Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak wspomóc pozycjonowanie sklepu internetowego? Porady dla początkujących

Artykuł | 20 kwietnia 2019 | NR 36
106

Nawet najlepiej zaprojektowany sklep internetowy, z atrakcyjną ofertą, nie będzie sprzedawał, jeśli nie pozyska najpierw klientów. Słuszną decyzją jest więc inwestycja w pozycjonowanie sklepu w Google. Pozycjonowanie w zestawieniu z cyklicznie prowadzoną optymalizacją konwersji nie tylko zwiększy liczbę odwiedzin w sklepie, ale przede wszystkim wygeneruje sprzedaż. O czym warto pamiętać, decydując się na SEO dla witryny e-commerce?

Długa droga do top 10

Na pierwszy rzut oka proces pozycjonowania sklepu internetowego nie różni się znacząco od pozycjonowania każdej innej strony. Sklep jest jednak stroną, która składa się nawet z tysięcy podstron, więc każdy ze standardowych kroków pozycjonowania wymaga większego nakładu pracy. Podczas działań w obrębie sklepu warto też pamiętać o jego podstawowej funkcji – sklep ma sprzedawać. Optymalizacja musi więc nie tylko zbudować wysoką pozycję w Google, ale musi także budować wartość dla klienta.

Coraz więcej sklepów decyduje się na wsparcie agencji SEO, ale czy to oznacza, że firmy początkujące, z niskim budżetem, nie mogą same podjąć działań w kierunku zdobycia lepszych pozycji w Google? Poniżej znajduje się zestawienie, które obejmuje działania dostępne dla każdego właściciela sklepu internetowego. Oczywiście, lista nie wyczerpuje wszystkich kroków, jakie realizują doświadczeni pozycjonerzy. Te zaawansowane warto mimo wszystko powierzyć ekspertom. Na szali stawiamy obecność sklepu w wyszukiwarce. Wszelkie błędne decyzje w zakresie pozycjonowania mogą Cię wykluczyć z Google na wiele miesięcy i przysporzyć niepotrzebnych kosztów związanych z ratowaniem sytuacji przez specjalistów. To zaczynamy!

I. Mówisz „pozycjonowanie”, myślisz „słowa kluczowe”

Pośród osób spoza branży SEO głównym skojarzeniem z pozycjonowaniem są słowa kluczowe. Istotnie jest to element, bez którego trudno byłoby walczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Frazy dzielimy na generyczne (ogólne, np. meble, bielizna, sukienki, rowery) i frazy z długim ogonem, inaczej znane jako frazy long-tail (rozbudowane o dopełnienia, np. fotel biurowy skórzany sklep online, sukienka na komunię koronkowa cena, rower górski damski nazwa marki opinie). Zauważ, że każde z tych dopełnień sugeruje inny etap na drodze do zakupu.

Można wyjść z założenia, że klient, który wpisuje w wyszukiwarkę określony model i markę produktu + sklep online, wie, co chce kupić i z dużym prawdopodobieństwem dokona zakupu. Natomiast klient, który wpisuje nazwę produktu + cena + opinie +
recenzje, jeszcze nie wie, co konkretnie chciałby kupić, i szuka na razie porad i dostępnych możliwości. Warto w ten sposób kategoryzować frazy, które dobierzemy do pozycjonowania. Na tej podstawie powinny być wykorzystane później na etapie rozbudowy treści strony: albo na karcie produktu, albo na blogu czy w dziale z poradami.

Rys. 1. Źródło: wyszukiwarka Google

 

Frazy long-tail są również łatwiejsze w pozycjonowaniu. Kombinacji różnych dopełnień jest tak wiele, że łatwiej jest znaleźć swoją niszę niż w przypadku wysoko konkurencyjnych fraz ogólnych. W efekcie widoczność na frazy z długim ogonem może być uzyskana szybciej i mniejszym kosztem.

Wyszukiwanie słów kluczowych. Narzędzia i metody:

  • KeyWord Planner – bezpłatne narzędzie dostępne w panelu Google Adwords //adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  • Google Search Console – narzędzie, które pozwala na analizę słów kluczowych, stosowanych przez potencjalnych klientów //www.google.com/webmasters/tools
  • answerthepublic – bezpłatne narzędzie, generujące mapy powiązanych fraz i tematów, świetne także do wyszukiwania pomysłów na artykuły poradnikowe na blog //answerthepublic.com
  • Keyword Tool – narzędzie podobne do KeyWord Plannera //keywordtool.io
  • podpowiedzi Google – sposób na wyszukiwanie fraz typu long-tail, widoczne poniżej wyników wyszukiwania w formie listy „Wyszukiwania podobne do:” – rys. 1.
  • analiza podobnych stron – etap rozpoznania działań konkurencji, jakie stosuje nazewnictwo, nagłówki i frazy w metadanych, analizujemy konkurencję już widoczną w top 10.

II. Treść, która sprzedaje

Rozbudowa treści sklepu internetowego odbywa się na kilku płaszczyznach. Zawsze jednak wykorzystujemy w tekstach wybrane wcześniej frazy oraz wszelkie określenia budujące kontekst tematyczny. Content marketing dla e-sklepu można podzielić na:

Opisy produktów – bardzo istotny element, który z jednej strony wspomaga pozycjonowanie, a z drugiej ma wpływ na decyzję zakupową klienta. Z myślą o pozycjonowaniu opis musi być unikalny, dlatego odpada kopiowanie od producenta. Jeszcze kilka lat temu mówiło się, że klienci głównie skanują wzrokiem tekst, nie czytając go. Dziś wiemy, że ta zasada się nie sprawdza, a im więcej wartościowego opisu damy klientowi, tym większa szansa na pozyskanie sprzedaży.

Budując idealny opis, warto odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Czy ten opis jest wyczerpujący i rzetelnie oddaje cechy i funkcje produktu?
  • Czy zawiera frazy kluczowe wykorzystane w naturalny sposób?
  • Czy prezentuje korzyści z produktu i motywuje klienta do zakupu
  • Czy jest przejrzysty – zawiera wypunktowania najważniejszych informacji, pogrubienia, akapity, nagłówek?
  • Czy jest unikalny i wyróżnia się pozytywnie na tle opisów z konkurencyjnych sklepów?

Treści poradnikowe – blog, kącik z poradami lub recenzjami to świetny sposób na cykliczną rozbudowę treści strony w nowe, zoptymalizowane teksty.

Największą skuteczność mają dłuższe treści o objętości powyżej 2500 znaków. Blog pełni też ważną funkcję sprzedażową poprzez dostarczanie klientom porad, wskazówek i opinii na temat produktów. Blog buduje też kontekst do produktów, np. sklep rowerowy może publikować pomysły na wycieczki, a tym samym budować społeczność wokół swojej marki.

 

Optymalizacja treści na blogu w sklepie internetowym obejmuje:

  • stosowanie słów kluczowych w naturalny sposób, bez sztucznego przesycenia,
  • stosowanie nagłówków: tylko jeden tytuł (h1), śródtytuły (h2 i h3),
  • podział tekstu na akapity,
  • stosowanie pogrubień ważnych informacji, uwaga – niepojedynczych słów kluczowych,
  • stosowanie wypunktowań,
  • wzbogacanie tekstów o materiały dodatkowe: grafiki, tabe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy