Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zbudować własną bazę subskrybentów? Sprawdzone sposoby na pozyskanie adresu e-mail

Artykuł | 21 grudnia 2018 | NR 27
156

Wysoce spersonalizowana komunikacja z konsumentami jest jednym z najważniejszych elementów efektywnej kampanii marketingowej – wie o tym niemal każdy marketer. W przypadku e-mail marketingu podstawą efektywnej komunikacji one-to-one jest budowa własnej bazy subskrybentów, jej segmentacja oraz targetowanie wysyłek pod kątem zainteresowania odbiorców, zgodnie z cyklem życia klienta.

Jak więc efektywnie budować bazę odbiorców?

Podwójna zgoda

Wyraźna i zamierzona zgoda na komunikację z subskrybentem stanowi fundament profesjonalnego e-mail marketingu. Marketerzy powinni więc zawsze korzystać z procedury podwójnej zgody (DOI). Co istotne, ta ogólna zasada jest całkowicie niezależna od wszelkich lokalnych wymogów prawnych, które mogą się przecież diametralnie różnić w poszczególnych krajach.

W ramach DOI, po chęci zgłoszenia przez odbiorcę subskrypcji newslettera, otrzymuje on na podany adres e-mail wiadomość z prośbą o potwierdzenie zapisu do bazy. Adres jest dodawany do listy mailingowej dopiero po kliknięciu odbiorcy w link potwierdzający. 

Procedura podwójnej zgody daje marketerom podstawę do komunikacji marketingowej i pewność, że subskrypcja nie odbyła się za pośrednictwem osób trzecich. 

Widoczny zapis 

Musimy upewnić się, że przycisk/formularz zapisu na newsletter jest dobrze widoczny na naszej stronie internetowej. Dobrą praktyką jest korzystanie z kilku zwracających uwagę CTA na jednej witrynie. Przykładowo  możemy skorzystać z odpowiednich przycisków w nagłówku strony, na pasku po prawej lub lewej stronie czy też pod ciekawym artykułem, którego content zachęci odbiorcę do subskrypcji. Warto też skorzystać z różnej treści i formatów, co pozwoli na analizę i określenie, która opcja sprawdza się najlepiej.

Pop-up

Zgodnie z danymi Market Land, pop-upy mogą znacznie zwiększyć liczbę zapisów na newsletter – nawet do 1375% więcej niż inne CTA. Warto korzystać z nich jak najczęściej. Często zapominamy jednak, że wielu odwiedzających naszą stronę czy bloga zdecyduje, czy chce otrzymywać od nas więcej treści dopiero po zapoznaniu się z contentem czy ofertami. Bardzo skuteczne okazują się więc pop-upy pojawiające się w momencie, w którym użytkownik sygnalizuje chęć opuszczenia strony. Kiedy ma zamiar zamknąć lub opuścić daną zakładkę przeglądarki, automatycznie wyświetla mu się pop-up z propozycją zapisu na newsletter. Jeśli przygotujemy w tym celu atrakcyjną zachętę i wskażemy na korzyści wynikające z subskrypcji, możemy liczyć na wzrost liczby zapisów nawet o 600%.

Pytaj o to, co najważniejsze

W momencie zapisu prośmy odbiorcę o jak najmniej informacji – im więcej pól do uzupełnienia, tym mniejsze prawdopodobieństwo zakończenia procesu subskrypcji. Najistotniejszy jest oczywiście adres e-mail. Jeśli jednak już od początku komunikacji chcemy personalizować ją np. imieniem użytkownika czy płcią, dodajmy tę kolumnę przy zapisie. Warto również wskazać na korzyści, jakie subskrybent otrzyma z subskrypcji newslettera.

Rysunek 1. Przykład bloga www.jakoszczedzacpieniadze.pl z zachęcającym CTA

 

Darmowe materiały do pobrania

Bardzo efektywną i popularną ostatnio metodą pozyskiwania kontaktów jest opracowywanie materiałów, list, case studies, raportów czy e-booków, które można ściągnąć w zamian za pozostawienie swojego adresu e-mail. Warto poświęcić więc trochę czasu i opracować wartościowy merytorycznie content, który może być zarówno osobnym opracowaniem, jak i uzupełnieniem/
podsumowaniem publikowanych na blogu artykułów. Należy przy tym pamiętać o wskazaniu na korzyści i zawartość materiału oraz ciekawym, zachęcającym do działania CTA, np. „Tak, chcę bezpłatne narzędzia”, „Chcę tę listę!”, „Pobieram darmowy poradnik” czy „Tak, chcę poznać najlepsze strategie”.

Rysunek 2. Przykład formularza zapisu na stronie www.tolpa.pl

 

Landing page

Dobrym rozwiązaniem jest budowanie osobnej landing page, z której można pobrać wspomniany wyżej materiał. Landing page powinnna nawiązywać tylko do jednej akcji, np. zapisu na newsletter oraz wskazywać konsumentowi na korzyści, jakie może zyskać, zostawiając nam swoje dane kontaktowe.

Kursy online

Kurs e-mailmarketingowy składający się z cyklu kilku czy kilkunastu newsletterów poświęconych wybranej tematyce jest świetnym pomysłem na budowanie listy subskrybentów. Na rysunku 3. przykład landing page zachęcającej do zapisania się na e-mailmarketingowy kurs.

Nie przegap szansy 

Warto pomyśleć o każdym momencie, w którym mamy kontakt z klientem i zastanowić się, jak wpleść w niego prośbę o zapis na newsletter. W zależności od profilu działalności, mamy wiele narzędzi, w których możemy wybierać: dział sprzedaży, ulotki w sklepach stacjonarnych, eventy branżowe, konferencje czy choćby stopka w wiadomościach, które Ty i Twój zespół wymieniacie codziennie z setkami różnych osób – klientów, partnerów biznesowych itp. Umieszczając link do zapisu na newsletter w stopce wiadomości, możesz łatwo – przy małym nakładzie pracy – sukcesywnie budować listę odbiorców.

Umieszczając link do zapisu na newsletter w stopce wiadomości, możesz łatwo –  przy małym nakładzie pracy sukcesywnie budować listę odbiorców. 

 

Warto również sprawdzić, które podstrony naszego serwisu są najczęściej odwiedzane przez użytkowników i upewnić się, że znajduje się na nich formularz zapisu lub CT...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy