Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zoptymalizować kanał, przygotować odpowiednie wideo i zmierzyć efekty na YouTube?

Artykuł | 22 marca 2019 | NR 32
107

Założenie i prowadzenie kanału, który przetrwa i z każdym miesiącem będzie notował wzrost, wymaga odpowiedniego przygotowania. Najważniejsze jest wideo, ale istnieje wiele pobocznych czynników, o których powinieneś wiedzieć. Na wstępie zadaj sobie kilka pytań, które ułatwią podjęcie decyzji związanej z jego założeniem.

Pierwsze pytanie, na które powinieneś sobie odpowiedzieć, związane jest z samym założeniem kanału. Po co chcesz go założyć? W celu budowania świadomości o marce, testów lub sprzedaży produktów czy przedstawiania możliwości aplikacji? Dzięki uzyskanej odpowiedzi unikniesz w najbliższej przyszłości problemów ze zdefiniowaniem tego, co chcesz przekazać swoim widzom. Przygotowując się do pierwszego filmu, zastanów się, jakie treści i w jakiej formie chcesz przedstawić – czy będziesz ich edukował na temat obsługi narzędzia, doradzał, jak rozwiązywać problemy, czy starał się sprzedawać produkty. Kto będzie stał przed kamerą? Czy będziesz to Ty, wynajęty prezenter, czy osoba z firmy?

Wiele marek chcących zaistnieć na YouTube boryka się z problemem autentyczności. Widzowie oglądający treści potrafią wyczuć, w jakim charakterze prowadzony jest kanał firmowy. Bardzo często subskrybują go dla wybranej osoby przed kamerą. Już na etapie planowania zastanów się, czy osoba prowadząca kanał w przypadku sukcesu będzie w stanie współtworzyć go przez dłuższy okres. Podczas prac koncepcyjnych należy mieć na uwadze długotrwałość pomysłu. Przygoda na YouTube jest drogą długoterminową, zastanów się zatem, czy czasem formuła nie skończy się po kilkunastu produkcjach.

Ważny czynnik mający wpływ na sukcesywny rozwój stanowi systematyczne publikowanie w serwisie. Nie pozwól swoim subskrybentom zapomnieć o kanale, podczas ustalania harmonogramu publikacji zaleca się publikowanie przynajmniej jednego filmu tygodniowo.

Z takim przygotowaniem i świadomością spełnienia podstawowych założeń możesz przejść do jego optymalizacji.

Przygotowanie kanału

Jedną z ważniejszych decyzji w momencie zakładania kanału jest wybór nazwy. To właśnie po niej widzowie, jak i osoby potencjalnie zainteresowane będą się z nim identyfikować. Dobrze zastanów się, czy chcesz, aby tworzone treści były związane z nazwą firmy, czy nazwą określającą treści umieszczone na kanale. W tym przypadku powinieneś rozważyć nie tylko najbliższe miesiące, ale również okres kilku następnych lat, kiedy marka na YouTube będzie już bardziej znana.

Poza nazwą i prezenterem to właśnie ikona kanału oraz baner są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych elementów kanału. Przygotowane w sposób odpowiedni budują świadomość o marce. W przypadku strony głównej to nazwa, ikona kanału i miniatura są elementami, które pierwsze informują nas o treści. Na wielu kanałach baner odzwierciedla charakter tego, co znajdziemy na aktualnej stronie. Zazwyczaj wykorzystywany jest do przedstawiania harmonogramu publikacji bądź ukazaniu osób występujących na nim.

Aby uzyskać lepsze pozycjonowanie kanału, jak i poinformować widza, czego może się spodziewać, zadbaj o odpowiedni  opis. Dla wielu twórców na YouTube, jak i firm jest to miejsce, w którym wpisują swoje media społecznościowe czy e-mail w sprawach potencjalnej współpracy.

Jest jeszcze jeden element, który warto przygotować – zwiastun. Stworzenie dedykowanego filmu pozwoli na łatwiejsze przedstawienie zawartości kanału. Bardzo często jest to jeden z podstawowych powodów, dla którego widzowie decydują się subskrypcję. Nowi widzowie wolą w szybkim czasie dowiedzieć się, co znajdą na kanale, dlatego proponuję, aby była to dość krótka produkcja. Wiele świetnych trailerów trwa ok. 1 minuty, ale to nie oznacza, że dłuższe filmy się nie przyjmą. Wszystko zależy od formy. Dobry przykład stanowi zwiastun z kanału MakeupTV (goo.gl/ZDx3RF), gdzie w ciągu kilkudziesięciu sekund uzyskasz informację, co znajdziesz na kanale oraz kiedy będą publikowane nowe odcinki.

Przygotowanie wideo

Nie ma jednej złotej reguły mówiącej o tym, jak powinno wyglądać wideo, jaką powinno mieć długość czy w jaki sposób przygotować je, aby osiągnąć sukces pod względem wyświetleń. Są natomiast elementy oraz sztuczki, które mogą pomóc w uzyskaniu jak najlepszych wyników.

Rys. 1. Grafika przedstawiająca dobrze zoptymalizowany kanał (źródło: YouTube: KuchaniLidla.pl)

 

Na zwrócenie uwagi zasługuje watch time, czyli czas oglądania. Jest to wskaźnik wpływający na promowanie treści przez YouTube. Działa on na zasadzie algorytmu, dla którego liczy się czas oglądania, a nie liczba wyświetleń. Osiągniesz lepszą pozycję w momencie, gdy widz obejrzy cały 50-sekundowy film, niż gdyby obejrzał 50 sekund z 10-minutowego filmu.

Zastanawiałeś się, co powoduje, że podczas wyboru filmów do oglądania wybierasz jedne, a inne ignorujesz? W głównym stopniu to tytuł oraz miniatura.

Na te dwa elementy bardzo często zwraca się uwagę podczas wyboru filmu do oglądania. Zdecydowanie lepiej trafiają do nas jednak treści graficzne, dlatego tak istotna jest miniatura pokazująca, czego możemy spodziewać się w filmie. Odpowiedni tytuł nie tylko pozwala na lepsze zrozumienie treści, ale wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce oraz w przypadku serii, kolejność wyświetlanych filmów podczas autoodtwarzania.

Mogłoby wydawać się, że w przypadku wideo opisy nie są potrzebne, ale to nieprawda. Tak jak w poprzednich przypadkach mają wpływ na pozycjonowanie filmu, dlatego warto tworzyć je w taki sposób, który nie tylko opisuje wideo, ale może wystąpić w zapytaniach w wyszukiwarce YouTube.

Wielu twórców wykorzystuje je w bardzo dobry sposób. W przypadku treści naukowych opisy wykorzystywane są do publikacji źródeł informacji, na większości dobrze prowadzonych kanałach umieszczane są tam dane do mediów społecznościowych. Opisy mogą być również wykorzystywane do tworzenia listy filmów, które są najczęściej wyświetlane, poprzednich filmów z serii czy polecenia innego twórcy podczas wspólnych wystąpień. W czasie edycji filmu przed publikacją warto też pamiętać o tagach, które pomagają w pozycjonowaniu oraz wyszukiwaniu filmów.

Treści, które publikowane będą na kanale, powinny mieć wstęp, rozwinięcie i oczywiście zakończenie. W zależności od formy wideo możemy na początku umieścić krótkie intro, które okaże się naszym znakiem rozpoznawczym, a towarzyszące pozytywne emocje na pewno wpłyną na odbiór kanału.

Rozwinięcie zależy od tytułu odcinka, ale powinieneś się skupić na końcówce filmu. Jeśli oglądasz różnych twórców na YouTube, to na pewno dostrzegasz podobny schemat zakończeń produkcji. Utarło się, że jest to moment, w którym możesz zupełnie bez obaw odejść od formy publikacji i bezpośrednio do swoich widzów skierować swoje słowa. Bardzo często w tym momencie występuje prośba o subskrypcję kanału, ocenę filmu za pomocą tzw. łapek oraz skomentowanie. Wezwanie do działania pomaga rozwojowi kanału. Dlatego YouTube daje wiele możliwości ingerowania w film z panelu edycji. Możesz dodać karty, adnotacje czy ekran końcowy. Każda z tych opcji możliwa jest do wykorzystywania w innym celu. Karty to elementy, które pojawiają się w prawym górnym rogu filmu. Można je wykorzystywać do tworzenia ankiet, proponowania innych filmów, kanałów czy zachęcenia do subskrypcji. W porównaniu do adnotacji należy zwrócić uwagę, że działają one nie tylko na komputerach, ale również na urządzeniach mobilnych. Adnotacje do momentu wprowadzenia ekranów końcowych były wykorzystywane do proponowania innych filmów ze swoich kanałów czy zachęcania do subskrypcji, ale również tworzenia komunikatów w trakcie trwania odcinka. Ekrany końcowe to dość nowa funkcja YouTube. Przy ciągle rosnącym wpływie oglądalności za pomocą urządzeń mobilnych rozwiązuje ona wcześniejszy problem niedziałających adnotacji. W przypadku tej opcji możemy promować filmy lub playlisty, zachęcić do subskrypcji kanału czy umieścić własną grafikę z przeniesieniem na inną stronę.

Po stworzeniu interesującego nas filmu warto zadbać o jeszcze jeden element, jakim są napisy. Mało osób wie, że dodanie ich ma wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Głównym celem jest jednak zainteresowanie zagranicznych widzów, którzy za pomocą wbudowanych napisów będą w stanie pozostać naszymi stałymi widzami.

W celu zwiększenia łącznego czasu oglądania warto wykorzystywać playlisty. Dzięki uporządkowanemu schematowi filmów jesteśmy w stanie pokierować widzem, w jakiej kolejności powinien zapoznawać się z treściami na kanale. W przypadku wielu serii takie rozwiązanie pozwoli na oddzielenie jednych filmów od drugich. Dłuższy czas oglądania nie tylko polepsza wynik oglądania filmów, ale ma też wpływ na czas spędzony na kanale, a to sprzyja lepszemu pozycjonowaniu wybranych treści.

Rys. 2. Grafika przedstawiająca dobrze przygotowane miniatury (źródło: YouTube: Castorama Polska)

 

J

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy