Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

8 listopada 2021

NR 60 (Październik 2021)

Przydatne narzędzia w influencer marketingu

0 60

Marketerzy coraz chętniej decydują się na podejmowanie współpracy z twórcami internetowymi. Przełomowy dla rynku był rok 2020. Pomimo spadku związanego z wybuchem pandemii, wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy w historii przekroczyły 5 mld zł. Jeżeli jeszcze nie współpracowałeś z influencerami lub robiłeś to, ale szukasz alternatywy, aby przyspieszyć swoją pracę, warto wykorzystać kilka narzędzi, które zdecydowanie ułatwią codzienną współpracę z twórcami.

Jak znaleźć odpowiedniego twórcę?

Podstawą udanej kampanii jest znalezienie odpowiedniego twórcy, który wiarygodnie zareklamuje nasz produkt, a także trafi do naszej grupy docelowej. Niestety, przejrzenie profilu czy kanału na YouTubie może nie być wystarczające, aby ocenić możliwości interesującego nas twórcy. 
 

POLECAMY

Do szczegółowych informacji i analizy profili w mediach społecznościowych mogą posłużyć takie narzędzia, jak: SocialBlade czy InfluTool. 


SocialBlade. Narzędzie to idealnie sprawdzi się, jeżeli chcemy dotrzeć do statystyk oraz danych z naciskiem na kanały YouTube. SocialBlade uchroni nas przed podjęciem współpracy z twórcami, których zasięgi nie są zbudowane organicznie, tylko zostały zakupione. Wpisując nazwę kanału lub profilu, narzędzie to pokazuje nam, jak zmieniała się liczba subskrypcji czy jak wygląda częstotliwość publikowanych treści oraz ich liczba wyświetleń.
InfluTool. Z narzędzia tego uzyskamy dodatkowo informację o tzw. influencer score. Jest to ocena autentyczności stworzona na podstawie ich autorskiego algorytmu, która pokaże nam stopień, w jakim influencer wpływa na swoich odbiorców. Rozwiązaniem, z którego również można skorzystać, jest bezpośrednie zgłoszenie się do influencera, aby przedstawił nam swoje statystyki z profili w mediach społecznościowych. 
Same dane z profilu nie są oczywiście wystarczające, ale w połączeniu z zewnętrznymi narzędziami mogą pomóc nam stworzyć obraz zasięgów i wiarygodności konkretnego twórcy. Jeżeli nie masz doświadczenia w analizie wyników i nie wiesz, na co zwrócić uwagę, warto zgłosić się do firm, sieci partnerskich, które zrzeszają twórców, lub agencji, takich jak LifeTube, których działalność opiera się na dopasowywaniu infleuncerów do konkretnych kampanii lub marek, tak aby promocja była jak najbardziej wiarygodna i przyniosła zadowalające efekty obydwu stronom. Dokładne sprawdzenie statystyk i wyników danego influencera pozwoli nam uniknąć współpracy z twórcami, których obserwują głównie fake konta lub tzw. mass followers (obserwujący tysiące kont).
 

Rys. 1. Źródło: https://socialblade.com/


Jeżeli nasza strategia marketingowa opiera się na wykorzystaniu małych twórców, tzw. mikroinfluencerów, warto ułatwić sobie ich poszukiwanie i zarządzanie całą kampanią, wykorzystując do tego technologiczne platformy. Na takich serwisach znajdziesz bazę twórców i na pewno uda Ci się znaleźć idealnego ambasadora do promocji Twojego produktu. Dodatkowo, jeżeli planujesz współpracę z wieloma twórcami, korzystanie z takich platform przyspieszy i ułatwi ich organizację pracy. 
Nie wiesz, jak zorganizować pracę swoją i swojego teamu przy prowadzeniu kampanii influencer marketingowej? Wykorzystaj np. Trello. To narzędzie ułatwi współpracę, a także zwiększy produktywność całego zespołu. Trello umożliwia zarządzanie aktualnymi projektami, ułatwia organizację i podział zadań, a także zwiększa wydajność całego zespołu. Nie jest to narzędzie, które przypisane jest tylko do branży marketingu, ale wiele agencji i zespołów z niego korzysta, kiedy pracują nad dużymi projektami, w których zaangażowanych jest wiele osób.

Formalności – co warto przygotować wcześniej

Przed podjęciem współpracy z twórcą internetowym warto pamiętać również o przygotowaniu kilku dokumentów, które przyspieszą wszystkie formalności. Wzory briefu czy umowy ustandaryzują również Twoją pracę przy następnych kampaniach. Co warto przygotować wcześniej?

  • Brief – wielu influencerów dostaje dwa zdania na maila bez żadnych szczegółów, na podstawie których mają wrócić z ofertą, a przecież brief powinien zawierać wiele szczegółowych informacji, które już na wstępie zarysują planowane działania marketingowe.
  • Zlecenie – kiedy już zaczynamy współpracę, dobrze jest mieć gotowy template dokumentu, który pozwoli nam ją utrzymać w ryzach i dopilnować, jakie konkretnie świadczenia i gdzie ma zrealizować influencer.
  • Umowa z influencerem – aby obydwie strony miały pewność i gwarancję, że wcześniejsze ustalenia są obowiązujące, warto podpisać umowę przed rozpoczęciem współpracy.
  • Raport – stwórz wzór raportu, w którym zawrzesz najważniejsze wyniki, które były istotne podczas tworzenia kampanii.

Kanał marki – co warto mierzyć

Współpraca z influencerami nie musi kończyć się na lokowaniu produktów na ich kanałach. Kiedy decydujemy się na podjęcie współpracy z twórcą w ramach naszego kanału marki na YouTubie, ważne jest, żeby wszystko odpowiednio mierzyć i optymalizować. Przy takiej współpracy niezastąpionym narzędziem pozostaje YouTube Analytics. Daje on ogólny obraz tego, co dzieje się na Twoim kanale, a także umożliwia wyciąganie wniosków, które mogą poprawić wyniki Twoich treści. Pozwala dowiedzieć się, do jakiej grupy docelowej dociera tworzony przez nas content, jak bardzo angażuje widzów, a także czy robimy postępy w realizacji założonych celów. 
Miniatura Twojego filmu może być jak billboard i skutecznie przyciągać wzrok nowych odbiorców. W końcu to ona i tytuł są pierwszymi rzeczami, na które trafiają użytkownicy YouTube. Aby tworzyć skuteczne miniatury, które będą swoistą reklamą naszego kanału i będą zachęcały do obejrzenia filmu, warto wykorzystać Google Cloud Vision. Jest to mechanizm do analizy zdjęć i grafik, który pozwala np. na wykrycie kategorii, które najlepiej opisują przesłane zdjęcie lub opiniowanie o tym, czy grafika jest odpowiednia dla wszystkich grup wiekowych. 
Jeżeli nie masz dużego doświadczenia w tworzeniu na YouTubie, będziesz potrzebował na początek rekomendacji słów kluczowych, tytułów, opisów itd., które pozwolą Ci zmaksymalizować liczbę wyświetleń Twoich treści. W tym przypadku sprawdzi się np. wtyczka vidIQ lub TubeBuddy. To narzędzie nie tylko umożliwi Ci dostęp do Twoich wyników w czasie rzeczywistym, ale również pomoże Ci przyspieszyć rozwój Twojego kanału dzięki rekomendacjom i propozycjom optymalizacji. VidIQ przeanalizuje Twoją konkurencję i ułatwi Ci wyróżnienie się w swojej dziedzinie. 

Sprawdź efekty swoich działań

Znalazłeś influen...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy