Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zoptymalizować mobilny serwis krok po kroku? Dekalog mobile managera

Artykuł | 22 grudnia 2018 | NR 28
165

W Polsce już ponad 70% internautów korzysta ze smartfonów, co jednoznacznie wskazuje, że żyjemy w czasach mobile. Googlowska teoria o mikromomentach z dnia na dzień nabiera coraz większego znaczenia i coraz szerszego kontekstu.

Dziś brak mobilnej lub responsywnej wersji serwisu można nazwać nietaktem i dużym zaniedbaniem. Użytkownik mobilny oczekuje szybkiej odpowiedzi na pytanie, które zrodziło się w jego głowie, jeszcze zanim wpisał je do mobilnej wyszukiwarki, popełniając przy tym dwie literówki – przecież wie, że Google sobie z tym poradzi. Nie uwierzysz, ale od Twojego serwisu ten sam użytkownik oczekuje tego samego, bo z każdym dniem jego mobilne przyzwyczajenia są coraz mocniejsze. Na co więc zwrócić uwagę przy optymalizacji serwisu, dostosowując go do użytkownika mobilnego? Czy zachowuje on się tak samo jak ten korzystający z urządzeń stacjonarnych? Jakie narzędzia są warte uwagi? Na te oraz dodatkowe pytania odpowiadamy w tym tekście, wierząc, że pomoże Ci on stworzyć przestrzeń i treść jeszcze lepiej dostosowaną do wymagań użytkowników mobilnych. 

1. Zacznij od cyferek

Zanim zaczniesz optymalizować swój serwis mobilny i postawisz jakiekolwiek hipotezy, musisz przyjrzeć się jego danym statystycznym. Pomogą Ci w tym programy do analityki internetowej, m.in. Google Analytics. Zacznij od określenia KPI, aby następnie postawić hipotezy, pod których kątem będziesz analizował dane.

WSKAŹNIKI

Sprawdź, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę z urządzeń mobilnych i porównaj to z danymi odnoszącymi się do desktopu.

Sprawdź, czy współczynnik odrzuceń nie jest niepokojąco wysoki (goo.gl/UrPOfn), ile stron odwiedzają Twoi użytkownicy podczas jednej sesji, a także z jakich rozdzielczości oraz przeglądarek najczęściej korzystają. Ważną informacją są też najczęściej odwiedzane strony docelowe z poziomu mobile. Te podstawowe dane pozwolą Ci ocenić kondycję Twojej strony mobilnej. 

WSKAZÓWKI: W Google Analytics w zakładce Raportowanie sprawdź raport Odbiorcy, a następnie Ruch mobilny Ogółem, aby porównać dane uzyskiwane na desktopie, mobile’u oraz na tabletach. Sprawdź Urządzenia, aby dowiedzieć się, z jakich rozdzielczości i narzędzi najczęściej odwiedzają Twoją stronę użytkownicy. Szukaj znaczących odchyleń od średniej, zastanów się, co może być przyczyną. 

2. Wyjdź do ludzi!

Dane znalezione w Google Analytics lub w innym narzędziu do analityki internetowej skonfrontuj z rzeczywistymi odczuciami Twoich klientów. Jedynym sposobem, aby się tego dowiedzieć, jest dosłowne wyjście do ludzi. 

Rysunek 1. Z urządzeń mobilnych możemy korzystać w wielu miejscach i sytuacjach

 

BADANIA:

Indywidualny wywiad, czyli rozmowa pomiędzy Tobą a przedstawicielem grupy docelowej odbywająca się w swobodnych warunkach.

Wynikiem będą główne cechy Twojej grupy docelowej, oczekiwania, czyli tzw. persona.

  • Badania kwestionariuszowe lub ankiety – jeżeli nie posiadasz budżetu, z pomocą przyjdą ankiety papierowe, telefoniczne oraz online. Jeżeli jednak go posiadasz, wykorzystaj znane narzędzia, np. uxeria.com. Są przydatne wtedy, kiedy potrzebujemy nieskomplikowanych danych od dużej liczby respondentów. Dzięki nim poznasz bliżej swoich klientów.
  • Interaktywne ankiety – są to ankiety instalowane bezpośrednio na stronie, pojawiające się w kluczowych momentach interakcji użytkownika ze stroną. Pomagają zbierać informację zwrotną dotyczącą danych ekranów i znaleźć przyczynę ewentualnych problemów ze stroną. Przykłady rozwiązań: Qualaroo, Survicate.

WSKAZÓWKA: Zastanów się, kto używa Twojej strony na urządzeniu mobilnym, porozmawiaj z kilkoma osobami na temat ich oczekiwań bez konkretyzowania i pokazywania Twojej strony. W taki sposób możesz dowiedzieć się zaskakujących informacji, których możesz jeszcze nie wykorzystywać na swojej stronie. 

Rysunek 2. Mapa kliknięć użytkowników na stronie mobilnej

 

3. Sprawdź kontekst użycia

WAŻNE MIKROMOMENTY

Podczas optymalizacji strony mobilnej zastanów się nad kontekstem użycia swojego produktu. Zadaj sobie kilka pytań oraz wczuj się w rolę Twojego klienta. Zastanów się nad tym:

  • gdzie i jak zwykle używa on Twojego produktu,
  • ile zazwyczaj ma na to czasu,
  • jak sprawić, żeby wracał do Ciebie częściej,
  • czy istnieją subtelne mikromomenty, które zadecydują o wyborze Twojego produktu na tle rozwiązań konkurencji. 

Customer journey

Aby odpowiedzieć na te pytania, skorzystaj z cech Twojej persony. Dzięki temu sprawnie stworzysz customer journey, czyli wizualną prezentację kroków, które przechodzi Twój klient w trakcie kontaktu z rozwiązaniem mobilnym. Można wykonać ją za pomocą papieru, flamastra oraz post-it’ów. Istnieją także narzędzia online do tego przeznaczone:

  • Uxpressia,
  • Canvanizer,
  • Thetoolkitproject.

Rysunek 3. Mapa ciepła scrollowania na stronie mobilnej

 

WSKAZÓWKA: Zorganizuj spotkanie swojego zespołu projektowego i przemyślcie wspólnie kontekst użytkowania Twojej strony mobilnej. Pomoże Ci to wychwycić mikroelementy, w których użytkownik może sięgać po Twoją stronę mobilną, i pomóc mu w kluczowych momentach.

4. Testuj – to klucz do optymalizacji

Wyniki empirycznych badań wskażą Ci obszary, które powinny zostać przetestowane, a następnie przeprojektowane, aby uzyskać optymalne rozwiązanie, które usprawni korzystanie z Twojej strony mobilnej.

Badania clicktrakingowe 

Są to badania, które pomogą Ci zaobserwować, jak Twój klient zachowuje się na urządzeniu mobilnym (tapnięcia, scrollowanie). Na podstawie zachowań realnych użytkowników powstaje mapa pokazująca obszary odwiedzane najczęściej (kolor źółty/biały) oraz miejsca, do których nikt nie dociera (kolor niebieski, czarny). Badania takie sprawdzają efektywność i budowę strony internetowej – jeżeli kluczowe elementy strony znajdują się w niebieskich obszarach, możesz podejrzewać, jakie obszary należy przeprojektować.

Pomogą Ci w tym takie programy, jak: CrazyEgg, HotJar, Screenlab, Ptengine.

Rysunek 4. Schemat etapów testów A/B

 

Testy A/B

Pozwalają nam sprawdzać hipotezy dotyczące konkretnych element...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy