Klient, agencja, influencer – pułapki codziennej współpracy w kontekście budowania długotrwałych relacji

Influencer marketing

Zdarza się, że klient przychodzi do agencji, wiedząc, z którym influencerem i w jakim zakresie chciałby współpracować, a od pośrednika oczekuje tylko wsparcia operacyjnego i dopilnowania formalności. Częściej jednak marki nie do końca mają pomysł na tego rodzaju współpracę i to kompetencje oraz doświadczenie agencji są kluczowym czynnikiem decydującym o charakterze i przebiegu kooperacji na linii brand – lider opinii. Co w takiej sytuacji robi specjalista zajmujący się współpracą z influencerami?

1. Dopasowanie influencera do potrzeb klienta

Pierwszym zadaniem jest jasne określenie potrzeb klienta. Na wstępie musimy zdecydować, czy potrzebujemy dotrzeć do precyzyjnej grupy docelowej, czy zbudować szeroki zasięg. Czy korzystniejszą dla marki opcją będzie współpraca z topowymi influencerami, mającymi setki tysięcy odbiorów, ale i kilkanaście sponsorowanych kooperacji na swoim koncie, czy korzystniej będzie wybrać tzw. długi ogon? Czy bardziej opłacalne będzie dotarcie do nowych odbiorców, co do których nie mamy pewności, że sięgną po nasz produkt, czy raczej ugruntowanie pozycji wśród tych, którzy naszą markę znają, ale ostatnio rzadziej z niej korzystają? Tu nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Wszystko zależy od celu danej współpracy – ta sama marka na etapach różnych kampanii może zdecydować się na odmienne rozwiązania.

POLECAMY

Trzeba też pamiętać o kanałach komunikacji. Są influencerzy obecni na kilku platformach, są i tacy, którzy są królami jednej, np. Snapchata czy YouTube’a.

Czasami wybór kanału, którego chcemy użyć, zdefiniuje albo wykluczy influencerów do współpracy. Warto mieć świadomość, że promocja np. tylko na Instagramie danego twórcy może doskonale spełnić nasze cele, a być znacznie tańsza od całościowej współpracy. Warto więc na wstępnie podjąć decyzję również co do platform, które w naszej promocji chcemy wykorzystać.

Po drugie, warto prosić o pomoc. Bez względu na to, czy za współpracę z influencerem odpowiada dom mediowy, czy dział marketingu po stronie klienta, nikt nie jest alfą i omegą. Nawet weterani branży nie znają wszystkich niszowych dziedzin i ich liderów. Codziennie też na światło dzienne wychodzą nowi twórcy, którzy mogą okazać się skrojeni na miarę danej kampanii. Warto więc wesprzeć się wiedzą sieci partnerskich albo agencji zajmujących się wyłącznie influencer marketingiem. Tak, to dodatkowy pośrednik, ale czasami warto zapłacić więcej, żeby dostać produkt, k...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy