Jak zaprojektować, testować i skutecznie wdrożyć aplikację mobilną?

UX/UI

Według najnowszych danych w App Store i Google Play znajduje się łącznie 5 mln aplikacji do pobrania. Taka liczba pozwala przypuszczać, że każdy właściciel jednego z ponad 2 mld smartfonów na świecie znajdzie coś dla siebie. Co należy zrobić, aby stworzyć aplikację wyróżniającą się na tle innych, wykorzystującą jednocześnie ogromny potencjał popularności urządzeń mobilnych?

Od Facebooka po kontrolę jakości, ale najpierw walidacja

Aplikacje mobilne są kojarzone przede wszystkim jako kolejny punkt styku klienta z daną marką lub produktem. Jako przykład mogą tu posłużyć wszelkie aplikacje serwisów społecznościowych, bankowe, komunikatory czy gry. Jest to najczęściej występująca sytuacja, jednak nie jedyna.

POLECAMY

Kolejnym obszarem wykorzystania aplikacji mobilnych są wewnętrzne potrzeby organizacji. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności mogą to być aplikacje o różnym stopniu zaawansowania i skomplikowania – od pozwalających rezerwować sale spotkań w budynku firmy lub dających mobilny dostęp do zasobów wiedzy dla pracowników w terenie, przez komunikację z pracownikami, po obsługujące i usprawniające procesy produkcyjne, np. kontrolę jakości.

W przypadku, kiedy aplikacja ma odgrywać rolę jedynego punktu styku klienta z marką lub produktem, należy przeprowadzić cały proces modelowania i walidacji samego pomysłu na usługę. Działania te są na tyle obszerne, że ich opis mógłby stanowić oddzielny artykuł. Jeśli masz jeszcze przed sobą etap walidacji pomysłu, mogą Ci pomóc linki zamieszczone w ramce „Walidacja pomysłu na aplikację – przydatne materiały”. W bardzo dużym skrócie można przyjąć, że najważniejsze na tym etapie jest zweryfikowanie Twojego pomysłu na podstawie analizy potrzeb przyszłych użytkowników. Tworzenie aplikacji ma sens tylko wtedy, gdy odpowiadamy na ich realne problemy. Twoje własne doświadczenia albo wyobrażenie na jakiś temat to zdecydowanie za mało.

Na końcowy sukces mają również wpływ już istniejące na rynku rozwiązania i to, jak dużą konkurencję stanowią dla Twojego produktu. Umiejętność wyróżnienia się na tle innych, dostarczenia użytkownikom czegoś więcej niż to, co znali do tej pory, będzie konieczne, aby wybić się ponad konkurencję.

Walidacja pomysłu na aplikację – przydatne materiały:

  1. Kwakyi G., How to find and validate app ideas: the step-by-step guide, //www.apptamin.com/blog/how-to-validate-your-app-ideas/ [dostęp: 3.04.2017].
  2. Osterwalder A., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Yves Pigneur, Onepress 2012.
  3. Szkodziński M., 12 błędów popełnianych podczas tworzenia aplikacji społecznych, //kodujdlapolski.pl/12-bledow-popelnianych-podczas-tworzenia-aplikacji-spolecznych/ [dostęp: 3.04.2017].

 

Czy mój pomysł ma sens?

...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy