Jak usability produktów cyfrowych realizuje strategię marketingową?

UX/UI

Każdy produkt (zarówno fizyczny, jak i cyfrowy) lub usługa, które mają zostać sprzedane, wymagają odpowiednich działań marketingowych. Do stworzenia strategii komunikacyjnej wykorzystuje się zestaw działań, procesów, metod i technik, które nazywa się kompozycją marketingową lub marketingiem mix. Wiemy również, że wszystkie produkty cyfrowe muszą oferować tzw. dobry UX i cechować się wysokim usability, by spełniały swoje cele biznesowe. Wbrew pozorom te dwa obszary – marketingu i UX – wcale nie są rozłączne. Co więcej – uważam, że bez dobrego usability nie jest możliwe, aby produkt lub usługa mogły odnieść sukces na rynku. Zacznijmy jednak od początku.

Co to właściwie jest usability i czemu nie używam polskiego słowa?

Obecnie w serwisach internetowych usability odgrywa niezwykle istotną rolę. Jest nie tylko kluczowe w kontekście odniesienia ewentualnego sukcesu na rynku, ale także niezwykle modne. To dlatego, że jeśli strona www jest wymagająca i trudna w obsłudze, ludzie po prostu z niej nie korzystają. Współczesny użytkownik cierpi na chroniczny brak czasu, więc jeśli na stronie głównej firmy nie odnajdzie szybko informacji, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje i co oferuje – zrezygnuje. Jacob Nielsen w swoim artykule pt. Usability 101: Introduction to Usability opisuje usability jako cechę, która wskazuje, jak łatwo użytkownik jest w stanie korzystać z danego rozwiązania. Całe pojęcie usability można podzielić na pięć części składowych (Nielsen, 2012): 

POLECAMY

  • Learnability – jak sprawnie użytkownik jest w stanie zrealizować podstawowe zadania przy pierwszym zetknięciu się z rozwiązaniem. Innymi słowy – ile wysiłku musi podjąć, aby zorientować się, co do czego służy i nauczyć się obsługi zaproponowanego mu rozwiązania.
  • Efficiency – określa wydajność, z jaką mogą pracować użytkownicy w momencie, gdy już nauczyli się danego rozwiązania. Pod tą składową można podciągnąć np. prędkość działania wyszukiwarki, trafność wyników, czy też liczbę niezbędnych kroków do zrealizowania jakiegoś procesu (np. zakupu). W skrócie – jest to wszystko to, co spowoduje, że użytkownik szybciej wykona swoje zadanie.
  • Memorability – jak szybko użytkownik jest w stanie powrócić do pełnej sprawności posługiwania się danym rozwiązaniem po określonej przerwie w korzystaniu z niego. Zagadnienie dotyczące łatwości przypomnienia sobie po pewnym czasie tego, jak dane rozwiązanie działa, jest w swojej istocie bardzo podobne do zagadnienia learnability. Generaln...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy