Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zacząć przygodę z marketing automation?

Artykuł | 27 marca 2019 | NR 34
113

W czym może Ci pomóc marketing automation? Według raportu Twenga Solutions trzy największe wyzwania związane z prowadzeniem sklepu internetowego to: pozyskiwanie klientów (27% odpowiedzi), utrzymanie rentowności firmy (23%) oraz konkurencja innych przedsiębiorstw (13%).

Automatyzacja marketingu tak odpowiada na te typowe problemy:

Wyzwanie 1. Pozyskiwanie nowych klientów

Odpowiedź MA: Z pustego i Salomon nie naleje… Z niewielkiej liczby leadów nie będzie wielu nowych klientów, tak więc odpowiedź MA to znaczące podniesienie wskaźników generowania leadów. MA ułatwia pozyskiwanie danych kontaktowych od anonimowych użytkowników, umożliwiając tworzenie dynamicznych formularzy kontaktowych na stronie, jak i wysyłkę e-mailingów do tego typu kontaktów, wykorzystując dane zawarte w ciasteczkach. Możesz też pozyskiwać leady z formularzy na Facebooku, na podstawie konwersacji na czacie na Twojej stronie, stworzyć dedykowany landing page dla swoich kampanii. Świetnie spisze się także darmowy materiał do pobrania, dostępny po podaniu e-maila.

Wyzwanie 2. Utrzymanie rentowności firmy

Odpowiedź MA: Zwiększenie efektywności pracy działu sprzedaży. Dzięki MA przekazujesz handlowcom ściśle wyselekcjonowane kontakty, dla których prawdopodobieństwo konwersji jest wysokie; narzędzia MA pozwoliły również zgromadzić wiele informacji behawioralnych i transakcyjnych na ich temat, w związku z tym rozmowa sprzedawcy z potencjalnym klientem jest bardziej rzeczowa i konkretna, co oczywiście zwiększa szansę realizacji zakupu (narzędzia: segmentacja i wybór kontaktów kluczowych – analiza RFM, pozyskanie informacji: monitorowanie Digital Body Language kontaktu na stronie, agregacja szczegółów dokonanych zakupów).

Wyzwanie 3. Konkurencja innych firm

Odpowiedź MA: Zwiększenie konwersji. Platforma marketing automation zbiera informacje o wizytach potencjalnych klientów i personalizuje na tej podstawie komunikację z klientem. Odwiedzający stronę dostaną więc rekomendacje produktów, które mogą ich interesować, a w przypadku porzucenia strony automatyczne przypomnienia o produktach, które przeglądali albo zostawili w koszyku.

Zwiększenie atrakcyjności produktu przy zmniejszonych kosztach. Impossible twins? Niekoniecznie. Podstawowa korzyść z wdrożenia automatyzacji marketingu widoczna na pierwszy rzut oka to zwiększenie liczby klientów przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości czasu koniecznego do osiągnięcia tego celu. Tak działa zautomatyzowany system personalizacji przekazu.

Jak przygotować się do wdrożenia marketing automation?

Co należy przemyśleć i jak przygotować się do wdrożenia MA w Twojej firmie? Kolejność działań przed wdrożeniem:

Skonkretyzuj potrzebę posiadania narzędzi automatyzacji marketingu. Określ cel, w jakim chcesz wykorzystać MA: zwiększenie konwersji czy może budowanie lojalności klienta? Na tej podstawie wybierz narzędzia do wdrożenia, następnie ustal kryteria przekazywania leadów z działu marketingu do działu sprzedaży – ta informacja jest kluczowa do ustalenia zasad automatyzacji.

Wybierz dostawcę. Aby w pełni wykorzystać możliwości narzędzi do automatyzacji marketingu, musisz się szkolić, dlatego wybierz takiego dostawcę oprogramowania, który zapewni Ci dostęp do tutoriali, webinarów czy przydzieli opiekuna projektu nie tylko na okres wdrożenia, ale również użytkowania.

Uporządkuj bazy danych. Zaktualizuj listę adresów, upewnij się, że nie ma w niej błędów uniemożliwiających automatyzację, sprawdź poprawność przypisania produktów do poszczególnych kategorii.

Ustal mierniki sukcesu. Osiągnięcie jakiej wartości wskaźników OR, CTR i konwersji jest celem na dany miesiąc? Jaka liczba pobrań materiałów edukacyjnych ze strony? Na tej podstawie łatwiej będzie Ci zoptymalizować procesy automatyzacji.

Zwiększenie atrakcyjności produktu przy zmniejszonych kosztach. Impossible twins? Niekoniecznie. Podstawowa korzyść z wdrożenia automatyzacji marketingu widoczna na pierwszy rzut oka to zwiększenie liczby klientów przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości czasu koniecznego do osiągnięcia tego celu. Tak działa zautomatyzowany system personalizacji przekazu.

Od czego zacząć? Najprostsze rozwiązania marketing automation

Odpowiedz sobie na 3 pytania. Kluczowe dla sukcesu wdrożenia MA jest spełnienie poniższych warunków – jeżeli na któreś z tych pytań odpowiedź jest negatywna, przepracuj temat, zanim zakupisz MA:

  1. Czy masz przemyślaną strategię pozyskiwania leadów oraz rozwoju firmy?
  2. Czy Twoje zasoby są wystarczające, aby obsługiwać procesy automatyzacji marketingu?
  3. Czy obserwujesz stabilny wskaźnik wzrostu liczby leadów?

Przygotowałeś już swoją firmę na wdrożenie automatyzacji, zakupiłeś również platformę do automatyzacji. Teraz wystarczy, że wgrasz kod monitorujący zachowanie klienta na stronie, zaimportujesz swoje kontakty e-mail do systemu i możesz dział...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy