Jak zaplanować kampanię sprzedażową na 2023 r. - kanały, formaty i placement od A do Z

Temat numeru

Od 2–3 lat obserwuję wiele ciekawych trendów, które determinują zmianę podejścia do działań marketingowych. To, na czym najbardziej zależy marketerom, czyli generowanie sprzedaży przy odpowiednim ROAS-ie, staje się coraz trudniejsze. Wydawać by się mogło, że powinno być wręcz przeciwnie – łatwiej, bo przecież platformy reklamowe zapewniają coraz większą automatyzację kampanii, a także nowe sposoby optymalizacji, a dodatkowo liczba kupujących online stale się powiększa.

Zapraszamy również do zapoznania się z naszym artykułem: "Praktyczne sposoby pomiaru skuteczności kampanii marketingowej – typowe rodzaje badań"

POLECAMY

Obecnie rosną jednak koszty reklam, mamy ograniczone dane i czeka nas świat bez 3rd party data, a poza tym powszechna jest też ślepota bannerowa. Obserwujemy również brak kompetencji i zespołów, które są w stanie skutecznie pracować nad strategią i jednocześnie tworzyć komunikaty reklamowe oraz analizować dane z wielu różnych źródeł. To wszystko powoduje, że planowanie kampanii sprzedażowej w 2023 r. będzie się znacząco różnić od tego, jak odbywało się to jeszcze kilka lat temu

Czy obecnie wystarczy czysty performance?

Nadal popularne jest podejście, że kampania sprzedażowa to jedyne, co warto robić, i nie ma sensu wydawać budżetów na inne działania, np. wizerunkowe. Współczesny rynek e-commerce jest mocno konkurencyjny, użytkownicy mają naprawdę wiele opcji na zaspokojenie swoich konsumenckich potrzeb, i – co więcej – często ścieżka użytkownika się wydłuża. To wszystko powoduje, że podejście do promocji oparte tylko na działaniach czysto performance’owych przestaje po prostu wystarczyć. Obecnie bowiem trzeba czegoś więcej.

Działania stricte sprzedażowe skupiają się na tych użytkownikach, którzy już teraz są gotowi do dokonania konwersji, czyli znajdują się na dole lejka sprzedażowego, a takich użytkowników jest stosunkowo niewiele (ok. 4% z wszystkich w lejku). Skupiając się tylko na nich, mocno ograniczymy sobie potencjał dołu lejka, a serwując niegotowemu użytkownikowi komunikat typowo sprzedażowy, możesz go łatwo stracić. Z drugiej strony, temat numeru 5 w odpowiedni sposób przygotowując użytkownika do ostatecznego dokonania sprzedaży, czyli przeprowadzając potencjalnego klienta w dół lejka i prezentując mu informacje, których w danym momencie potrzebuje, możesz z niego zrobić zadowolonego klienta nie tylko na jednorazowy zakup, a na lata.

Dlatego potrzebujesz starannie zaplanowanych działań opartych na wiedzy o użytkowniku i rozłożonych na każdym etapie lejka konwersji. Współczesny świat digitalu wymaga od nas mocno przemyślanego i sprawnego łączenia działań wizerunkowych i sprzedażowych.

Jakie kwestie musisz wziąć pod uwagę, planując kampanię (nie wyłącznie) sprzedażową w 2023 r.?

  • Buyer persona
  • Lejek
  • Retencja
  • Landing page
  • Wybór kanałów i formatów
  • KPI i pomiar działań

Do kogo kierujesz przekaz i jaki

...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy