Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zdobyć pozycję „0” w Google? Direct answer w praktyce

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
110

Od Kwietnia 2016 r. możemy obserwować pewną zmianę w polskich wynikach wyszukiwania. To, co za oceanem Google wprowadził już w zeszłym roku, zawitało również do Polski. Mowa tu o nowym snippecie „direct answer”. Dzięki niemu po wpisaniu do wyszukiwarki pytania otrzymujemy odpowiedź bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. 

Nie chodzi tu bynajmniej o odpowiedzi na pytania w stylu „Ile lat ma Maryla Rodowicz” – na takie pytania bezpośrednio w wyszukiwarce dostajemy odpowiedź już od ok. 1,5 roku. Chodzi o pytania typu „Jak zainstalować Windowsa?” lub „Jak schudnąć?”, czyli pytania, na które nie ma tak naprawdę jednoznacznej odpowiedzi. 

Pozycja „0”

Przy okazji wprowadzenia nowego snippetu przez Google można pokusić się o wprowadzenie nowego pojęcia do świata SEO – „Pozycja 0”. Dlaczego? Otóż w odróżnieniu od innych snippetów, gdzie Google bierze dane ze swoich lub konkretnie wybranych źródeł, tutaj posługuje się treścią z innych stron internetowych. 

Na rys. 2 widać, że dla zapytania „jak obliczyć bmi” Google do snippetu pobiera dane ze strony bmi-online.pl. Witryna ta obecnie zajmuje pozycję „0” i pozycję „2” w wynikach wyszukiwania. 

Co warte zauważenia – do snippetu nie dostaje się zawsze witryna, która w naturalnych wynikach wyszukiwania zajmowała pierwsze miejsce. Często są to witryny nawet z miejsc 8-10! W Polsce zależność pomiędzy pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania a występowaniem w direct answers kształtuje się w następujący sposób: 34% stron znajdujących się w direct answer zajmuje pierwsze miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania, ale aż ok. 50% wystąpień w snippecie rozkłada się na miejsca 3-10. Wystąpienie w snippecie nie jest zatem kwestią miejsca w wynikach wyszukiwania, a odpowiedniej optymalizacji swojej treści. 

Skąd ta zmiana?

Wprowadzenie nowego snippetu przez Google spowodowane jest zmianą przyzwyczajeń użytkowników. Ponad 50% ruchu w internecie w USA odbywa się przy pomocy urządzeń mobilnych (w Polsce ponad 50% ruchu z urządzeń mobilnych osiągniemy w 2017 r.). Użytkownicy mobilni oczekują treści szybko. Google nie może zatem prezentować takich wyników, jakie prezentował kilka lat temu. Tak zwanych 10 blue links.

Rysunek 1. Box direct answer w wynikach wyszukiwania

 

Takie wyniki z punkt widzenia użytkownika mobilnego nie są po prostu atrakcyjne. W Polsce istnieje przeświadczenie, że Google cokolwiek by zrobił, to i tak będzie monopolistą – trudno się z tym nie zgodzić – udział w rynku Polskim wynosi 97%. Na rynku światowym jest to jednak „tylko” 66% – czując oddech konkurencji Google, zapewne będzie bardzo ekspansywny w dostarczaniu użytkownikom wyników wyszukiwania jak najszybciej i jak najwyższej jakości. 

Stąd nacisk na zmiany takie, jak: 

  • Dostosowanie witryn do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
  • Posiadanie certyfikatu SSL. 
  • Użyteczność – np. Google karze za zbyt wiele reklam.  
  • Szybkość ładowania. 

Wszystkie te zmiany powodują, że interakcja użytkownika z wyszukiwarką jest przyjemniejsza i szybsza. Dodatkowy faktor zmian stanowi wyszukiwanie głosowe, które co prawda w Polsce nie jest jeszcze tematem dyskusji, ale niebawem powinno być.

Zagraniczne korporacje, takie jak Microsoft, Amazon, Facebook, na potęgę inwestują w interfejsy głosowe – wynika to właśnie ze zmiany przyzwyczajeń. Aż 55% nastolatków w wieku 13-18 lat w USA korzysta codziennie z wyszukiwania głosowego. 

Tym bardziej wyszukiwarce w tym przypadku zależy na szybkiej odpowiedzi na pytanie użytkownika – użytkownicy głosowi nie oczekują przechodzenia na zewnętrzne strony internetowe w celu uzyskania odpowiedzi na swoje zapytanie. 

Rysunek 2. Pozycja 0 w wynikach wyszukiwania

 

Jak sytuacja wygląda w Polsce?

W Polsce direct answer pojawiło się w kwietniu tego roku. Do tej pory snippet ten widoczny jest w przypadku
121 759 słów kluczowych, co stanowi 1,20% wszystkich słów kluczowych o potencjale minimalnym 10 zapytań miesięcznie. Unikalna liczba domen, które walczą o te wyniki, to 73 459 – tyle unikalnych domen występuje w TOP 10 wyników wyszukiwania dla tych 121 000 słów kluczowych. 

Rysunek 3. Zależność pozycji od występowania w direct answer

 

Rysunek 4. Wyniki wyszukiwania kiedyś

 

Rysunek 5 prezentuje zależność pomiędzy liczbą wyszukiwań słów kluczowych a występowaniem na nich snippetu. 

Rysunek 5. Zależność liczby wyszukiwań od liczby słów z direct answer

 

Rysunek 6. Wyniki rozszerzone w wynikach wyszukiwania

 

Jak widać, najczęściej snippet ten występuje na niszowych słowach kluczowych – aż 81% fraz to takie, które mają <10 wyszukiwań miesięcznie. Wydawać by się mogło zatem, że jest to temat niszowy (walka nie toczy się o dużą pulę ruchu), ale należy pamiętać, że Google w swoich poczynaniach będzie ekspansywny, a liczba haseł, gdzie direct answer będzie występował, na pewno urośnie w krótkim czasie. Obecnie w USA direct answer z artykułami pobranymi z zewnętrznych stron internetowych pojawia się aż w przypadku 7,4% wyników wyszukiwania (ma tendencję wzrostową), a odpowiedzi na pytania pojawiają się przy aż 33% wyników wyszukiwania. Możemy zatem domniemać, że w Polsce będziemy mieli do czynienia z siedmiokrotnym wzrostem widoczności tego snippetu. 

Najczęściej występujące domeny

Na rys. 7 przedstawiono listę 10 domen, które w direct answer w Polsce występują najczęściej. Aż w ponad 54% przypadkach jest to wikipedia, która zagospodarowała aż 66 spośród 121 tysięcy słów. Często w snippecie występują również dwa duże polskie serwisy medyczne i serwis zadane.pl.  

Najwięksi wygrani

Rysunek 9 ukazuje 10 największych wygranych na wprowadzeniu snippetu. Są to domeny, które mają słowa w direct answer, pomimo że w wynikach organicznych występują poza TOP 3 wyników wyszukiwania. Jak widać, największym wygranym w tym przypadku jest cotoznaczy.com.pl – domena w 105 przypadkach znalazła się w snippecie, choć pierwotnie na te hasła była poza TOP 3 wyników wyszukiwania. 

Najwięksi przegrani 

W Polsce na wprowadzeniu tego snippetu straciło wiele dużych domen. Rysunek 8 ukazuje 10, które straciły najwięcej, a więc miały słowa kluczowe na pierwszym miejscu w wynikach organicznych, a nie ma ich w direct answer dla tych haseł.

W Polsce na tej zmianie najwięcej stracił info.pl oraz serwisy, które w snippecie występują najczęściej – częste występowanie nie gwarantuje zatem zwiększonego ruchu, bo wiele słów przez te serwisy zostało również straconych. 

Ile można na tym zyskać?

W przypadku takich zmian często występuje pytanie „czy warto?”. Próba dostania się do direct answer wymaga pracy – należy zopty...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy