budowania wizerunku i wsparcia sprzedaży dostrzegają przede wszystkim marki i firmy. 

Nieprawdą jest bowiem, że Twitter to tylko medium dziennikarzy i polityków. Twitter to świat dialogu marek, medium rozmów w czasie rzeczywistym, gdzie różne wydarzenia są pretekstem dla marek do włączania się do rozmów i przestawiania swojego punktu widzenia, oferty czy rekomendacji. Użytkownicy sięgają po 140 znaków jako najszybsze źródło informacji o marce. Czytają, przeglądają, odtwarzają wideo na Twitterze, jako w najszybszym i najbardziej wiarygodnym źródle informacji. Tam też mogą marce zadawać pytania i otrzymują oficjalną odpowiedź. I nawet jeżeli reakcji na tweeta użytkownicy nie wizualizują w postaci serduszek (Favorites), komunikat odczytują i są na bieżąco z życiem marki. Timeline przeglądają także osoby niezalogowane do platformy, więc zasięg komunikacyjny publikowanej treści jest większy, niż często pokazują statystyki. Na Twitterze działa globalnie ponad 9 mln firm małej i średniej wielkości i jeszcze więcej dużych marek, które poprzez ciekawą taktykę komunikacji osiągają swoje cele biznesowe.

W Polsce przykładów doskonałych działań na Twitterze również nie brakuje.

Jak komunikować w 140 znakach? 

Na Twitterze marki muszą dobrze „rozgrywać swoje karty”: mają do wykorzystania 140 znaków tekstu i platforma nie posiada przycisku „Edytuj tweeta”, co oznacza, że w ciągu 1 sekundy komunikat rozprzestrzenia się wśród setek tysięcy, a nawet milionów osób. Dlatego trzeba grę prowadzić w przemyślany sposób, a jednocześnie cały czas spontaniczny. Co zrobić, aby efektywnie działać w tym medium? Ustal plan komunikacji zgodny z zainteresowaniami grupy celowej, dobierz formy tweetów, a potem zdecyduj, które z nich promować, aby osiągnąć jeszcze większe zaangażowanie użytkowników. 

1. KROK PIERWSZY: Plan komunikacji. Spontanicznie możesz reagować na to, o czym rozmawiają użytkownicy, ale dobrze przewidzieć wcześniej, czego rozmowy mogą dotyczyć, aby się do nich jako marka przygotować. Podkreślamy to, ponieważ na Twitterze, bardziej niż w jakimkolwiek innym medium, firmy muszą przewidywać w planie komunikacji wydarzenia, które będą powodowały tematyczne dyskusje na Twitterze. Są to np. wydarzenia sportowe, projekcje kultowych filmów w telewizji, czy talent show oraz oczywiście wydarzenia life-stylowe, bliskie młodszej widowni, czyli np. #BackToSchool, #matura czy urodziny Justina Bibera. 

2. KROK DRUGI. Forma tweeta. Twitter oferuje wiele opcji budowania treści wpisu. Dzięki temu marka ma do wykorzystania dużo więcej niż 140 znaków tekstu. Analizy skuteczności tweetów pokazują, że tweet nie może być za długi. Wideo. Sam tekst nie generuje tak dużego zaangażowania, jak wpis zawierający zdjęcie czy grafikę. Doskonałym sposobem efektywnego przekazania treści jest wykorzystanie wideo – jak pokazują analizy Twittera, tweety z treścią wideo generują dużo większe zaangażowanie użytkowników – zarówno organiczne, jak i reklamowe. Prawdopodobieństwo zaangażowania treści wideo jest 6 razy wyższe niż treści ze zdjęciami i 3 razy wyższe niż tweeta z GIF-em! Tweety zawierające wideo są najczęściej podawaną dalej treścią w tym medium, a 28% użytkowników Twittera dziennie ogląda wideo, zaś 23% tweetuje treści z wideo! To przejrzysta wskazówka dla marek w zakresie planowania komunikacji w tym medium. Sonda. Dobrym sposobem na interakcję z użytkownikiem jest zadawanie pytań w formie dostępnych sond. Tutaj także średnie zaangażowanie użytkownika jest co najmniej 3 razy większe niż przy tweecie z samym tekstem. Krótkie „badania opinii” to też sposób na pozyskanie informacji od użytkowników w komentarzach pod sondą. 

3. KROK TRZECI: Forma reklamy. Twitter ma w ofercie wiele formatów reklamowych. Większość z nich nastawiona jest na wsparcie biznesu w formie budowania wizerunku czy wsparcia sprzedaży. Rozwiązania Twittera pozwalają być blisko użytkowników i zdobywać nowych. Wybór formy reklamy zależy od celów, jakie marka chce osiągnąć.

Poszerzenie bazy mailingowej

Na promowanej karcie zwanej LeadGenCard znajduje się wyraźny call to action, po kliknięciu w niego użytkownik zgadza się na przekazanie swojego adresu mailowego. Kampanie są zgodnie z polityką Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Opłata następuje za pozyskanie adresów e-mail.

Rys. 1. Case study: LeadGenCard 

 

Rys. 2. Case study: Promowany Trend 

 

Rys. 3. Case study: Conversational Ads

 

Promocja strony

Do tweeta podpięta jest specjalna karta z grafiką, po jej kliknięciu zostajesz automatycznie przekierowany na stronę www firmy. Opłata za reklamę Website Card następuje dopiero po przejściu użytkownika na stronę. 

Popularyzacja marki

Twitter oferuje formaty reklamowe, które zwiększają świadomość użytkowników na temat marki, a w konsekwencji poszerzają grupę odbiorców jej treści. Są to m.in. Promowane Konto, Trend czy Conversational Ads:

  • Promowane Konto pozwala zbudować większą bazę followersów, dzięki czemu więcej osób może się angażować w treści zamieszczane na profilu organicznie. Tweety wyświetlane są na timeline użytkowników oraz w widgecie „Warci obserwowania”. Opłata za kampanię następuje po uzyskaniu nowych followersów.
  • Promowany Trend: pojawia się przez 24 godz.na wyłączność, na pierwszym miejscu wśród najbardziej popularnych tematów rozmów na Twitterze. Użytkownicy widzą go nie tylko w zakładce Trendy, ale i w formie tweeta w timeline, dzięki czemu dyskusje na dany temat stają się jeszcze bardziej zauważalne. Ta forma reklamowa rozliczana jest według stałego cennika.
  • Warto promować tweety, zwłaszcza te z unikalną treścią, co pozwoli wyróżnić Twoją markę i zwiększyć jej świadomość wśród użytkownikó...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy